Citat:
Du får inte ens ha Tramadol hemma, med mindre än att du har ett giltigt och aktuellt recept för det. Än mindre får du dela med dig av det till andra.systembolaget säljer inte till minderåriga, ändå så dricker många tonåringar.
tramadol säljs på apotek mot recept, så även tramadol är "lagligt" och reglerat.
i bägge fallen får ungdomar tag på drogerna på svarta marknaden, så att dra paraleller med systembolaget tycker jag är legit.
Hur som helst, jag läste på svt att han som sålde skulle till tingsrätten misstänkt för grovt vållande till annans död, vilket jag tycker är konstigt. han gav henne inte något egengjord hemmagjord kemisk hopkok
han sålde receptbelag medicin på svarta marknaden.
hon köpte, hon tog det, hon drack alkohol till det (vilket man tydligen inte ska göra).
jättesynd om henne och hennes föräldrar, men killen ska dömas för narkotikaförsäljning, inte vållande till annans död.
tycker jag iaf.
tramadol säljs på apotek mot recept, så även tramadol är "lagligt" och reglerat.
i bägge fallen får ungdomar tag på drogerna på svarta marknaden, så att dra paraleller med systembolaget tycker jag är legit.
Hur som helst, jag läste på svt att han som sålde skulle till tingsrätten misstänkt för grovt vållande till annans död, vilket jag tycker är konstigt. han gav henne inte något egengjord hemmagjord kemisk hopkok
han sålde receptbelag medicin på svarta marknaden.
hon köpte, hon tog det, hon drack alkohol till det (vilket man tydligen inte ska göra).
jättesynd om henne och hennes föräldrar, men killen ska dömas för narkotikaförsäljning, inte vållande till annans död.
tycker jag iaf.
Så jo det är en skillnad som är ganska stor, av en anledning, det kan missbrukas och vara farligt i större utsträckning än alkohol, även för vuxna som inte mår så bra mentalt.
Alkohol får du ha hur mycket du vill hemma och även bjuda andra vuxna på helt oreglerat.
I övrigt tror jag att vi är skapligt överens, tråkig händelse som man får hoppas att den kan väcka och varna både ungdomar och ungdomars föräldrar.
Man släpper inte en ung tonåring vind för våg bara för att den är utåtriktad, nyfiken och livsglad...
Men hon har tydligen "hängt på stan" mest varenda kväll och föräldrarna har vetat att hon druckit alkohol sedan hon var 12 år. https://www.svt.se/nyheter/video/714...IsIjN6OTZibCJd