• 3
  • 4
2025-01-28, 14:25
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korlia
Jag vill låna ut pengar till en person och har tänkt få lite extra tillbaka (I ränta) då personen kommer delbetala pengarna under flera år.
Undrar bara hur detta går till med t.ex. kontraktet och liknande för att säkerställa att jag kan få tillbaka mina pengar?

För det första. Låna aldrig ut pengar överhuvudtaget. Finns inget kontrakt i världen som kan med säkerhet säga att du får tillbaka pengarna. Du får helt enkelt ta med i beräkningen att du kan bli utan pengarna. Har läst för mycket skit om när folk har lånat ut pengar och aldrig får tillbaka dom. Varför lånar hen inte av banken istället? Kan hen få lån på en vanlig bank? Om inte så är det varningsklockor.
Citera
2025-01-28, 14:41
Medlem
Ja ibland undrar man vad man har för vänner. En person som skiter i andras pengar och sina egna.
Jag betalar en runda ute och sen säger han, spara kvittot så kan vi ta det sen. Han väntar alltid med att betala bara för att. Dager efter skriver jag vad det kostade och svarar på en annan fråga då skriver han ok och struntar i att betala. Jag får alltid påminna honom. Nästa gång säger jag att jag inte har swish.
Han får lösa sina egna problem. Jag har bra med pengar och det har han med men tänker inte påminna folk flera gånger.
Citera
2025-01-28, 14:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magoni
Ja ibland undrar man vad man har för vänner. En person som skiter i andras pengar och sina egna.
Jag betalar en runda ute och sen säger han, spara kvittot så kan vi ta det sen. Han väntar alltid med att betala bara för att. Dager efter skriver jag vad det kostade och svarar på en annan fråga då skriver han ok och struntar i att betala. Jag får alltid påminna honom. Nästa gång säger jag att jag inte har swish.
Han får lösa sina egna problem. Jag har bra med pengar och det har han med men tänker inte påminna folk flera gånger.

Så du väljer att säga att du inte har swisch nästa gång istället för att säga åt honom att han skiter i att betala?
Citera
2025-01-28, 23:07
Medlem
IRMEs avatar
Jag lånar heller inte ut, det kan förstöra vänskap.

Har dock lånat ut ibland till en kompis som hade tunga perioder, men i ärlighetens namn så tänkte jag att han får dem, och det sa vi väl öppet att han får väl betala tillbaka när han har möjlighet och att det är lugnt om det dröjer.

Några år senare så betalade han när han var skuldfri och hade jobb. Det kändes rätt bra för han tror jag men pengarna var ju bara en liten bonus för mig då.
Citera
Igår, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Så du väljer att säga att du inte har swisch nästa gång istället för att säga åt honom att han skiter i att betala?

Jag behöver inte säga upp det. Personen i fråga är väldigt omständig på många plan.
Orkar inte diskutera det med honom utan kan bara säga att jag inte har kvar swish eller att jag inte använder det.
Citera
Igår, 13:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magoni
Jag behöver inte säga upp det. Personen i fråga är väldigt omständig på många plan.
Orkar inte diskutera det med honom utan kan bara säga att jag inte har kvar swish eller att jag inte använder det.

Har inte sagt att du ska säga upp det. Utan du väljer i stället att säga att du inte har swisch. Läs om igen vad jag skrev.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in