Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-27, 10:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tänkte köpa en ny jobbdator. Frågan är om det är värt med macbook pro vs en något bättre pc för lägre pris. Macen verkar ha lite större batteri dock.

De jag kollar på:
14.2" mbp:
https://www.dustin.se/product/501132...o-2023-rymdgra
-16 GB ram
-512 GB ssd
- M2 (10 kärnor)
27 999 ink moms.

14" Lenovo:
https://www.dustin.se/product/501130...inkpad-t14s-g3
- 32 GB ram
- 512GB ssd
- Core i7 (12 kärnor)
22 499 ink moms.

Det bästa är väl att ha en arbetsdator som matchar det operativsystem som man programmerar för.

Mitt råd är att du hör med arbetsgivaren vad den föredrar..
De allra flesta vägrar att blanda olika plattformar och håller sig till endast en plattform.
Citera
2023-02-27, 10:19
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udobin
MacBook Pro är ett bra val om man gillar/är van med operativsystemet. ARM processorerna är verkligen långt framme jämfört med Intel och AMD. Jag skulle aldrig självmant gå tillbaks till Windows för professionellt bruk.

Jag jobbar som utvecklare på ett produktbolag med ca 80 utvecklare, hälften backend och resten frontend och data engineers och i princip alla kör Mac förutom någon hårdvaruutevecklare.

Vi ligger långt fram teknikval och kör alla tjänster kontaineriserat och bygger med Docker dagligen för olika ändamål. Det funkar helt utan problem numera, i början gjorde det inte det men nu lirar allt.

Jag gillar OSet ja. Det är därför jag överväger det.
Citera
2023-02-27, 10:22
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det bästa är väl att ha en arbetsdator som matchar det operativsystem som man programmerar för.

Mitt råd är att du hör med arbetsgivaren vad den föredrar..
De allra flesta vägrar att blanda olika plattformar och håller sig till endast en plattform.

Ibland är det ju så att kunderna kräver att man har en krypterad hårdisk och en dator som är ansluten till deras domän. I de fallet så får de väl ta fram en sådan dator då. Jag tror inte att jag kommer att få använda min egen dator hos dessa kunder ändå.
Citera
2023-02-27, 11:43
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ibland är det ju så att kunderna kräver att man har en krypterad hårdisk och en dator som är ansluten till deras domän. I de fallet så får de väl ta fram en sådan dator då. Jag tror inte att jag kommer att få använda min egen dator hos dessa kunder ändå.

Jag syftade på att det kan vara din arbetsgivare som har synpunkter i fall du ska ha Windows eller Mac!
Citera
2024-10-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ja asså, jag tänker att det var så för 10 år sedan kanske.
Men idag har vi ju net core som är mutli platform och även ide som fungerar väl på mac.
Men jag det finns säkert obskyra verktyg som kanske bara funkar på windows, det är ju alltid en risk.

Sant.,

Net Core för all del, jag konstaterar att Microsoft just dödade VS för Mac nu i Augusti men jag vet inte hur väl NET Core stöds av MS för att kompileras på ARM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in