Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-27, 00:48
  #1
Medlem
longrens avatar
Jag har minst två själar i min kropp, det är DID som beskriver närmast till min egen upplevelse.

Jag får ibland drömmar om uppväxt från en annan människa från tidigare liv, han hade två döttrar och hans bror var en arkitektursingenjör.

Uppväxten skedde i Kina, jag såg platser som jag aldrig har varit och olika upplevelser.
Det är som en resa genom minne, det är fascinerande att det finns möjlighet att drömma tillsammans med en från tidigare liv och se hur tidigare liv såg ut.
Citera
2023-03-27, 01:05
  #2
Medlem
gravyyous avatar
Varit med om liknande saker, är som om man har deja vu och framför allt nostalgi för något som man inte varit med om (tex om man tittar på gamla fotografier ibland, märklig känsla). Finns nog en anledning till fenomenet, men tror inte på själar.

Är 聾人 kinesiska? Eller blandade du ihop det med 聾者?
Citera
2023-03-27, 01:21
  #3
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
Varit med om liknande saker, är som om man har deja vu och framför allt nostalgi för något som man inte varit med om (tex om man tittar på gamla fotografier ibland, märklig känsla). Finns nog en anledning till fenomenet, men tror inte på själar.

Är 聾人 kinesiska? Eller blandade du ihop det med 聾者?

Traditionell mandarin, 聾者 passar in också. Anledning till fenomen: Om vi får en chans att leva i nästa liv, vi kan dela drömmar med den nya människan och visa hur vårt liv såg ut. Det är som att titta på gamla fotografier men via minnet.
Citera
2023-03-27, 01:23
  #4
Medlem
zombie-nations avatar
Om man är återfödd är man en själ i flera kroppar. Motsats till DID, flera personer i samma kropp.

Har haft en flashback från ett liv som inte är mitt, men inget annat som tyder på att jag levde då.
Citera
2023-03-27, 01:36
  #5
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man är återfödd är man en själ i flera kroppar. Motsats till DID, flera personer i samma kropp.

Det finns två olika, linjära vägen eller flera kroppar (om det finns). Om jag har en chans att välja, jag skulle välja den linjära vägen.
Citera
2023-03-27, 11:53
  #6
Avstängd
Det är förmodligen vad de kommer kalla det.

Har du kollat så det inte är deperdonalisation? Dvs att något i din hjärna överarbetar saker så att delar av hjärnan ”stänger av”?
__________________
Senast redigerad av Tridnod 2023-03-27 kl. 12:02.
Citera
2023-03-28, 00:02
  #7
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Det är förmodligen vad de kommer kalla det.

Har du kollat så det inte är deperdonalisation? Dvs att något i din hjärna överarbetar saker så att delar av hjärnan ”stänger av”?

Jag är lite osäker på vad en depersonalisation är men jag fick den som en gåva för ca 3 år sedan. Det andra jag kan styra min kropp lika mycket som jag.
Citera
2023-03-28, 17:57
  #8
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Det är förmodligen vad de kommer kalla det.

Har du kollat så det inte är deperdonalisation? Dvs att något i din hjärna överarbetar saker så att delar av hjärnan ”stänger av”?

Jag känner inga depersonalisation symptomen som beskrivs på Wikipedia.
Citera
2023-08-11, 23:42
  #9
Medlem
Hur får du ihop det till DID?
Utifrån det du skriver så är det för mig tydligt att du inte har kunskap om diagnosen och/eller är inte något som du själv är diagnosernad med utan detta är en egen teori du har
Citera
2023-09-21, 03:19
  #10
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattninen
Hur får du ihop det till DID?
Utifrån det du skriver så är det för mig tydligt att du inte har kunskap om diagnosen och/eller är inte något som du själv är diagnosernad med utan detta är en egen teori du har
DID är ett negativt ord men det är det som beskriver närmast till min egen upplevelse.
Till exempel:
Citat:
Dissociative identity disorder. Formerly known as multiple personality disorder, this disorder involves "switching" to other identities. You may feel as if you have two or more people talking or living inside your head. You may feel like you're possessed by other identities.
Jag skulle föredra säga att den andra jag var "reinkarnerad" eller "uppstod". Det finns fördelar med flera än en medvetenhet i en kropp om alla har ett gemensamt mål, livsstil och passion. Om jag har en chans att leva igen i nästa liv tillsammans med någon, jag skulle ge så mycket frihet som möjligt till denne och ibland hjälpa med vardagssysslor. Att känna andras rörelser är sköna, som "automatiska rörelser i rätt riktning" och kan tänka mig hur det andra jag känner varje dag.
Citera
2023-09-29, 13:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longren
DID är ett negativt ord men det är det som beskriver närmast till min egen upplevelse.
Till exempel:Jag skulle föredra säga att den andra jag var "reinkarnerad" eller "uppstod". Det finns fördelar med flera än en medvetenhet i en kropp om alla har ett gemensamt mål, livsstil och passion. Om jag har en chans att leva igen i nästa liv tillsammans med någon, jag skulle ge så mycket frihet som möjligt till denne och ibland hjälpa med vardagssysslor. Att känna andras rörelser är sköna, som "automatiska rörelser i rätt riktning" och kan tänka mig hur det andra jag känner varje dag.
Jag blir väldigt nyfiken på hur de där två medvetandena kunde komma överens med varandra. Hur gjorde du dlut på inbördeskriget? Eller fanns det aldrig?
Citera
2023-10-01, 16:11
  #12
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag blir väldigt nyfiken på hur de där två medvetandena kunde komma överens med varandra. Hur gjorde du dlut på inbördeskriget? Eller fanns det aldrig?
Det är väldig olika från person till person. Om det är en fel person hamnar till en fel person då det kanske kan vara konflikter från början. En vill A och en annan vill B. Men om både gör först A och sen B då man har testat något nytt. En mycket intressant sak är att man kan lära sig saker och erfarenheter från det andra jag. Man kan också spela schack mot varandra även om man är ensam.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback