Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2023-02-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Såhär lyder lagen:
"Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av oaktsamhet uppehåller sig i Sverige utan föreskrivet tillstånd, utan att utlänningen har ansökt om ett sådant tillstånd och utan att en förundersökningsledare eller en socialnämnd har ansökt om tidsbegränsat uppehållstillstånd för utlänningen med stöd av 5 kap. 15 §."
(Utlänningslagen 20:1)

Så det låter som att man måste ansöka om något slags uppehållstillstånd. Att bara resa in lagligen som turist lär inte räcka, för Junos lagkommentar ger som ett exempel på oaktsamt brott:
"Oaktsamhet kan förekomma t.ex. när någon som får ansöka om förlängning av sitt uppehållstillstånd efter inresan enligt 5 kap. inte ansöker om förlängning utan tror att tillståndet ska förlängas automatiskt."

De billiga vårdförmånerna är väl för illegala invandrare ("papperslösa") och asylanter. Vet inte om de gäller för överstannande turister, men jag tror inte det.

Hah, det var bara lite humoristiskt sagt av mig för att jag tyckte det var lustigt att du tog upp utvisning i ett inlägg om huruvida invandrare döms till mildare straff än svenskar. Men låt oss istället fokusera på den seriösa frågan i mitt inlägg:
"Tror knappast att invandrare i allmänhet döms till mildare straff än svenskar. Vad är källan till det?"
Du frågar efter "källan till det", jag har ju såklart ingen källa utan försöker förstå och få källor av folk som vet, jag har ju bland annat litat på dej.

På mitt senaste inlägg spelar du ju teater..- "billiga vårdförmånerna är väl för illegala invandrare ("papperslösa") och asylanter. Vet inte om de gäller för överstannande turister, men jag tror inte det."

Jag antar att du förstår att jag menar illegala invandrare och inte ett å annat fyllo från Tyskland som missat Kielbåten från Göteborg.

Sov eller skärp dej
Citera
2023-02-19, 00:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Du frågar efter "källan till det", jag har ju såklart ingen källa utan försöker förstå och få källor av folk som vet, jag har ju bland annat litat på dej.

På mitt senaste inlägg spelar du ju teater..- "billiga vårdförmånerna är väl för illegala invandrare ("papperslösa") och asylanter. Vet inte om de gäller för överstannande turister, men jag tror inte det."

Jag antar att du förstår att jag menar illegala invandrare och inte ett å annat fyllo från Tyskland som missat Kielbåten från Göteborg.

Sov eller skärp dej
Du skrev såhär:
"Bra att du kollade i utlänningslagen, menar det. Det innebär alltså att man kan uppehålla sig i Sverige som "turist" utan att ha några skäl för det och den illegale riskerar inga påföljder?

Dessutom har ju Sveriges kommuner och regionen kombinerat statens regler och Sveriges lagar med att erbjuda i princip fri sjuk- och tandvård (50 kronor), skolgång, kuratorer och tolkar.

Jag vill bara förstå hur detta fungerar innan jag uttalar mej kritiskt eller positivt."

Jag tycker det låter som att du tänker att om det inte är brottsligt att "överstanna" som turist och bli "illegal" så kan de dra nytta av den billiga hälsovården du drog upp. Jag tycker faktiskt att det är den rimligaste tolkningen av vad du skrev.
Citera
2023-02-19, 04:16
Medlem
Citat:
Jag tog mig en titt på utlänningslagen. Läser man 20:1-2 så låter det i mina öron som att så länge man åtminstone ansökt om tillstånd så är det inte brottsligt att uppehålla sig här, så länge man inte återvänder efter ett verkställt utvisningsbeslut.

Straffbelagda handlingar som handlar om att man gör något "olovligen" förekommer i 20:7-8 , vilka handlar om att hjälpa en utlänning gömma sig i vinstsyfte, eller människohandel.

Jag kan faktiskt inte hitta något som straffbelägger enbart att uppehålla sig i landet i andra fall än ovan.

Har du inte tillstånd så kan du straffas enligt Utlänningslagen 20:1.
Det omfattar ju då sådana som stannat efter att deras tillstånd gått ut och sådana som dömts till utvisning. Möjligen kan det vara så att man har rätt att stanna om man ansökt om tillstånd och väntar på beslut, det gäller i alla fall för asyl men osäker för om en turist eller någon på arbetsvisum får kvarstanna i väntan på beslut om deras tillstånd gått ut.
Citera
2023-02-19, 13:26
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Vilket brott är det?

Jag vet inte vilken paragraf han citerade, men han jag citerade skrev
Citat:
För de som vistas i Sverige trots att de dömts till utvisning eller förbud att återvända döms till böter i ringa fall eller fängelse högst 1år.

Edit: Såg nu att han redan svarat.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in