Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-14, 22:49
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Dom saknar väl konsekvenstänk. Det borde vara svårt att köpa in krigsutrustning och betala löner om dessa summor försnillats bort.
Det är nog ingen som tror att alla biljoner dollar som inte går att redogöra för har försnillats. Däremot så är det naturligtvis så att vidden av den endemiska korruption och det slöseri med skattebetalarnas pengar som pågår inom Pentagon blir snudd på omöjlig att kartlägga, än mindre går det att identifiera och ställa ansvariga inför rätta.

Igen, ditt argument om att det i så fall var korkat att låta Rumsfeld deklarera vidden av det hela precis innan 9/11 eftersom att det då inte skulle glömmas, funkar inte.

Tvärtom så var det i så fall ett ypperligt väl valt tillfälle givet den chock och epokgörande samhälleliga omvälvning som skedde i och med 9/11.

Här försvann istället (betydelsen av) historiens största bokföringshaveri snabbt ner i US National Security State's svarta memory hole.

Och vad jag förstår så är problemet fortfarande inte åtgärdat.
Citera
2023-03-14, 23:29
  #26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Här försvann istället (betydelsen av) historiens största bokföringshaveri snabbt ner i US National Security State's svarta memory hole.

Och vad jag förstår så är problemet fortfarande inte åtgärdat.

Redan efter 5 månader - i februari 2002 - gick Pentagon ut med att man hade spårat det mesta:
DoD financial experts, Zakheim said, are making good progress reconciling the department's "lost" expenditures, trimming them from a prior estimated total of $2.3 trillion to $700 billion. And, he added, the amount continues to drop.

"We're getting it down and we are redesigning our systems so we'll go down from 600-odd systems to maybe 50," he explained.
http://web.archive.org/web/200312241...200202201.html
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2023-03-14 kl. 23:33.
Citera
2023-03-15, 07:50
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det är nog ingen som tror att alla biljoner dollar som inte går att redogöra för har försnillats..
Att det försvinner pengar där det finns mycket har väl ingen förnekat. Det är bra att du också inte tror att alla biljonerna försnillats. Men det finns dom som tror det, tex DevilsDen som för några dagar sedan skrev "enligt nyheterna förlorade militären en trillion dollar i sin budget."

Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Igen, ditt argument om att det i så fall var korkat att låta Rumsfeld deklarera vidden av det hela precis innan 9/11 eftersom att det då inte skulle glömmas, funkar inte.

Tvärtom så var det i så fall ett ypperligt väl valt tillfälle givet den chock och epokgörande samhälleliga omvälvning som skedde i och med 9/11.

Här försvann istället (betydelsen av) historiens största bokföringshaveri snabbt ner i US National Security State's svarta memory hole.
Var det US National Security State som skulle påverkas av 9/11, inte det amerikanska folket? Varför var det inte mycket enklare att låta bli att berätta för alla att dom hade problem med bokföringen? Varför gick han ut fem månader senare och påminde alla om att de hade problem (visserligen mindre problem än tidigare)?
Citera
2023-03-15, 08:12
  #28
Medlem
Syljens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Han var ju minst sagt sent ute dessutom - problemet hade varit känt i 2 år utan att det hade behövts vare sig terrordåd eller false flags för att dölja saken… - det var ju inte som om pengarna var borta… och värt att notera är ju att det inte ens var under samma politiska administration.

I själva verket måste man väl vara minst sagt knepigt funtad om man tror att motsvarande 6 årsbudgetar för hela USAs försvar skulle ha försvunnit..

In fiscal 1999, a defense audit found that about $2.3 trillion of balances, transactions and adjustments were inadequately documented. These "unsupported" transactions do not mean the department ultimately cannot account for them, she advised, but that tracking down needed documents would take a long time. Auditors, she said, might have to go to different computer systems, to different locations or access different databases to get information.

Different agencies collect and process the same information differently. One Defense computer system may list a soldier as "Pfc. Joseph B. Snuffy" born on 7/4/1983. Another may list him a "Snuffy, Joseph B., PFC, born 4 July 1983."
http://web.archive.org/web/200905111....aspx?id=44199

Även år 2000 togs det upp i ett vittnesmål av Robert J. Liebermann från försvarsdepartementet:
The audits of the FY 1999 DoD financial statements indicated that $7.6 trillion of accounting entries were made to compile
them. This startling number is perhaps the most graphic available indicator of just how poor the existing systems are. The magnitude of the problem is further demonstrated by the fact
that, of $5.8 trillion of those adjustments that we audited this Year, $2.3 trillion were unsupported by reliable explanatory information and audit trails or were made to invalid general ledger accounts.
https://media.defense.gov/2017/Apr/1...1/1/00-167.PDF
Så vad hände enligt dig? Vem log bakom det hela
Citera
2023-03-15, 08:24
  #29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syljen
Så vad hände enligt dig? Vem log bakom det hela

Vem låg bakom vad?
Militären hade över 600 olika datasystem för bokföring - det var när pengar skickades mellan dessa som det blev svårt att följa pengarnas väg - det betyder inte att pengarna försvann.

Tänk att arméns hq i Pentagon betalar ut en summa till etablering av en ny militärpluton i Florida. Pengarna skickas till en stab i Florida som betalar ut inköp av material, konstruktion av byggnader, lönerna, skatt och pension. HQ kan då i sitt datasystem bara se att de betalar ut en jättesumma men kan inte spåra hur mycket som gått till nyanställde menige John Does pension eller inköp av hans persedlar - för det ligger i andra system hos staben i Florida.
Citera
2023-03-15, 08:32
  #30
Medlem
Syljens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vem låg bakom vad?
Militären hade över 600 olika datasystem för bokföring - det var när pengar skickades mellan dessa som det blev svårt att följa pengarnas väg - det betyder inte att pengarna försvann.

Tänk att arméns hq i Pentagon betalar ut en summa till etablering av en ny militärpluton i Florida. Pengarna skickas till en stab i Florida som betalar ut inköp av material, konstruktion av byggnader, lönerna, skatt och pension. HQ kan då i sitt datasystem bara se att de betalar ut en jättesumma men kan inte spåra hur mycket som gått till nyanställde menige John Does pension eller inköp av hans persedlar - för det ligger i andra system hos staben i Florida.
Ja vad fan tror du? Det tråden handlar om
Citera
2023-03-15, 08:34
  #31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syljen
Ja vad fan tror du? Det tråden handlar om

Jag trodde du menade något av det som du citerade.
Men ok, jag tror al Qaida låg bakom 9/11 - inte Ryssland.
Citera
2023-03-15, 08:35
  #32
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Detta är en fabricerad lögn, vad som egentligen hände 9/11 var att vi blev distraherade för dagen före 9/11 enligt nyheterna förlorade militären en trillion dollar i sin budget.

Och dom ville inte att folk skulle inse detta så dom fabricerade 9/11.

Byggnaden blev demolerad, det fanns guld i förvar i the Twin Towers som saknades.

Bäst hittills! You cant make that shit up! Måste vara sant.
Citera
2023-03-15, 08:41
  #33
Medlem
prizs avatar
Dummaste jag hört.

Alla vet att sprängningen av WTC var för att i en av de hemliga bottenvåningarna hade man spelat in månlandningen och hela studion var kvar. Det här behövde Nasa's hemliga polismyndighet PDNasa gömma fort eftersom en kille från internet höll på att komma på allting, samtidigt som usas militär hade misslyckats att döda de som höll på att uppfinna youtube, det säger ju sig självt att om killen från internet hade hittat studion innan PDNasa utbildade piloter för att flyga in i WTC men samtidigt utföra kontrollerade sprängningar för att förstöra alla spår efter månlandningen och sen laddat upp allt på det som skulle bli youtube så skulle allmänheten förstå hur vi är kontrollerade av den judiska frimurarodern.

Så nej pysen, knappast "Ryssland" som om det verkligen är det riktiga namnet på "landet".


Stackars ignoranta..
Citera
2023-03-15, 08:43
  #34
Medlem
Syljens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag trodde du menade något av det som du citerade.
Men ok, jag tror al Qaida låg bakom 9/11 - inte Ryssland.
Tack för ditt svar,jag kan inte Flashback så citerar hur jag vill men får man fråga varför tror du det?Jag vet inte vem som låg bakom det.upplys mig om du har tid och ork.tack
Citera
2023-03-15, 08:54
  #35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syljen
Tack för ditt svar,jag kan inte Flashback så citerar hur jag vill men får man fråga varför tror du det?Jag vet inte vem som låg bakom det.upplys mig om du har tid och ork.tack

För att jag aldrig sett någonting som motbevisat de officiella förklaringarna så jag ser inte ens en tillstymmelse till anledning att tro på konspirationsteorierna om kontrollerad sprängning etc etc.
Citera
2023-03-15, 11:05
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Att det försvinner pengar där det finns mycket har väl ingen förnekat.
Frågan är som sagt, hur mycket och varför. Givet storleksordningen på beloppen så blir varje adjektiv ett kosmiskt understatement.

Citat:
Det är bra att du också inte tror att alla biljonerna försnillats.
Självklart. USA har ju bevisligen en större militär sektor än resten av världen tillsammans = kostar skattepengar.

Citat:
Men det finns dom som tror det, tex DevilsDen som för några dagar sedan skrev "enligt nyheterna förlorade militären [ett antal] trillion [accountable] dollar i sin budget."
Ja, DevilsDen skulle ha petat in "[...]". Men hen har i andemening fortfarande minst sagt en poäng.

Citat:
Var det US National Security State som skulle påverkas av 9/11, inte det amerikanska folket?
Båda. Hur så?

Citat:
Varför var det inte mycket enklare att låta bli att berätta för alla att dom hade problem med bokföringen?
Det var redan känt.

Du menar att Rumsfelds uttalande någon dag innan 9/11 i så fall var korkat givet att allmänheten därmed aldrig skulle glömma det.

Jag menar tvärtom att vidden av det istället drunknade i vidden av 9/11 med efterspel. Dvs ett sätt att 'ärligt' informera Kongressen och det amerikanska folket om alla tiders värsta bokföringshaveri utan att behöva riskera att ta konsekvenserna av det. De politiska såväl som de ekonomiska och juridiska.

Citat:
Varför gick han ut fem månader senare och påminde alla om att de hade problem (visserligen mindre problem än tidigare)?
Därför att han ljög. En lögn i en lång rad av episka lögner från Rumsfeld (& co.).

Så här skriver Michael Rainey i Yahoo!Finance (översatt av Google):
Även om det inte borde komma som en överraskning för en organisation som känt har misslyckats med att någonsin klara en revision, kunde Pentagon ändå chocka några observatörer denna vecka med en ny grupp finansiella siffror.

Enligt Bloombergs Anthony Carpaccio gjorde försvarsdepartementet 35 biljoner dollar i "redovisningsjusteringar" 2019, vilket lätt överträffade de 30,7 biljoner dollar i sådana justeringar som registrerades 2018.

Carpaccio noterar att antalet "dvärgar de 738 miljarder dollar i försvarsrelaterad finansiering i den senaste amerikanska budgeten, en utgiftsplan som inkluderar de dyraste vapensystemen i världen inklusive F-35-jetplanet såväl som nya hangarfartyg, jagare och ubåtar .” Det är också "större än hela den amerikanska ekonomin och understryker försvarsdepartementets fortsatta svårighet att balansera sina böcker."

Så vad är dessa redovisningsjusteringar? Todd Harrison från Center for Strategic and International Studies säger att de representerar "mycket dubbel-, trippel- och fyrdubbelräkning av samma pengar när de flyttades mellan konton" inom Pentagon. "Mycket" kan vara en underdrift: Enligt statliga uppgifter gjordes 562 568 justeringar i Pentagons böcker under 2018.

Varför det är viktigt: Mer allmänt belyser siffran den ihållande bristen på interna finansiella kontroller i Pentagon, vilket gör det extremt svårt att redogöra ordentligt för utgifterna i den största statliga budgeten. "Även om det får ringa uppmärksamhet från allmänheten jämfört med flyganfall, truppplaceringar, statistik över sexuella övergrepp eller stora vapenprogram, är tillförlitligheten i Pentagons finansiella rapport en indikation på hur effektivt militären hanterar sina resurser med tanke på att den får över hälften av de diskretionära inhemska utgifterna", säger Carpaccio.

Rep Jackie Speier (D-CA), som bad Government Accountability Office att undersöka frågan, sa att de "kombinerade felen, stenografin och slarviga journalföringen av DoD-revisorer uppgår till ett antal nästan 1,5 gånger storleken på den amerikanska ekonomin", och anklagade att Pentagon "använder redovisningsjusteringar som en entreprenör målar över mögel. Deras prioritet är att få situationen att se hanterbar ut, inte att lösa det underliggande problemet.”

https://finance.yahoo.com/news/penta...231154593.html
Du litar fortfarande på Rumsfeld (nu avliden)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback