Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-05, 11:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
hur gör man lämpligen för att gå djupare och se mer specifikt vad som tar tid?

Vilka analysverktyg finns för sådant här?
Har kollat i nätverksverktyget i Chrome, hämtningen av allra första filen tar 7 sekunder. Verkar som det kanske är någon redirect, på nå vis. Totaltid för komplett laddning är runt 15.
Testade GTmetrix, men sidan är så slö att verktyget helt enkelt inte fungerar.
Har testat query monitor, men inget verkar alldeles off där. Värsta anropet tar typ en sekund, har ingen aning om någon av dessa körs väldigt många gånger.

Webbservern ska ha rätt mycket kräm, så det bör inte vara några problem där.
Men jag verkar vara lite begränsad i att kunna se exakt hur mycket minne som är tillgängligt
Chrome Devtools performance-verktyg är bra. Lighthouse / https://pagespeed.web.dev/ och https://www.webpagetest.org/ är klassiker.

Du har tacklat problemet på ett rimligt vis: först försöker man kolla om initial server repons är superseg.

Relevant mått på pagespeed.web.dev är "Time to First Byte" och "First Contentful Paint". På en bra sajt kan det va kanske 0.5 sek Time to first byte och under 1 sekund First Contentful paint.
Men inte heller ovanligt med upp till 3 sek för time to first byte.

kan variera rejält baserat på varifrån man testar, ibland kan tiden va dubbelt om man testar från samma land som hosten ligger på.

7 sek initial laddning är ett tecken på att något troligtvis nåt orimligt segt på servern.

Total laddningstid på 15 sek är förstås också dåligt men den totala laddningstiden tycker jag inte man ska dra några växlar på initialt. Det är så många clientsidefaktorer som spelar roll där, och det kan vara så att det för en besökare upplevs som sajten är färdigladdad redan tidigare fast Chrome räknar det inte som färdigladdad bara för att nån liten ovesäntlig komponent håller på att tugga vidare. Det kan variera oerhört från gång till gång så man bör testa flera gånger och dra medelvärdet.

Det här med att kolla serverns specifikationer det kan va relativt irrelevant. Om man inte har många besökare inne samtidigt så spelar CPU och Minne inte så stor roll. Så ifall du kan konstera att det ibland är 0 besökare aktiva så bör det inte va så att servern är för klen.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-03-05 kl. 12:09.
Citera
2023-03-05, 11:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har kollat i nätverksverktyget i Chrome, hämtningen av allra första filen tar 7 sekunder. Verkar som det kanske är någon redirect, på nå vis.
Det är ett bra spår att kolla om det försigår redirects.

Kan göras i Chrome DevTools. (I networkfliken, checka i boxen 'preserve logs' och kolla sen på typen 'Doc' )

Kan annars görs med diverse webtjänster, bara googla på "check if redirect" så hittar man saker som https://wheregoes.com/

Dock kan det va så att om sajten har inloggningsfunktioner och annat så måste man ändå testa i din egen Chrome Devtools. kan ju va nån redirect som spökar enbart för inloggade.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-03-05 kl. 12:06.
Citera
2023-03-05, 15:47
  #15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har hamnat på ett kneg där min nuvarande uppgift är att ta reda på varför en wordpresshemsida går sakta.
Tror den är på nästan 200GB, så det är lite jobb i sig att försöka dra ner en lokal kopia jag kan experimentera med utan att sabba liveservern. Leverantörens hemsida muppar sig, så jag kan av någon orsak inte bara högerklicka och ladda ner hela rasket.

Men när jag väl fått ner den vill jag vara förberedd.
Jag är rätt ny på webbutveckling, har inte gjort mer än en komvuxkurs, en högskolekurs och dragit ihop en personlig hemsida med CV och lite verktyg på.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska börja.

Prio ett är förstås att stänga alla plugins och starta en åt gången för att se vad det är som får det hela att gå sakta.
Men när väl det är gjort, utifall det visar sig vara en viktig plugin jag inte bara kan stänga av i drift, hur gör man lämpligen för att gå djupare och se mer specifikt vad som tar tid?

Vilka analysverktyg finns för sådant här?
Har kollat i nätverksverktyget i Chrome, hämtningen av allra första filen tar 7 sekunder. Verkar som det kanske är någon redirect, på nå vis. Totaltid för komplett laddning är runt 15.
Testade GTmetrix, men sidan är så slö att verktyget helt enkelt inte fungerar.
Har testat query monitor, men inget verkar alldeles off där. Värsta anropet tar typ en sekund, har ingen aning om någon av dessa körs väldigt många gånger.

Webbservern ska ha rätt mycket kräm, så det bör inte vara några problem där.
Men jag verkar vara lite begränsad i att kunna se exakt hur mycket minne som är tillgängligt (chefen sade nånstans strax under hundra i telefonsamtal, tror jag) och sådana saker, fastän det är primärkontot jag sitter på (väldigt spännande som helt ny i branchen förstås).

Vad mer kan man göra för att gå till roten av det hela?
Varför har du en hemsida på 200 GB på Wordpress?
Vad består denna stora data av, är det videofilmer?

Kolla denna: https://torquemag.io/2019/06/large-s...ordpress-site/
Citera
2023-03-05, 16:17
  #16
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Varför har du en hemsida på 200 GB på Wordpress?
Vad består denna stora data av, är det videofilmer?

Kolla denna: https://torquemag.io/2019/06/large-s...ordpress-site/
Det är en butik.
Visserligen har t.ex. en del bilder lite ineffektiv encoding, men jag tror inte att de utgör lejonparten av det.

Men jag får nog erkänna att de tidigaste skribenterna i tråden ändå kan ha haft lite rätt i sak.
Lyckades med konststycket att sänka chefens alla hemsidor idag (jobbar helg med det här då jag har mer tid över då).
Något blev fel så att backups frenetiskt genererades och sprängde lagringsgränsen så att kontot på webbhotellet låstes.
Det är typ... 30 hemsidor eller så? kanske ännu mer.

Jag får sällan omedelbar ångest över felsteg jag gör, men det här kändes riktigt illa.
Blir nästa felsteg ännu värre med samma magnitudökning får nog regeringen överväga att återinföra stegling.

Visade sig att jag inte får ta lokal backup att experimentera på heller (GDPR), så det är nog helt i sin ordning om jag tar en ordentlig kurs i webbserverutveckling innan jag pillar allt för mycket på det här i fortsättningen.
__________________
Senast redigerad av Kottkompott 2023-03-05 kl. 16:31.
Citera
2023-03-05, 16:22
  #17
Medlem
Du har ju redan hittat en det tar 7s att hämta en fil. Vad är det för fil och varför tar det 7s? Det borde ju inte ta mer än 0,1s. Om inte filen är väldigt stor. Men då är det nåt fel på systemets design om jättestora filer alltid måste laddas ner för att visa en webbsida. Börja där? Rinse and repeat.
Citera
2023-03-05, 16:26
  #18
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du har ju redan hittat en det tar 7s att hämta en fil. Vad är det för fil och varför tar det 7s? Det borde ju inte ta mer än 0,1s. Om inte filen är väldigt stor. Men då är det nåt fel på systemets design om jättestora filer alltid måste laddas ner för att visa en webbsida. Börja där? Rinse and repeat.
Första HTML-filen som är typ 8MB tar 7 sekunder, fastän jag har 250mbit lina.
Är lika länge till första byte när jag mätte med någon sida igår.

Detta beror på någon plugin, men den jag trodde att det var finns inte ens kvar efter att backup gjordes förra gången jag tabbade till hemsidan.
Men är rätt säker på att det är något med woocommerce eller relaterade plugins.
Citera
2023-03-05, 17:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Första HTML-filen som är typ 8MB tar 7 sekunder, fastän jag har 250mbit lina.
Är lika länge till första byte när jag mätte med någon sida igår.

Detta beror på någon plugin, men den jag trodde att det var finns inte ens kvar efter att backup gjordes förra gången jag tabbade till hemsidan.
Men är rätt säker på att det är något med woocommerce eller relaterade plugins.
Det är nog inte bara en HTML-fil utan en massa saker som händer i backend som du behöver reda ut och mäta, steg för steg. Plugins and what not. Finns det någon debug-loggning du kan aktivera?

Men ett intressant test du skulle kunna göra är att ladda ner en bild på 8 MB från servern för att jämföra och utesluta serverns bandbredd som en faktor. Ett vanligt problem jag tycker mig se med WordPress-lösningar är att det finns många gratis/freemium hotell som levererar kass IO-prestanda generellt. There's no such thing as a free lunch.
Citera
2023-03-05, 17:26
  #20
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är nog inte bara en HTML-fil utan en massa saker som händer i backend som du behöver reda ut och mäta, steg för steg. Plugins and what not. Finns det någon debug-loggning du kan aktivera?

Men ett intressant test du skulle kunna göra är att ladda ner en bild på 8 MB från servern för att jämföra och utesluta serverns bandbredd som en faktor. Ett vanligt problem jag tycker mig se med WordPress-lösningar är att det finns många gratis/freemium hotell som levererar kass IO-prestanda generellt. There's no such thing as a free lunch.
Det var det jag reagerade på också när jag testade HTTrack för att köra en kopia på hela hemsidan på så vis.
Det gick sinnessjukt sakta med varje fil, runt 3 timmar senare hade jag laddat ner 190MB på en 250Mbit lina.

Ska försöka se om det finns något sätt att utesluta alla former av personregister så att jag juridiskt sett kan ha en lokal klon ändå, och åtminstone utesluta att det är leverantören som är slö.
Citera
2023-03-05, 17:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Det var det jag reagerade på också när jag testade HTTrack för att köra en kopia på hela hemsidan på så vis.
Det gick sinnessjukt sakta med varje fil, runt 3 timmar senare hade jag laddat ner 190MB på en 250Mbit lina.

Ska försöka se om det finns något sätt att utesluta alla former av personregister så att jag juridiskt sett kan ha en lokal klon ändå, och åtminstone utesluta att det är leverantören som är slö.
Vad har de betalat för webbhotellet och vad är deras utlovade specs? Det kan ju vara så enkelt att din kund tror att det ska få deluxe prestanda för 29 kr fast det egentligen kostar 2900 kr.
Citera
2023-03-05, 17:38
  #22
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad har de betalat för webbhotellet och vad är deras utlovade specs? Det kan ju vara så enkelt att din kund tror att det ska få deluxe prestanda för 29 kr fast det egentligen kostar 2900 kr.
Det vet jag inte, men då jag har för mig att servern i sin helhet skulle ha runt 70GB RAM och runt 30 kärnor tror jag inte det är någon sniklösning han kommit över.
Är en någorlunda välrenommerad svensk leverantör (såvitt jag vet) med snabb och bra support också.

Reagerade lite på att det bara var 1TB lagring, men det kanske inte är så bara i sammanhanget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback