• 1
  • 2
2024-07-06, 15:16
Medlem
448s avatar
Blir ju kallare med taktält men mycket torrare.

Ett knep med marktält för att slippa fukten är att även ha absidgolv om sådan finnes , slipper man grönlukt och fukt ångandes in.

Marktält har en stor fördel när.man campar på sommaren och det är att markvärmen håller tältet varmt under natten.
Ligger man på en varm granithäll på hösten t.ex en en stjärnklar kall natt så har man ju centralvärme
Citera
2024-07-06, 16:35
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Taktält er bra om du ska åka til nytt ställe varje dag. Skal du stanna en plats över tid och använda bilen, måste du pakka ihop taktältet för varje gång. Det er opraktisk.
Jag såg ett alternativ till taktält inne på Kastrup, Thule har en låda som monteras på dragkroken och sedan fälls ut som ett tält som står på ben så att golvet hamnar i ungefär stolshöjd. Bilen kunde kopplas loss från det uppfällda tältet. Kräver dragkrok, men bör ge mindre luftmotstånd än taktält.
Senast redigerad av Neksnor 2024-07-06 kl. 16:38.
Citera
2024-07-30, 20:44
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Jag vet inte men jag får känslan att taktält är det nya padel eller solceller......Det bara måste man ha.
Citera
2024-09-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag såg ett alternativ till taktält inne på Kastrup, Thule har en låda som monteras på dragkroken och sedan fälls ut som ett tält som står på ben så att golvet hamnar i ungefär stolshöjd. Bilen kunde kopplas loss från det uppfällda tältet. Kräver dragkrok, men bör ge mindre luftmotstånd än taktält.
Har också noterat detta, tyvärr kostade det kring 45-50 000 kr och då känns det genast lite väl mycket tyvärr. Annars var det en smart lösning som "mellanting".

Själv ser jag fördelarna med ett taktält med att det dels kommer upp från marken (sambo livrädd för fästingar) men då främst att man undkommer väta samt att man kan stanna lite varsom och inte behöver hitta en jämn gräsyta för att slå upp tältet. Man kan stanna på en rastplats om det är så. Sedan är det ju lite olika om varför man tältar, ska man vandra och vill uppleva djup skog fungerar det ju inte så bra naturligtvis men ska man tex stanna över vid en MTB bana eller bara göra korta stopp är det perfekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in