2023-03-12, 08:31
Medlem
Jag är teknisk okunnig samt färsk nykomling i vinylvärlden och får efter egen felsökning fortfarande inget ljud från högtalare när jag spelar från skivspelaren. Behöver nu hjälp.

Jag har sen tidigare en Marshall Stanmore II där jag använt Bluetooth för att spela musik från mina enheter. Den har även en RCA-ingång så när jag blev nyfiken på skivspelare köpte jag en Argon Audio TT med inbyggd RIAA-förstärkare, efter konsultation med butik. De byggde ihop TT i butiken och ställde in vikten på armen osv enligt konstens alla regler. Väl hemma kopplade jag ihop TT med Stanmore och bytte "källa" på den senare till RCA.

Har dubbelkollat och trippelkollat att allt är kopplat enligt instruktionerna.

När jag sen spelar en skiva hör jag ett svagt ljud från själva skivspelaren men inget från högtalaren.

Lyckas inte hitta rätt när jag söker efter info på google eller youtube osv.

Vad gör jag nu?
Citera
2023-03-12, 08:50
Bannlyst
Kolla jordpunkten på grammofonen. Ljud spelar från fel källa. Grammofonen kommer alltid låta lite, men inget ljud ur högtalarna om de spelar från fel källa.
Citera
2023-03-12, 10:02
Medlem
Både på skivspelaren och högtalaren har jag kopplat kabeln enligt röd mot röd, vit mot vit samt skruvat fast jordningsändarna under skruvarna där de ska sitta. På högtalaren har jag bytt källa till RCA och på skivspelaren har jag provat RIAA switchen både på on och off men inget av dessa lägen ger ljud ur högtalaren.

Är det nåt annat som kan vara fel?
Citera
2023-03-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulochdumihuvet
Både på skivspelaren och högtalaren har jag kopplat kabeln enligt röd mot röd, vit mot vit samt skruvat fast jordningsändarna under skruvarna där de ska sitta. På högtalaren har jag bytt källa till RCA och på skivspelaren har jag provat RIAA switchen både på on och off men inget av dessa lägen ger ljud ur högtalaren.

Det finns ingen jordpunkt på högtalaren. Den skruven som sitter under rca-kontakterna är för att hålla kontakterna på plats.
Citera
2023-03-12, 11:05
Medlem
Citat:

Det bör inte vara konstigare än så här:

https://support.marshallheadphones.c...-via-RCA-Input

Som nämnts, någon jordpunkt finns inte på högtalare, och behövs heller inte när du kör interna RIAA-steget.

Har du kollat volym och ev. mute funktion på fjärr?

Kabeln skulle ev. kunna vara defekt också, sånt händer.
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-03-12 kl. 11:07.
Citera
2023-03-12, 11:05
Medlem
AlligatorMans avatar
Jorden från skivspelaren har inget som helst med om det kommer ljud eller inte att göra, den är endast till för att eliminera jordbrum och störningar.

Har du nån annan ljudapparat med rca out som du kan testa i marshallen för att se om det är tyst då också? En cdspelare t.ex.?
Senast redigerad av AlligatorMan 2023-03-12 kl. 11:08.
Citera
2023-03-12, 11:08
Medlem
AlligatorMans avatar
......
Citera
2023-03-12, 11:14
Medlem
Oops Skruvade nu loss jordningsänden från skruven under RCA-ingången på högtalarna och skruvade fast skruven igen. Det gjorde dock ingen skillnad. Men själva jordningen styr ändå inte ljudkällan?

Sett den guiden från Marshall. Medveten om att det inte nämns nåt om jordning där men jag gjorde bara som säljaren sa som sålde mig skivspelaren.

Volym etc är som det ska och fungerar felfritt i bt-läge.

Är det nåt i själva monteringen av skivspelaren man skulle kunna dubbelkolla?

Har ingen annan RCA out-apparat men kan nog ha en sån kabel jag kan testa...
Citera
2023-03-12, 11:22
Medlem
Citat:
Jag är teknisk okunnig samt färsk nykomling i vinylvärlden och får efter egen felsökning fortfarande inget ljud från högtalare när jag spelar från skivspelaren. Behöver nu hjälp.

Jag har sen tidigare en Marshall Stanmore II där jag använt Bluetooth för att spela musik från mina enheter. Den har även en RCA-ingång så när jag blev nyfiken på skivspelare köpte jag en Argon Audio TT med inbyggd RIAA-förstärkare, efter konsultation med butik. De byggde ihop TT i butiken och ställde in vikten på armen osv enligt konstens alla regler. Väl hemma kopplade jag ihop TT med Stanmore och bytte "källa" på den senare till RCA.

Har dubbelkollat och trippelkollat att allt är kopplat enligt instruktionerna.

När jag sen spelar en skiva hör jag ett svagt ljud från själva skivspelaren men inget från högtalaren.

Lyckas inte hitta rätt när jag söker efter info på google eller youtube osv.

Vad gör jag nu?
Om jag fattar rätt finns en switch att sätta riaa i läge on. Är det gjort? Utan riaa får du så svagt ljud med fel dämpkurva så du hör inget.
Citera
2023-03-12, 12:52
Bannlyst
Citat:
Har ingen annan RCA out-apparat men kan nog ha en sån kabel jag kan testa...
Antagligen kommer det brumma/brusa en del om du vrider upp volymen och petar lite på kontakterna. Isf. bör ju RCA-ingången fungera åtminstone. Om det finns hörlursutgång på Marshallen kan det vara värt att testa om du har något ljud i hörlurar från skivspelaren också.
Citera
2024-04-28, 10:18
Medlem
Har exakt samma problem. Undrar om TS löste detta någon gång.
Citera
2024-04-29, 04:31
Medlem
Pungsvings avatar
Ta bort högralarelementen och dammsug inne i lådorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in