2024-10-20, 23:05
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
https://fundingpartner.se/lan/dyrgra...sammanfattning

Den såg bra ut också tycker jag! Förvisso lite lägre ränta, LTV på 65% mot nuvarande värdering men samtidigt fullt uthyrda vilket ökar säkerheten tycker jag. Förstahandspant är stor styrka. Detta är ju lån som banker normalt sätt kan ta.

Absolut, jag hängde på låset och investerade i den.
Jag har varit med i 18 månader och investerat hos Fundingpartner nu och har fått 19.5% ränta, det är 13.5% årsränta. Sjukt nöjd.
Citera
2024-10-22, 17:15
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Absolut, jag hängde på låset och investerade i den.
Jag har varit med i 18 månader och investerat hos Fundingpartner nu och har fått 19.5% ränta, det är 13.5% årsränta. Sjukt nöjd.

Tack för ditt svar!

Skulle vilja fråga dig hur det funkar med skattedeklarationen när man investerar i norska lån. Funkar det lika smidigt som för svenska lån eller nåt särskilt du behövt tänka på?
Citera
2024-10-22, 18:56
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

Skulle vilja fråga dig hur det funkar med skattedeklarationen när man investerar i norska lån. Funkar det lika smidigt som för svenska lån eller nåt särskilt du behövt tänka på?

Fundingpartner rapporterar allt till skatteverket, så du behöver inte göra någonting. Fundingpartner drar inte någon skatt på räntan du fått så du får kvarskatt på det om du inte betalat in extra till ditt skattekonto.
Citera
2024-10-31, 14:15
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Fundingpartner rapporterar allt till skatteverket, så du behöver inte göra någonting. Fundingpartner drar inte någon skatt på räntan du fått så du får kvarskatt på det om du inte betalat in extra till ditt skattekonto.

Vad tyckte du om de två lånen som kom ut idag?

https://fundingpartner.se/lan/kareby...sammanfattning
https://fundingpartner.se/lan/svensk...sammanfattning

Jag tycker bägge såg extremt starka/stabila ut. De har gått in med 60 resp 65% i eget kapital i projektet! Jag har nog aldrig sett nåt projekt på Fundingpartner där låntagare gått in med så mycket i eget kapital. Vissa norska lån går ju in med knappt 10% och vissa inget alls! Det gör risken mycket lägre i dessa två lån menar jag.

Konkurrensen var därför stenhård misstänker jag.
Citera
2024-10-31, 17:13
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Vad tyckte du om de två lånen som kom ut idag?

https://fundingpartner.se/lan/kareby...sammanfattning
https://fundingpartner.se/lan/svensk...sammanfattning

Jag tycker bägge såg extremt starka/stabila ut. De har gått in med 60 resp 65% i eget kapital i projektet! Jag har nog aldrig sett nåt projekt på Fundingpartner där låntagare gått in med så mycket i eget kapital. Vissa norska lån går ju in med knappt 10% och vissa inget alls! Det gör risken mycket lägre i dessa två lån menar jag.

Konkurrensen var därför stenhård misstänker jag.

Såg riktigt bra ut. LTV på under 40% på båda lånen och mycket eget kapital investerat.
Jag satt beredd med ctrl + v på summan jag ville investera och fick investerat i båda.
Var nog många som inte hann med.
Senast redigerad av rallykalle 2024-10-31 kl. 17:16.
Citera
2024-10-31, 18:44
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Såg riktigt bra ut. LTV på under 40% på båda lånen och mycket eget kapital investerat.
Jag satt beredd med ctrl + v på summan jag ville investera och fick investerat i båda.
Var nog många som inte hann med.

Jag hann också med bägge (vilket jag blev väldigt glad för) men var nog på gränsen att inte hinna med, hehe. Ville även teckna åt min anhörig vilket jag dock inte hann. Helt klart "undervärderade" lån, hade man satt upp dem på en börsliknande handel hade räntan blivit lägre tror jag. Gäller att hänga på låset då.
Citera
2025-02-05, 11:19
Medlem
Hut många investerare på FundigPartner (FP) har vi egentligen bland oss här på Flashback? Jag tycker FP är lite av en "helig gral" när det gäller plascera pengar. Mycket bra och stabil avkastning med låg risk. Min amatörmässiga analys av de lånen jag investerar i visar att de verkar vara överförsäkrade i form av moderbolagsborgen, personlig borgen, pantsatta fastigheter osv. Detta torde göra det svårt att gå med förlust. Nedsidan med denna typ av investeringar är såklart att pengarna är uppbundna vilket gör det mer eller mindre omöjligt att få loss dom i förtid om man skulle få för sig att gå och köpa ny bil. Det skulle dock vara intressant om FP öppnade upp en andrahandsmarknad för lån där man kunde köpa och sälja.
Citera
2025-02-07, 16:42
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Hut många investerare på FundigPartner (FP) har vi egentligen bland oss här på Flashback? Jag tycker FP är lite av en "helig gral" när det gäller plascera pengar. Mycket bra och stabil avkastning med låg risk. Min amatörmässiga analys av de lånen jag investerar i visar att de verkar vara överförsäkrade i form av moderbolagsborgen, personlig borgen, pantsatta fastigheter osv. Detta torde göra det svårt att gå med förlust. Nedsidan med denna typ av investeringar är såklart att pengarna är uppbundna vilket gör det mer eller mindre omöjligt att få loss dom i förtid om man skulle få för sig att gå och köpa ny bil. Det skulle dock vara intressant om FP öppnade upp en andrahandsmarknad för lån där man kunde köpa och sälja.

Tycker det är konstigt att inte fler investerar/sparar i krediter. Har investerat hos Fundingpartner i två år nu. Jag ligger på 13% årsränta och obefintliga förluster, samma med Kameo där jag får 10% årsränta och Savelend 8.5%. Det bästa är att man får inga svängningar upp och ner som på börsen, utan jämn avkastning varje månad.
Citera
2025-02-07, 17:40
Medlem
Håller med! Verkar vara en undanskymd investeringsmöjlighet som få har kommit i kontakt med. Ingen jag pratar med har en hört talas om möjligheten.

Jag ligger på drygt 15% annualiserad nettoavkastning (IRR) per år, stabilt. Varit aktiv i ~3år. Pengarna jobbar för sig själv. Visst man får sitta beredd kl 10:55 ett par dagar i veckan för att återinvestera och hålla låneportföljen levande, men det är ingen stor grej för mig. Jag tror också FP är på gång med en auto-invest-funktion. De nämnde det på investerarmötet i Stockholm.
Citera
2025-02-09, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Håller med! Verkar vara en undanskymd investeringsmöjlighet som få har kommit i kontakt med. Ingen jag pratar med har en hört talas om möjligheten.

Jag ligger på drygt 15% annualiserad nettoavkastning (IRR) per år, stabilt. Varit aktiv i ~3år. Pengarna jobbar för sig själv. Visst man får sitta beredd kl 10:55 ett par dagar i veckan för att återinvestera och hålla låneportföljen levande, men det är ingen stor grej för mig. Jag tror också FP är på gång med en auto-invest-funktion. De nämnde det på investerarmötet i Stockholm.
Jag investerade en del hos kameo tidigare men jag har inte möjlighet att vara redo varje gång ett lån kommer ut på sidan.
Det var några år sedan och då kraschade sidan ofta pga att det var för stort tryck.
Om Fundingpartner kommer med en auto-invest funktion skulle jag kunna tänka mig att prova det.
Att låna ut pengar till privatpersoner som inte kan ta ett vettigt lån genom savelend intresserar inte mig.
Citera
2025-02-09, 04:33
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Jag investerade en del hos kameo tidigare men jag har inte möjlighet att vara redo varje gång ett lån kommer ut på sidan.
Det var några år sedan och då kraschade sidan ofta pga att det var för stort tryck.
Om Fundingpartner kommer med en auto-invest funktion skulle jag kunna tänka mig att prova det.
Att låna ut pengar till privatpersoner som inte kan ta ett vettigt lån genom savelend intresserar inte mig.

Jo, det är drygt att man måste sitta redo och manuellt investera hos Kameo och Fundingpartner. Autoinvest som Savelend har skulle vara klockrent.

Savelend har inte bara konsumentkrediter, hälften av deras krediter är fakturaköp, företagslån och fastighetsprojekt.
Citera
2025-02-11, 20:33
Medlem
Finns det någon förklaring till varför denna har så mycket högre ränta än kameo, då det tillsynes är likvärdig risk? Känns egendomligt. Måste vara högre risk även om det inte verkar vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in