• 1
  • 2
2023-02-16, 00:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Det där sista du skriver är nog väldigt sant.

Det borde vara olagligt att försöka påverka en kvinna till abort. Både för föräldrar men också för pojkvänner, äkta män, brorsor etc.

Jag tror många kvinnor ångrar aborter de gjort efter påtryckningar. Och de känner sig nog väldigt ensamma i en värld som är uppdelad i två läger där den ena skriker om kvinnans valmöjlighet och den andra försöker skuldbelägga alla som gjort abort.

Just så. Därför tycker jag att OM abort nu ska vara tillåtet, så ska det i alla fall vara obligatoriskt med ett samtal med läkare, där kvinnan får vara ensam med läkaren. Så att han eller hon kan försöka fånga upp ett rop på hjälp, och erbjuda kvinnan den hjälpen också. Hon kanske behöver komma bort ifrån sina föräldrar/sin man, mer än hon behöver en abort.
Citera
2024-12-26, 23:49
Medlem
Krampusnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Och vad var straffet för att ligga med underårig i mitten av 1800 talet? Och det kallades antagligen för otukt.
Hur räknades underårig på 1800-talet? Man räknades ju som vuxen vid 10-12 års åldern ungefär och fick börja försörja sig tidigt. Kristendomen var viktigt och där finns en vers som kanske kan tillämpas:
Citat:
För honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i havet, än att han skulle förföra en av dessa små. Lukas 17:2
Under 1800-talet var det krav på äktenskap för att få ha en sexuell förbindelse. Äktenskapet sågs som en institution som legitimerade sexuell aktivitet och skapade en ram för familjebildning.

Att ha sex utanför äktenskapet betraktades som otukt och ledde till utfrysning för de inblandade. Kvinnan kunde inte heller ljuga om våldtäkt för rädda sitt rykte, förr krävdes att mannen gjorde en betäckning av kvinnan med våld.
Senast redigerad av Krampusnacht 2024-12-26 kl. 23:58.
Citera
2024-12-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!
Har länge funderat på detta gällande att ha sex före äktenskapet. Jag själv är inte så gammal och kan minnas att sedan år 2000, brukar och brukade ungdomar förlora oskuld redan i årskurs 7-9 (majoriteten). Vad jag vet så har det inte förändrats. Mormor eller morfar, farfar eller farmor vågade jag inte ens frågor om sådana saker. Vad jag vet så har båda mina föräldrar inte haft sex utanför äktenskapet, ty de är religiösa som jag.
Men jag undrar hur det har varit under 1900-talet och från eran egna erfarenheter?
Det fetstilade tror jag INTE på utom möjligen i värstingområden. Så tidigt bland majoriteten var det inte ens under Flowerpowerperioden.

DÄREMOT tror jag att många ungdomar fortfarande HITTAR PÅ att de har haft sex redan för att försöka verka balla, speciellt killar som inte ens vågar prata med någon tjej
Citera
2024-12-27, 00:43
Avstängd
Schmakade kvinnan många olika schnablar - var knuilis - o fick flera barn blev det tvångssterilisering.

Inga barnafödande av oäkta barn utan papz o par på våra gator
Citera
2024-12-27, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det fetstilade tror jag INTE på utom möjligen i värstingområden. Så tidigt bland majoriteten var det inte ens under Flowerpowerperioden.

DÄREMOT tror jag att många ungdomar fortfarande HITTAR PÅ att de har haft sex redan för att försöka verka balla, speciellt killar som inte ens vågar prata med någon tjej

Stämmer precis med min erfarenhet också, fast jag inte var med på hippietiden. Gick på högstadiet på slutet av 80-talet. Enstaka freaks började före högstadiet eller i sjuan, ett fåtal i åk 8-9, och kanske hälften? under gymnasietiden. Men absolut inte en majoritet under högstadiet.

Dock fanns där redan en industri av ungdomsmottagningar, barnmorskor, och läkare, som förskrev p-piller som smågodis, och gladeligen bokade aborter utan frågor eller önskemål om samtycke från de inblandades målsmän. Det var även väldigt populärt att förskriva p-piller till 12-13 åringar för minsta lilla menssmärta.

I den individuella frihetens heliga namn, eller splittrings- och utrotningsagendans, beroende på hur man ser det.
Senast redigerad av busy-signal 2024-12-27 kl. 03:15.
Citera
2024-12-27, 15:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krampusnacht
Hur räknades underårig på 1800-talet?

Myndighetsåldern i Sverige var 21 år före 1969.

För kvinnor på 1800-talet var det lite mer komplicerat och ändrades under 1800-talets mitt. För ogifta kvinnor var det 25 eller 21 år men i början av 1800-talet var ogifta kvinnor tvungna att ansöka hos kungen om att få bli myndiga. Gifta kvinnor var aldrig myndiga.
Citera
2024-12-27, 19:57
Medlem
Krampusnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Myndighetsåldern i Sverige var 21 år före 1969.

För kvinnor på 1800-talet var det lite mer komplicerat och ändrades under 1800-talets mitt. För ogifta kvinnor var det 25 eller 21 år men i början av 1800-talet var ogifta kvinnor tvungna att ansöka hos kungen om att få bli myndiga. Gifta kvinnor var aldrig myndiga.
Men på 1500-talet var åldersgränserna i Sverige flexibla och präglades av traditioner. Generellt ansågs unga kvinnor vara redo för äktenskap vid omkring 12-14 års ålder, medan män ofta gifte sig något senare, runt 18-25 års ålder.
Citera
2024-12-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Intressnat att 70-talet TOTALT VÄNDER OM HELA SAMHÄLLET!
Före det är oäkta tabu och skam, sex före äktenskap sågs som något satanistiskt och dåligt!
Kvinnan led eftersom hade hon sex före äktenskapet så "slängdes hon på gatan av föräldrarna" och fick klara sig själv.
Tror också att familjen fick en stämpel på sig (samma familj där flickan kom ifrån)!

men hur var det för männen?
Detta var väl tack vare p-piller? Sex utan konsekvenser blev mer tillgängligt. Och könssjukdomar.
Citera
2025-01-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadyrov
Sex innan äktenskap har ju alltid existerat. Under första halvan av 1900-talet var det ingen big deal, men blev tjejen gravid fick det bli att skyndsamt arrangera ett giftermål. Då var det inga konstigheter. Annars blev barnet oäkta.
Fast grejen med det var ju att de flesta kvinnor blev gravid då folk inte var tillräckligt utbildade så dom visste om säkra perioder, preventivmedel osv.
Det knullades som kaniner men oftast mycket senare än idag.
Att börja logga runt som 15 åring var otänkbart och de flesta började kring 20 års åldern vilket man också kan se på att antalet unga mammor i den åldern är enorm.

Tänk dig idag om Tjejer skulle knulla oskyddat, vi skulle ha en himla massa gravida 14-15 åringar då tjejer idag börjar ha sex, och även det var en anledning till att tjejer inte låg runt alls nästan oavsett ålder eftersom dom visste att dom kunde bli gravid.
Idag är tjejer så upplysta att dom redan i ung ålder vet om att abort är sista utvägen samt inte sällan går på p-piller i tidig ålder.

Synen på sex är som natt och dag jämfört med då, det går inte jämföra inte ens lite.
Tråkigt rycker jag hur tjejers syn på sex har blivit, det är som om dom blivit galna i sex och vill ligga precis när dom känner för det utan skam i kroppen.
Citera
2025-01-03, 17:55
Medlem
ekerilars avatar
Sex utanför äktenskapet var förbjudet enligt de gamla landskapslagarna.

Under 1500 talet (reformationen) infördes dödsstraff för detta.

Även i 1734 års strafflag stipulerades dödsstraff, men rättspraxis var inte fullt lika sträng.

1864 avkrimilaiserades sex utanför äktenskapet.

1937 avkriminaliserades otrohet.

Under 17-1800-talet var det vanligt att kvinnor som ertappats med sex utanför äktenskapet tvingades att bära en sk. Horeklut eller Hormössa, för att hennes sociala ställning skulle framgå. Ogifta kvinnor gick vid denna tid barhuvade, medan gifta kvinnor täckte sitt huvud helt.

Sedan hade omständigheterna till sexet stor betydelse. Att två förlovade ungdomar hade sex, eller fick något enstaka barn före de gift sig, såg man inte så allvarligt på.

Den sociala utstötningen tycks heller inte varit för evigt. Så småningom kunde de som ägnat sig åt dylika aktiviteter så småningom återinträda i byagemenskapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in