Citat:
Ursprungligen postat av
boqpod
Och har har vi ett av de stora problemen eftersom det inte görs.
Man behöver helt enkelt inte ta bort den vita ”datanörden”. Eller de sexiga franska städerskorna från hyllorna. De stör nämligen ingen, bara vi inte säljer en dräkt med en mörkhyad person i ”typiska kläder”?
Sanningen är ju att nidbilderna kan vara ganska roliga - eftersom fördomarna ofta stämmer. Slappna av lite känner jag.
Skönt att vi verkar se saken lika
Det beror väl på. Skulle jag vilja klä ut mig till ghetto, hade jag gjort det. Det är mer än stil isåfall. Precis som datornörd. Afrohår och 70-talskläder ses säkert som rasistiskt av några men det finns ingen rasistisk association. I det stora hela handlar det mer om hur grupperna
presenterats rasistiskt. Det "exotiska" bör ses bredvid det med nidbilder, ja. En del saker kommer vi såklart att fortsätta konsumera. Tänk själv om vi skulle jämföra med romer, hur många låtar det finns som måste väck för att de innehåller någon form av "lån" utifrån. Winnerbäck skulle rasiststämplas, Def Leppard, Cher och mängder av andra artister. Någonstans finns en flytande gräns. Kan man skriva om svarta, fotografera, sjunga om osv? Ja, men det beror på hur det gestalteras. Kulturen har väl måhända alltid ett mellanland där gränsen är lite sisådär. Att försöka se ut som svarta ursprungsbefolkningar är inte lika längre som att läsa om andra folk i National Geografic och se dem på bild.
Det är rätt taskigt även mot sitt barn att klä ut den i något dylikt.
Men en sak undrar jag över. Är det ingen av er som håller i de här sakerna och kämpar för dem som fattar att ni på riktigt verkligen är rasister? Ni vill inte förlora attributen som om de vore er egen kultur och förnekar att enda skälet att behålla dem vid sidan av er faktiska kultur är att er kultur har inslag av rasism. Det är inte era folkdräkter direkt. De går också att ta på sig till maskerad. Varför skulle man kämpa för att behålla något, som inte är en del av en om inte strukturerna av makt inför sakernas symbolvärde är det? Det är inte nostalgi, som att man säger ok vi sparar en del av vår historia men går vidare med nuet, det hade jag kunnat förstå. Att historien inte ska raderas, suddas ut eller förstöras samtidigt som man ändrar saker efter idag. Men det ni klagar över är inte att andra är PK utan er egen maktförlust. Ni behöver ha sådant kvar som drabbar andra illa för utan dem har ni inte kvar sådant ni kan använda att härska med eller demonstrera makt genom.
Märkligt hur mycket ni förlorar på sådant som att dräkter åker bort eller ord suddas ur vardagen ni menar är deras normala tillstånd. Som om ni står kvar små och maktlösa utan dem.