Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-16, 23:17
  #13
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Finns det inte vittnen som påstår att en walkie-talkie-gubbe pratat nåt som liknat finska (estniska?) eller ryska?
Möjligt. Men PostumHumanitas verkar se det som bevisat att walkie-talkie-gubbarna var svenskar som höll span på Palme.
Citera
2023-03-16, 23:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Möjligt. Men PostumHumanitas verkar se det som bevisat att walkie-talkie-gubbarna var svenskar som höll span på Palme.

Tänker främst på två finska tjejer som kort pratat med en man med walkie-talkie i dekorimahörnet innan mordet.

Tänker att den påstådda säpooperation kan ha skett oberoende andra operationer av t.ex. ryska underrättelseagenter vid tidpunkten.

Den här mannen ska ha sagt nåt i stil med ”jag är upptäckt” när tjejerna närmat sig. Ligger ju nära till hands att tänka att det hade med Palme att göra, men skulle kunna röra sig om en helt oberoende operation.
Citera
2023-03-16, 23:42
  #15
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Tänker främst på två finska tjejer som kort pratat med en man med walkie-talkie i dekorimahörnet innan mordet.

Tänker att den påstådda säpooperation kan ha skett oberoende andra operationer av t.ex. ryska underrättelseagenter vid tidpunkten.

Den här mannen ska ha sagt nåt i stil med ”jag är upptäckt” när tjejerna närmat sig. Ligger ju nära till hands att tänka att det hade med Palme att göra, men skulle kunna röra sig om en helt oberoende operation.
Ja det finns ju vittnesmål som tyder på att walkietalkie-männen kanske inte var svenskar.
Så för att svara på TS fråga hur Riaan Stander visste det han "visste", måste man ju först klarlägga huruvida det förhöll sig på det viset som Stander påstod, annars visste han inte.
__________________
Senast redigerad av HobbyHitler 2023-03-16 kl. 23:45.
Citera
2023-03-17, 06:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ja det finns ju vittnesmål som tyder på att walkietalkie-männen kanske inte var svenskar.
Så för att svara på TS fråga hur Riaan Stander visste det han "visste", måste man ju först klarlägga huruvida det förhöll sig på det viset som Stander påstod, annars visste han inte.

Ja, det är ju bara påståenden annars.
Citera
2023-03-17, 11:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
För det första så har jag inte "rabblat" ett jävla dugg. Och hur det ligger till med sanningshalten i Standers påståenden är mycket viktigt i samanhanget.

Men du hävdar alltså bergfast att "walkie-talkiemännen" var svenskar som spanade på Palme, trots att någon av dem sägs ha talat ”tyska eller holländska” (afrikaans?)?
Och dina solida bevis för detta är alltså PU:s hantering av alla tipsen kring det hela?

Kanske det är din förståelse för ett sammanhang som behöver sig en djupare analys.

Jag återger vad som Riaan i samtal med Boris berättar. Ingen av dessa var på Sveavägen vid tiden för mordet.
Bra att du lyfter den tysktalande mannen, eftersom den hemliga Stay behind-övningen såklart hade representanter på plats, vid mordplatsen. Varför tror du PU hade alla sina kontakter med Wiesbaden (NATO-högkvarter) direkt efter mordet, i stället för svenska utredningsresurser?

Vill du verkligen fortsätta jämföra "förståelse för sammanhang"?
Citera
2023-03-17, 12:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Palmeutredning kände väl till att det förekommit en säpooperation i bärområdet mordnatten. Det gjordes väl t.o.m. förhör med nån/några från säpo angående detta, tror jag men att de valde att avfärda ”ryktet” offentligt, vilket kanske kan förklaras av att operationen var hemlig. Likväl avfärdade man alla som observerationer från allmänheten.

Det var lite mycket "väl", "tror", "kanske".
Att de avfärdade alla observationer från allmänheten, med pinsamma efterkonstruerade bortförklaringar, allt sedan journalister grävde i det, har du såklart rätt i. Men, vad är din förklaring på det?
Citera
2023-03-17, 13:50
  #19
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostumHumanitas
Jag återger vad som Riaan i samtal med Boris berättar. Ingen av dessa var på Sveavägen vid tiden för mordet.
Bra att du lyfter den tysktalande mannen, eftersom den hemliga Stay behind-övningen såklart hade representanter på plats, vid mordplatsen. Varför tror du PU hade alla sina kontakter med Wiesbaden (NATO-högkvarter) direkt efter mordet, i stället för svenska utredningsresurser?

Vill du verkligen fortsätta jämföra "förståelse för sammanhang"?
Jag ska förklara enkelt så kanske även du förstår.

Anta att person X berättar för person Y att något vid en viss tidpunkt förhöll sig på viset Z. Innan man ställer frågan "Hur i allsin dar kunde X känna till Z?" så måste man belägga att det verkligen förhöll sig på viset Z, annars blir det en kuggfråga av alltihopa. Att det finns indicier som antyder Z, eller att någon på flashback tror detta räcker inte.
Citera
2023-03-18, 00:08
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostumHumanitas
Det var lite mycket "väl", "tror", "kanske".
Att de avfärdade alla observationer från allmänheten, med pinsamma efterkonstruerade bortförklaringar, allt sedan journalister grävde i det, har du såklart rätt i. Men, vad är din förklaring på det?

Ja, det finns inte så mkt att gå på. Om operationen var hemlig är det väl inte så konstigt om det var locket på, utåt.
Citera
2023-03-21, 19:10
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostumHumanitas
Låter som du lätt köper den "officiella sanningen" och kanske inte vill se något annat. För många kan det vara en trygg värld att leva i.

Nej, men jag tycker man ska vara kritisk åt båda hållen, dvs. även mot teorier innan trovärdiga källor presenterats. Annars är la jag öppen.

Den som köper fantasifulla konspirationsteorier rakt av riskerar att placera sig själv i idiotfacket om den officiella sanningen skulle visa sig stämma.
Citera
2023-03-21, 22:16
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Nej, men jag tycker man ska vara kritisk åt båda hållen, dvs. även mot teorier innan trovärdiga källor presenterats. Annars är la jag öppen.

Den som köper fantasifulla konspirationsteorier rakt av riskerar att placera sig själv i idiotfacket om den officiella sanningen skulle visa sig stämma.

Du menar "den officiella sanningen", att en bridgespelande reklamgubbe från Täby skulle ha gått runt med en magnum i sin handledsväska och att han skulle komma ut från jobbet och stöta på en statsminister som var ledare för det största partiet i Sverige och då panga ner honom och även skjuta mot Lisbeth i bara farten och sedan helt iskallt, gå tillbaka till jobbet för att inte bete sig som en riktig gärningsman och sedan ringa in och berätta dagen efter en helt annan historia...
Du menar alltså att det INTE skulle vara "idiotfacket"?
Citera
2023-03-21, 22:53
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostumHumanitas
Du menar "den officiella sanningen", att en bridgespelande reklamgubbe från Täby skulle ha gått runt med en magnum i sin handledsväska och att han skulle komma ut från jobbet och stöta på en statsminister som var ledare för det största partiet i Sverige och då panga ner honom och även skjuta mot Lisbeth i bara farten och sedan helt iskallt, gå tillbaka till jobbet för att inte bete sig som en riktig gärningsman och sedan ringa in och berätta dagen efter en helt annan historia...
Du menar alltså att det INTE skulle vara "idiotfacket"?

När skrev jag det?

Caset mot SE är bräckligt och fyllt av motsägelser. Men han befann sig bevisligen kring mordplatsen minutrarna runt mordet, så han kan inte helt avföras.

Varken du eller jag vet med säkerhet. Så nej, det kvalificerar inte till idiotfacket.
Citera
2023-03-26, 09:34
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
När skrev jag det?

Caset mot SE är bräckligt och fyllt av motsägelser. Men han befann sig bevisligen kring mordplatsen minutrarna runt mordet, så han kan inte helt avföras.

Varken du eller jag vet med säkerhet. Så nej, det kvalificerar inte till idiotfacket.

Men det verkar aldrig som du ens reflekterat över varför SE ljuger? Du tar inte till dig av det han själv lyfter fram som argument? Du verkar inte ens utmana dig själv att omvärdera, när ny information om vad han egentligen gjorde, kommer upp? Eller ens ställa frågor kring det?

För någon som direkt säger att hen är "neutral" och direkt börjar nämna andra åsikter som "konspirationer", förstår man lätt vilket "fack" du befinner dig i. Samma fack som innehåller flera "neutrala personer", som har mycket åsikter men mycket lite saklig kritik med hänvisningar.
För mig är det "idiotfacket"...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback