Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-28, 10:09
  #1
Medlem
Har en jobbig situation med en dement granne som tittar på tv dagarna i ända med ljudet uppskruvat till max. Jag har försökt prata med honom men han glömmer ju allt så en halv dag senare är ljudet uppdraget igen. Jag pratade även med hemtjänsten som kommer hem till honom och de säger att han är så pass döv att han nog ändå inte hör vad som sägs på tv:n. Jag undrar om det är möjligt att på en hyfsat modern tv koppla bort högtalarna permanent? Ta dit någon tv-reparatör som gör det?
Citera
2023-02-28, 10:18
  #2
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Har en jobbig situation med en dement granne som tittar på tv dagarna i ända med ljudet uppskruvat till max. Jag har försökt prata med honom men han glömmer ju allt så en halv dag senare är ljudet uppdraget igen. Jag pratade även med hemtjänsten som kommer hem till honom och de säger att han är så pass döv att han nog ändå inte hör vad som sägs på tv:n. Jag undrar om det är möjligt att på en hyfsat modern tv koppla bort högtalarna permanent? Ta dit någon tv-reparatör som gör det?

Jag skulle föreslå att du tar reda på om det finns någon god man eller anhörig att tala med. Vidtar du självsvåldigt någon åtgärd kan det komma surt efter.

Rent tekniskt är det inte fråga om hårdvara och "TV-reparatör", utan om inställning i meny för de fall då man använder ett separat ljudsystem som man inte vill att TV-högtalarna ska störa.
Citera
2023-02-28, 10:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Jag skulle föreslå att du tar reda på om det finns någon god man eller anhörig att tala med. Vidtar du självsvåldigt någon åtgärd kan det komma surt efter.

Rent tekniskt är det inte fråga om hårdvara och "TV-reparatör", utan om inställning i meny för de fall då man använder ett separat ljudsystem som man inte vill att TV-högtalarna ska störa.

Det finns en son som bor i en annan stad. Hans lösning är att jag messar honom när jag störs så ringer han och säger åt sin pappa. Det funkar en gång av tio ungefär…

Jag tänkte givetvis inte knata in till gubben själv med en reparatör i släptåg. Försöker bara komma på lösningar som faktiskt funkar.
Citera
2023-02-28, 10:45
  #4
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Har en jobbig situation med en dement granne som tittar på tv dagarna i ända med ljudet uppskruvat till max. Jag har försökt prata med honom men han glömmer ju allt så en halv dag senare är ljudet uppdraget igen. Jag pratade även med hemtjänsten som kommer hem till honom och de säger att han är så pass döv att han nog ändå inte hör vad som sägs på tv:n. Jag undrar om det är möjligt att på en hyfsat modern tv koppla bort högtalarna permanent? Ta dit någon tv-reparatör som gör det?
Kan du inte köpa honom ett par hörlurar med lång sladd?
Citera
2023-02-28, 10:47
  #5
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kan du inte köpa honom ett par hörlurar med lång sladd?
Du hann före! Var just på väg att föreslå det som ett alternativ eller rättare sagt att föreslå sonen att fixa. Enkelt och alla nöjda, den döve kanske hör något och det stör ingen.
Citera
2023-02-28, 11:49
  #6
Medlem
kl4sseKocks avatar
Om tvn har 3,5mm uttag skulle man kanske kunna plugga in en adapter där,så ljudet styrs om likt hörlurar.
Citera
2023-02-28, 13:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kan du inte köpa honom ett par hörlurar med lång sladd?

Det är alltså en ganska kraftigt dement 90+ gubbe vi pratar om. Jag tror inte han skulle ha hörlurar. Antingen glömma att de finns eller strunta i dem. Han förstår ju inte att han stör oss.
Citera
2023-02-28, 13:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Om tvn har 3,5mm uttag skulle man kanske kunna plugga in en adapter där,så ljudet styrs om likt hörlurar.

Du menar att adaptern gör att ljudet inte går till högtalarna. Det kanske funkar.

Bara det inte kommer någon hjälpsam hemtjänstperson och plockar bort den…
Citera
2023-02-28, 14:48
  #9
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Det är alltså en ganska kraftigt dement 90+ gubbe vi pratar om. Jag tror inte han skulle ha hörlurar. Antingen glömma att de finns eller strunta i dem. Han förstår ju inte att han stör oss.
Då ditt enda andra alternativ är att olovligen modifiera/sabotera hans TV så får du nog pröva att ge honom hörlurar. The only option that won't land you in court.
Citera
2023-02-28, 20:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Då ditt enda andra alternativ är att olovligen modifiera/sabotera hans TV så får du nog pröva att ge honom hörlurar. The only option that won't land you in court.

Jag tänker inte göra något olagligt. Ville mer kolla om det ens är tekniskt möjligt att permanent modifiera en tv. Då kan jag föreslå det för sonen, jag står gärna för kostnaden för en reparatör själv bara det blir tyst. Och då slipper de de problem som kan komma av att jag anmäler klagomål till fastighetsägaren eller kommunen.
Citera
2023-03-02, 08:51
  #11
Medlem
BackToHegels avatar
Koppla in hörlurar som sagt, om det går. Då brukar tevens högtalare stängas av. Om det är en modernare teve kanske man kan ställa in det där i nån meny, brukar gå att ställa om ljudet till att använda externa högtalare, även detta stänger av de inbyggda.

Om teven har en löstagbar strömkabel kan du ta bort den så slipper du kanske problemet ett tag. Dementa människor gömmer alltid en massa saker.

Om inte det funkar och du störs kvällstid så kanske störningsjouren.
__________________
Senast redigerad av BackToHegel 2023-03-02 kl. 08:54.
Citera
2023-03-03, 12:56
  #12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Jag tänker inte göra något olagligt. Ville mer kolla om det ens är tekniskt möjligt att permanent modifiera en tv. Då kan jag föreslå det för sonen, jag står gärna för kostnaden för en reparatör själv bara det blir tyst. Och då slipper de de problem som kan komma av att jag anmäler klagomål till fastighetsägaren eller kommunen.

Tekniskt möjligt är lär det vara. Bara att öppna tv:n och kapa högtalarledningarna eller rycka ut kontakten från kretskortet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback