Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-02, 15:29
  #157
Medlem
Jordgubbes avatar
Ordföranden hoppar över bord, screenshot denna nyhet.
Citera
2023-10-02, 18:05
  #158
Avstängd
whack-a-moles avatar
Man offrade en Bonde. Får hoppas fler huvuden rullar inom kort.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ma...ta/ar-AA1hzemt
Citera
2023-10-23, 08:56
  #159
Medlem
Är det någon som tror att Alectas förluster kan ha varit insiderjobb snarare än förluster?

Alltså att de köpte medvetet dåliga aktier för att rädda någon annan från innehavet, och sedan delar på vinsten?

Jag läste om allt detta när det skedde, men fattade inte att det var våra pensionspengar som är "soffliggare"...

Svenska storföretag har ju mjölkats på pengar över atlanten en god stund nu, inte alls omöjligt att detta var något fuffens, utan att jag vet mer.

- Ericsson
- Telia
- Swedbank

Alla dessa är vanliga företag för småsparare och pensionsfonder, de har alla fått miljard"böter" utan rättegångar. Betalas direkt till USA för brott som inte begåtts i USA, eller mot USA.

Luktar svindel om man frågar mig.
Citera
2023-10-23, 23:16
  #160
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrighamock
Är det någon som tror att Alectas förluster kan ha varit insiderjobb snarare än förluster?

Alltså att de köpte medvetet dåliga aktier för att rädda någon annan från innehavet, och sedan delar på vinsten?

Jag läste om allt detta när det skedde, men fattade inte att det var våra pensionspengar som är "soffliggare"...

Svenska storföretag har ju mjölkats på pengar över atlanten en god stund nu, inte alls omöjligt att detta var något fuffens, utan att jag vet mer.

- Ericsson
- Telia
- Swedbank

Alla dessa är vanliga företag för småsparare och pensionsfonder, de har alla fått miljard"böter" utan rättegångar. Betalas direkt till USA för brott som inte begåtts i USA, eller mot USA.

Luktar svindel om man frågar mig.

Klart det är en svindel. Pensionspengar köpte för överpris och cheferna får sedan sparken.

Sparken och sitter med några hundra miljoner i Luxemburg.

Inga som helst straff för det vore pinsamt.

Det är väl tredje bolaget det händer i nu bara i år.
Citera
2023-10-24, 21:57
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Klart det är en svindel. Pensionspengar köpte för överpris och cheferna får sedan sparken.

Sparken och sitter med några hundra miljoner i Luxemburg.

Inga som helst straff för det vore pinsamt.

Det är väl tredje bolaget det händer i nu bara i år.

Har du noterat vad som hände i:
Ericsson
Telia
Swedbank

Även här rullade MILJARDER över atlanten, men vad jag vet blir ingen straffad?
Det är svenska staten, skattebetalares och pensionssparares pengar..

Undrar vart cheferna som genomförde "olagligheterna" som utlöster "bötern" jobbar nu?
På BlackRock eller StateStreet?
Citera
2024-04-12, 14:30
  #162
Medlem
Jag råkar visst ha Alecta som traditionell försäkring i mitt ITP.

Dags att byta nu?

Småspararguiden verkar fortfarande rek Alecta (!) som trad försäk.

https://www.smaspararguiden.se/blogg...itp1-och-itp2/


Har du ITP1 måste du välja traditionell försäkring för delar av din pension. I så fall rekommenderar vi att välja Alecta. Den har högst aktieandel för dig som är ung och lägst avgifter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback