Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-13, 12:28
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Frågan är om inte de där bussarna är ordentligt felkonstruerade. Många av dessa bussar har en trappa som leder uppåt och bakåt, dvs. när du går ner för trappan så får du framåt i bussen. Jag har för mig att just Skånetrafikens bussar ser ut så *bekräfta någon som brukar åka med dessa*
Det är egentligen hål i huvet att konstruera bussen på det sättet. Vid en hård inbromsning får du en flygfärd utan dess like.
Hade man istället vänt trappan så hade man tryckts mot trappan vid en hård inbromsning och kanske bara fått lite blåmärken. Rent teoretiskt sätt dras du från trappan vid hård acceleration, men jag ser det som mindre troligt. En dubbeldäckad buss håller knappast jämnt ax med en Ford Mustang. Dessutom skulle man enkelt kunna spärra för hård och ryckig acceleration med hjälp av mjukvara i motorn.

Alltså vänd trappjäveln åt rätt håll!
Ja du har rätt, trappan går uppåt och bakåt, dvs är man på väg nedför den så kommer en inbromsning försöka få dig att trilla från trappan.
MEN det är otroligt trångt och där är mycket att hålla och man måste ducka under våningen ovan, så jag har svårt att se någon falla handlöst om man inte redan gått ner för typ 70% av trappan
Citera
2023-03-13, 13:20
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Ja du har rätt, trappan går uppåt och bakåt, dvs är man på väg nedför den så kommer en inbromsning försöka få dig att trilla från trappan.
MEN det är otroligt trångt och där är mycket att hålla och man måste ducka under våningen ovan, så jag har svårt att se någon falla handlöst om man inte redan gått ner för typ 70% av trappan

De där bussarna kör ju varje dag, alla dagar i veckan och av erfarenhet kör många bilister som höns, speciellt ju närmare Malmö man kommer. Jag antar att hårda inbromsningar görs nog rätt ofta och att just den här inte var ovanlig.
Förmodligen har den här kvinnan haft maximal otur. Men det skulle ju ändå inte skada att vända på trappan så att man inte flyger av den vid en hård inbromsning. Ofta vill man utnyttja utrymmet för maximalt antal platser. Vet inte riktigt hur det hade varit med en vänd trappa och om man då hade fått kompromissa med något.
I de flesta dubbeldäckade bussarna är ju toaletten när nere och ett scenario där någon skall ner och pinka, befinner sig i trappan medan ett BMW-mongo kör rakt ut (som dessa brukar göra) framför bussen som tvingas panikbromsa. Personen får sig en trevlig flygtur eller personen trycks mot trappan och får lite blåmärken.
Citera
2023-03-13, 15:49
Medlem
Vad var dödsorsaken?
Citera
2023-03-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Har dom bussarna kameror?
Hon kan ha nobbat en nysvensk som i gengäld knuffade ner henne.
Ja de har kamera - men den fungerade inte den dagen, strul medhårddisken enligt Sydsvenskan. Bussens färdskrivare raderas också efter 24 timmar så det går inte att veta hur fort det gick eller hur kraftig inbromsningen var.
Citera
2023-03-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joleia
Vad var dödsorsaken?
Kraftigt våld mot huvudet - som ett resultat av fallet. Hjärndöd och man beslutade att avsluta livsuppehållande åtgärder.
Citera
2023-03-13, 17:58
Medlem
Galet att detta nästan tystades bort?
Hur många liknande dödsolyckor exkl bostäder hör man aldrig om?
Räknas det som dödsfall i trafiken?

Borde inte skånetrafiken vara intresserade av en transparent utredning?

edit
transdev gjorde en "omfattande utredning" och kom fram till ”Svår att förebygga”
fick fatt i sydsvenskan
Senast redigerad av falurouge 2023-03-13 kl. 18:35.
Citera
2023-03-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Frågan är om inte de där bussarna är ordentligt felkonstruerade. Många av dessa bussar har en trappa som leder uppåt och bakåt, dvs. när du går ner för trappan så får du framåt i bussen. Jag har för mig att just Skånetrafikens bussar ser ut så *bekräfta någon som brukar åka med dessa*
Det är egentligen hål i huvet att konstruera bussen på det sättet. Vid en hård inbromsning får du en flygfärd utan dess like.
Hade man istället vänt trappan så hade man tryckts mot trappan vid en hård inbromsning och kanske bara fått lite blåmärken. Rent teoretiskt sätt dras du från trappan vid hård acceleration, men jag ser det som mindre troligt. En dubbeldäckad buss håller knappast jämnt ax med en Ford Mustang. Dessutom skulle man enkelt kunna spärra för hård och ryckig acceleration med hjälp av mjukvara i motorn.

Alltså vänd trappjäveln åt rätt håll!
Det verkar ju vara vettigt. Ännu bättre om ingen går när bussen kör.
Citera
2023-03-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det verkar ju vara vettigt. Ännu bättre om ingen går när bussen kör.
Helt enig, åker dagligen en sådan buss (sitter alltid där nere) och ser ofta folk som håller på att ramla pga dom är så jäkla ivriga att komma av på i mitt fall en slutstation
Citera
2023-03-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Galet att detta nästan tystades bort?
Hur många liknande dödsolyckor exkl bostäder hör man aldrig om?
Räknas det som dödsfall i trafiken?

Borde inte skånetrafiken vara intresserade av en transparent utredning?

Kanske slutsatsen blir att neka kvinnor att åka buss mm…och det är inte PK?
Hemsk olycka trots allt!
Citera
2023-03-13, 18:43
Medlem
Kanske den stackaren tittade i mobilen, och såg inte var hon satte fötterna?

Det är också möjligt att man blir knuffad, när alla vill av på samma gång.

Väldigt tragiskt, RIP.
Citera
2023-03-13, 19:42
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Har sett ett praktfyllo ramla ner i trappan över räcket på dubbeldäckare i london en gång. Trodde att han slog ihjäl sig men han vandrade vidare. Beror väl på vilket tur/otur du har.

Rapporterades aldrig det här fallet i media när det hände? Är det vanligt med tvåvåningsbussar i Sverige? Skedde det vid en inbromsning?

Är man full och go så spänner man sig inte när man faller, det är därför berusade ofta klarar trappfallen så bra.
Citera
2023-03-13, 21:55
Medlem
Sannolikt var det just pga av att hon inte skadade sig NOG som hon till slut avled. En mindre hjärnblödning som successivt utvecklas utan uppsyn. Kanske under fortsatt berusning. Oavsett väldigt tragiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in