• 3
  • 4
2023-02-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Japanerna skulle nog inte hålla med. Deras tåg är i genomsnitt mindre än en minut sena. Om de är mer än 3 minuter sena utfärdas ett certifikat till alla passagerare med en ursäkt som de kan ta med sig till sin chef.

I Sverige räknas ett tåg inte som försenat om det kommer inom 6 minuter från utsatt tid...

Nej, 3min gäller i Sverige också.
Citera
2023-03-03, 08:11
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Är så sjukt jävla trött på det här pisslandet. Varför måste det alltid vara problem med tågen?
Citera
2023-03-03, 17:57
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Är så sjukt jävla trött på det här pisslandet. Varför måste det alltid vara problem med tågen?

För att det finns inte personal eller infrastruktur för att köra så mycket trafik som vi försöker göra idag, det ligger alltid på gränsen. Jag förstår inte varför branschen och personalen måste repetera detta till folk om och om igen.
Citera
2023-07-08, 14:33
Bannlyst
Har invånare som tar pendeltåg lägre intelligenskvot än genomsnittet?
Tog SJ resa som skulle ha byte genom pendeln i Odenplan. Sen märkte jag hur många idioter som helst som bara stod vid dörrarna och blockerade alla ingångar till pendeln när det finns hur mycket uttrymme som helst att ställa sig inne i vagnarna. Såg minst två barnvagnar och en cyklist som inte kunde komma in pga dessa idioter. Fick själv också knuffa och skrika för att gå igenom folkmassan med sina airpods och stirrar på mobilskärmen mitt i kaoset än att notera dessa stackars mammor med barnvagnar. Är det nått jag missar här? Finns det fördelar med att stå exakt vid dörren?
Citera
2023-07-13, 23:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Har invånare som tar pendeltåg lägre intelligenskvot än genomsnittet?
Tog SJ resa som skulle ha byte genom pendeln i Odenplan. Sen märkte jag hur många idioter som helst som bara stod vid dörrarna och blockerade alla ingångar till pendeln när det finns hur mycket uttrymme som helst att ställa sig inne i vagnarna. Såg minst två barnvagnar och en cyklist som inte kunde komma in pga dessa idioter. Fick själv också knuffa och skrika för att gå igenom folkmassan med sina airpods och stirrar på mobilskärmen mitt i kaoset än att notera dessa stackars mammor med barnvagnar. Är det nått jag missar här? Finns det fördelar med att stå exakt vid dörren?

Vad var det för SJ-resa som passerar Odenplan?
Citera
2023-12-06, 19:32
Medlem
Det blir bara värre och värre, känns som dom jävlas med en. Förstår inte hur man 2023 inte lyckas synka tågen med skyltarna. Måste väl ändå gå att ha positionering på tågen som lirar med skylten?

Är så eftersatt att det är skrämmande. Inte ens appen har man lyckats göra ordentligt. Verkar vara ett totalhaveri.
Citera
2023-12-08, 07:00
Bannlyst
Lokförarna hör till de bäst avlönade i hela landet men att köra pendeltåg i Stockholm verkar inte vara populärt.
Citera
2023-12-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Lokförarna hör till de bäst avlönade i hela landet men att köra pendeltåg i Stockholm verkar inte vara populärt.

Just nu erbjuds lokförare på pendeln en helgbonus på 5000kr för att ta ett extrapass på en fredag, lördag eller söndag. Detta är alltså utöver övertiden för själva passet som ligger på 600kr/h för en förare i högsta lönesteget.

En förare kan alltså tjäna 10.000kr om dagen för att jobba extra just nu. Det är talande att en sådan bonus ändå inte räcker för att motivera personalen...
Citera
2024-06-06, 03:55
Medlem
flazbazs avatar
Någon som vet varför pendeltågen hade såna problem under onsdagen? Stannade inte vid Odenplan eller City, leddes om via Centralen. Många avgångar åkte förbi massor av stationer med mera.
Citera
2024-06-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
Någon som vet varför pendeltågen hade såna problem under onsdagen? Stannade inte vid Odenplan eller City, leddes om via Centralen. Många avgångar åkte förbi massor av stationer med mera.

Det var ett växelfel i tunneln mellan Odenplan och Stockholm City som gjorde att bara ett av spåren där kunde användas. Så i praktiken var trafikkapaciteten halverad under ett par timmar innan felet åtgärdades.

Att pendeltågen börjar hoppa över stopp vid stora trafikstörningar beror på att driftledningen försöker få sena tåg att komma ikapp sin tidtabell.

Om du är intresserad av vad som pågår i tågtrafiken så rekommenderar jag appen 1409. Finns både gratis och som betalvariant och även på webben: https://1409.se
Citera
2024-06-06, 11:54
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det var ett växelfel i tunneln mellan Odenplan och Stockholm City som gjorde att bara ett av spåren där kunde användas. Så i praktiken var trafikkapaciteten halverad under ett par timmar innan felet åtgärdades.

Att pendeltågen börjar hoppa över stopp vid stora trafikstörningar beror på att driftledningen försöker få sena tåg att komma ikapp sin tidtabell.

Om du är intresserad av vad som pågår i tågtrafiken så rekommenderar jag appen 1409. Finns både gratis och som betalvariant och även på webben: https://1409.se

Tack för förklaring och tips.
Citera
2024-09-10, 17:35
Medlem
Tycker det är väldigt lite klagomål på pendeltåg här i tråden om man tänker på hur uselt det funkar. Är det någon som vet om förbättringar kommer ske?

Vem är ytterst ansvarig, tänker varför personen ifråga inte ställs mot väggen? Varför får inte detta genomusla färdsätt mer uppmärksamhet i media?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in