• 2
  • 3
2023-03-18, 00:59
Medlem
sebertos avatar
Tågväxlare? Det springer alltså folk och växlar tåg på plats genom att dra i spakar vid rälsen. Trodde i min enfald att dylikt arbete var automatiserat år 2023.
Citera
2023-03-18, 06:00
Medlem
erkkfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLJ89
Någon som vet exakt ålder? 30 års åldern känns luddigt.

Han var 31 år gammal.
Citera
2023-03-18, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollyawa
Usch vad hemskt! Är bekant med en person som är under utbildning till att bli lokförare och blev vittne till detta hemska😔 Ingen ska behöva sätta livet till på arbetet😢
Inga vittnen fanns enligt arbetsgivaren och jag var själv där nere när det hände och fick ringa in trafikstopp. Såg inget mer förutom när de bar iväg honom in i ambulansen och tänkte att det nog ändå gått bra men så fel man hade.
Citera
2023-03-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Tågväxlare? Det springer alltså folk och växlar tåg på plats genom att dra i spakar vid rälsen. Trodde i min enfald att dylikt arbete var automatiserat år 2023.

tågkörning som trafikleds är styrt via trafikledning. men på industriområden och många bangårdar där rangering och växling sker är det handkraft som gäller att lägga växlar, antingen via att man lägger om växlar med växelklot, eller via strömställare som lägger om växlarna i önskade läget. dom områden är oftast totalt mörker för trafikledningen, dom vet bara att någon är där inne, men vad man gör där inne har dom inte den blekaste aning om.
Citera
2023-03-19, 03:53
Medlem
Dollyawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaydonRaces
Så det fanns vittne iallafall? Vad jag såg i VDn för Tågab's uttalande så trodde han tyvärr inte att det gjorde det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarost
Inga vittnen fanns enligt arbetsgivaren och jag var själv där nere när det hände och fick ringa in trafikstopp. Såg inget mer förutom när de bar iväg honom in i ambulansen och tänkte att det nog ändå gått bra men så fel man hade.

Det var ett missförstånd från min sida då jag antog att h*n hade bevittnat detta. Och jag litar full ut på dina ord Kejsarost😊
Citera
2023-03-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
tågkörning som trafikleds är styrt via trafikledning. men på industriområden och många bangårdar där rangering och växling sker är det handkraft som gäller att lägga växlar, antingen via att man lägger om växlar med växelklot, eller via strömställare som lägger om växlarna i önskade läget. dom områden är oftast totalt mörker för trafikledningen, dom vet bara att någon är där inne, men vad man gör där inne har dom inte den blekaste aning om.

Ej att förglömma:
Det är alltid manuell handpåläggning som krävs för att koppla ihop och dela vagnar, genom att man står mellan vagnarna och hänger på/av kopplet samt kopplar ihop/isär luftslangarna.
Citera
2023-03-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollyawa
Det var ett missförstånd från min sida då jag antog att h*n hade bevittnat detta. Och jag litar full ut på dina ord Kejsarost😊
Du är den större personen 👍
Citera
2023-03-19, 23:05
Medlem
Kappatalists avatar
Växlade han godsvagnar eller personvagnar? Och skedde olyckan på område som är signalreglerat? (alltså om Tkl har kontroll på området eller ej)

Oerhört tragiskt hur som helst. Många växlare som förolyckats dom senaste åren
Citera
2023-03-20, 12:34
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borret
Enligt lokaltidningen har mannen blivit påkörd av ett tåg i samband med växling. Hemskt att man ska kunna avlida av en olycka på arbetet!

Växlare är tyvärr väldigt farligt yrke
Citera
2023-03-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Ej att förglömma:
Det är alltid manuell handpåläggning som krävs för att koppla ihop och dela vagnar, genom att man står mellan vagnarna och hänger på/av kopplet samt kopplar ihop/isär luftslangarna.

det stämmer såklart till 100% inget av det jobbet är automatiserat ännu, möjligen att malmtågen har automatkoppel men inte timmervagnar eller några andra vagnar i Sverige typ.

jobbar själv med det på daglig basis då det är mitt jobb, dock inte på samma företag som Is*k, men våra företag står varandra nära och har en del affärer ihop.
Citera
2023-03-23, 18:19
Medlem
Ni som arbetar inom yrken, hur tror ni denna tragiska olycka kan ha gått till?

Kan man klämmas mellan två vagnar som står på samma räls? Jag tänker att kopplingsanordningen mellan vagnarna borde undvika så att de slås ihop?
Möjligtvis att man kan få benet rejält demolerat?

Känns mer troligt att han klämdes då en vagn på rälsen alldeles bredvid kom i rullning eller?
Citera
2023-03-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaydonRaces
Ni som arbetar inom yrken, hur tror ni denna tragiska olycka kan ha gått till?

Kan man klämmas mellan två vagnar som står på samma räls? Jag tänker att kopplingsanordningen mellan vagnarna borde undvika så att de slås ihop?
Möjligtvis att man kan få benet rejält demolerat?

Känns mer troligt att han klämdes då en vagn på rälsen alldeles bredvid kom i rullning eller?

Skulle jag gissa så har han varit själv och skulle koppla ihop två vagnar och stått mellan dom och förberett och så har en av vagnarna hamnat i rullning och så har han blivit klämd. Beror lite på vilken sorts vagnar det var så kan det varit mellan två buffertar eller mellan i kopplen i sig.

Vi hade en olycka på mitt jobb för några år sen där en förare klämdes mellan två vagnar då en kom i rullning under koppling. Han klarade sig men fick sitt bäckenbenet krossat så det är stora krafter man handska med.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in