Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej, jag talar om de två i Verbier, och det gjorde även inlägget jag svarade på.

Ja och ni båda har blandat ihop olyckorna. Denna tråden berör Verbier där två säsongare i 20-25-årsåldern omkom lördagen den 11e mars. Här finns mer info om den aktuella olyckan: https://www.freeride.se/forum/thread...erbier.152699/

Bergsguiden hette Mattias Erlandsson, var i 50-årsåldern och omkom den 9e mars i Italien, inte Schweiz. Helt annan olycka än denna tråden. https://www.instagram.com/p/Cps4yxys...d=YmMyMTA2M2Y=
Citera
2023-03-14, 17:20
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Samma idioti varje år, svenskar ska ut och förlusta sig i stora världen..

Nä precis, bättre att åka hemma i plättbacken.
Man behöver inte åka utomlands innan man har sett Sverige
Det har blivit så dyrt utomlands
osv.
etc.
Citera
2023-03-14, 18:02
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Fast någonting kan inte vara hårt och mjukt samtidigt.
Är det bra offpist är det större risk för laviner. Finns ingen bra offpist där det inte samtidigt blir risk för att det släpper.
Slutsats det finns ingen offpist utan varning
Trams
Citera
2023-03-14, 18:04
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakm0nster
Denna tråden handlar om två män som omkom i Verbier. Bergsguiden omkom i Italien en dag tidigare än denna olyckan.

Tröttsamt att varje tråd om lavinolyckor ska fyllas med folk som inte vet vad skidåkning är och beklaga sig över "folks idiotiska risktagande". Det hade varit mer intressant att diskutera händelsen i sig.

Jag läste att denna olyckan skedde i Bruson. (https://www.freeride.se/forum/thread...erbier.152699/) Ett område som ofta lockar åkare när det fallit nysnö och är dålig sikt då det är mycket skogsåkning. Generellt ett område jag själv hade valt om lavinfaran var hög. Men att det skulle hänt på traversen över till canadian forest. Där är du ovanför trädgränsen och jag har själv reflekterat över att man är ganska utsatt på vägen dit de få gångerna jag gjort skrån.

Beklagar sorgen för alla anhöriga!
Den skrå sidan är dödlig. Men gud så bra åkning på skiiers right när man väl är runt trädet.
Citera
2023-03-14, 19:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ja och ni båda har blandat ihop olyckorna. Denna tråden berör Verbier där två säsongare i 20-25-årsåldern omkom lördagen den 11e mars. Här finns mer info om den aktuella olyckan: https://www.freeride.se/forum/thread...erbier.152699/

Bergsguiden hette Mattias Erlandsson, var i 50-årsåldern och omkom den 9e mars i Italien, inte Schweiz. Helt annan olycka än denna tråden. https://www.instagram.com/p/Cps4yxys...d=YmMyMTA2M2Y=
Nej, du är helt fel ute. Mitt inlägg handlar om olyckan i Verbier, liksom det jag svarade på. Den andra olyckan hade inte nämnts i tråden när det inlägget jag svarade på skrevs. Och i det inlägget talas det dessutom om två offer, så det är Berbieroluckan sommavses. Läs tråden noga och begrunda.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-03-14 kl. 19:44.
Citera
2023-03-14, 19:54
Medlem
Citat:
Nej, du är helt fel ute. Mitt inlägg handlar om olyckan i Verbier, liksom det jag svarade på. Den andra olyckan hade inte nämnts i tråden när det inlägget jag svarade på skrevs. Och i det inlägget talas det dessutom om två offer, så det är Berbieroluckan sommavses. Läs tråden noga och begrunda.

Jag har läst noga och fattar fortfarande inte vad du menar. Inlägget du svarar på gäller olyckan i Verbier ja - men den skribenten har blandat ihop de omkomna.

I Verbier var det 2 säsongare i 20/25-årsåldern. Att bli en riktig bergsguide är inget du gör på en kurs på några veckor och att då dessutom vara extremt erfaren vid 25 års ålder går inte ihop.

Det är inte 2 svenska bergsguider som dött inom loppet av 48 timmar, det är en och han dog inte i Verbier. Förstår du nu?
Citera
2023-03-15, 00:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag har läst noga och fattar fortfarande inte vad du menar. Inlägget du svarar på gäller olyckan i Verbier ja - men den skribenten har blandat ihop de omkomna.

I Verbier var det 2 säsongare i 20/25-årsåldern. Att bli en riktig bergsguide är inget du gör på en kurs på några veckor och att då dessutom vara extremt erfaren vid 25 års ålder går inte ihop.

Det är inte 2 svenska bergsguider som dött inom loppet av 48 timmar, det är en och han dog inte i Verbier. Förstår du nu?
OK, då tar vi det riktigt noga:

Kl 11:21 den 13/3 postas detta:

Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
En av dem var tydligen extremt erfaren guide mm.... undrar om han var i tjänst och hade en kund med sig. RiP båda varje fall.

Det är solklart, att SeptemberRain talar om de två i Verbier, och verkar tro att den ene är "guide mm". (Vad detta innebär är oklart, men det är endast du som talar om "bergsguide", som är något helt annat än "guide".)

Jag svarar på detta inlägg med följande:

Citat:
Han var inte i tjänst, som jag förstått det. Två erfarna skidåkare som var ute tillsammans.

Sägs att det var en rätt liten lavin. Möjligen tung och blöt snö.

Jag talar alltså om, att de omkomna var två erfarna åkare, och att ingen av dem jobbade vid tillfället.

Att du sedan tolkar detta som att jag talar om någon "bergsguide", det får stå för dig.

Senare i tråden gör SeptemberRain misstaget att länka till den omkomne i den andra olyckan, men det har inget med vare sig mitt eller SeptemberRain´s första inlägg att göra.

(F ö har jag mycket god information om den olycka tråden handlar om.)
Citera
2023-03-15, 13:50
Medlem
Ja, jag ber om ursäkt att jag blandade ihop olyckorna och skrev fel, jag kunde inte tänka mig att så många svenskar dör samtidigt i Alperna. RIP.

Edit: redan i mitt första inlägg tänkte jag på den erfarne guiden som dog i andra olyckan och blandade ihop dem. Jag vet således inget om denna olycka eller vilken kunskapsnivå de omkomna hade.
Citera
2023-03-15, 18:19
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej men man kan välja sluttningar med mindre snö där riskerna för laviner är lägre. Det krävs stor erfarenhet för att kunna avgöra vad som är säkert eller ej.
Eller så åker man bara i en av alla tusentals backar som finns och slutar utsätta sig själv och andra för fara vara för att man vill vara cool på ibstagram och hashtagg #offpist.
Ingen tycker liksom att det är coolt som inte är tönt men ändå envisas dessa människor med att sätta livet till.
Aja kallas väl självsanering.
Citera
2023-03-15, 20:10
Medlem
Citat:
OK, då tar vi det riktigt noga:

Kl 11:21 den 13/3 postas detta:

Det är solklart, att SeptemberRain talar om de två i Verbier, och verkar tro att den ene är "guide mm". (Vad detta innebär är oklart, men det är endast du som talar om "bergsguide", som är något helt annat än "guide".)

Jag svarar på detta inlägg med följande:

Jag talar alltså om, att de omkomna var två erfarna åkare, och att ingen av dem jobbade vid tillfället.

Att du sedan tolkar detta som att jag talar om någon "bergsguide", det får stå för dig.

Senare i tråden gör SeptemberRain misstaget att länka till den omkomne i den andra olyckan, men det har inget med vare sig mitt eller SeptemberRain´s första inlägg att göra.

(F ö har jag mycket god information om den olycka tråden handlar om.)

Ok TorkelSnorkel, min fråga avser olyckan i Verbier. Är det den olyckan du har mycket god information om? Isf undrar jag om du vet vem mannen från Jämtland är?
Citera
2023-03-15, 21:53
Medlem
Jag undrar oxå vad personen från Jämtland heter?
Citera
2023-03-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irc
Jag undrar oxå vad personen från Jämtland heter?

Jag är bekant med ena som omkom. Jo*l Mörts*ll. 26 år ung. Skulle fyllt 27 år imorgon. Väldigt tragiskt. * = e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in