Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-06, 03:52
  #1
Medlem
Jag gillar filserver-mjukvaran OwnCloud / NextCloud en hel del.

Främst det faktum att webbgränssnittet inte är för bloatat, och kan se/spela upp mediafiler direkt i webbgränssnittet, t.ex. bilder, videos, ljudfiler, PDF-filer m.m. Man kan dela ut filer online bakom lösenord samt tillåta uppladdning av (även stora) filer utifrån via webbgränssnittet osv.

OwnCloud/NextCloud har främst vuxit fram ur/för Linux/Apache. Och jag vet man kan köra OwnCloud/NextCloud även på Win/Mac, t.ex. via VM osv.

Men min fråga är: finns det någon liknande fil-server med fullvuxet webbgränssnitt för Windows Server system, som har alla ovan möjligheterna?

Och då menar jag som 1 paket, mer eller mindre. Inte att man måste först installera IIS och sen expandera genom att installera och konfigurera en rad moduler för sig, och sen implementera dom i webbkoden, för att möjliggöra uppspelning av kanske 10 olika filtyper direkt i fil-serverns webbgränssnitt.

Syftet är alltså att hosta själv, köra hela paketet i hemmet eller kontoret. Inte köpa/hyra webbtjänst.

Tackar för tips
__________________
Senast redigerad av Marinerad65 2023-03-06 kl. 04:02.
Citera
2023-03-14, 10:30
  #2
Medlem
TexasSwedes avatar
Det smidigaste måste väl vara att använda Docker?
NextCloud finns ju som en färdig Docker-container.
Citera
2023-03-26, 11:48
  #3
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Det smidigaste måste väl vara att använda Docker?
NextCloud finns ju som en färdig Docker-container.

Docker är hårt baserat på Unix-/Linux-arkitektur och går knappt att få igång under operativsystem från MICROS~1.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback