• 1
  • 2
2023-03-27, 12:13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Harley Benton kan vara ett prisvärt alternativ. Om grabben gillar att bygga saker kan du ju köpa en byggsats och mecka ihop den tillsammans med honom.
Citera
2023-03-27, 12:27
Medlem
Problemet med att försöka lära sig att spela ett instrument är väl att det kräver så mycket koncentration, övning, fallenhet och motivation innan det blir någonting utav det. De flesta (som jag) tröttnar på vägen och grejerna blir bara stående efter ett tag.
Köpte en billig elgitarr och en liten Fenderstärkare på Musikbörsen för många år sedan, inget fel alls på grejerna men nu står de bara och samlar damm, tyvärr.
Men för en 11-åring kan det förstås vara skitkul att få ett gitarrset i present!
Senast redigerad av brakfesten009 2023-03-27 kl. 12:34.
Citera
2023-03-27, 12:54
Medlem
Kanske en Yamaha Pacifica 012, vet inte om Amazons förstärkare är något att ha dock..
https://www.amazon.se/Yamaha-Pacific.../dp/B00RD0A8HA

Review: https://youtu.be/UuMn2S-3rwE - The best guitar under $250 (are they any good?!)

Fanns som starter pack förut med annan förstärkare men verkar vara slut i lager.
finns en på Blocket 2000kr. https://www.blocket.se/annons/gotebo...kare/107663546
Senast redigerad av The-Servant 2023-03-27 kl. 13:05.
Citera
2023-03-27, 13:02
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Problemet med att försöka lära sig att spela ett instrument är väl att det kräver så mycket koncentration, övning, fallenhet och motivation innan det blir någonting utav det. De flesta (som jag) tröttnar på vägen och grejerna blir bara stående efter ett tag.
Köpte en billig elgitarr och en liten Fenderstärkare på Musikbörsen för många år sedan, inget fel alls på grejerna men nu står de bara och samlar damm, tyvärr.
Men för en 11-åring kan det förstås vara skitkul att få ett gitarrset i present!
De flesta brukar lära sig att spela gitarr vid den åldern. Speciellt elgitarr. Nu syftar jag även på dem som är rockstjärnor. Antingen så gillar man det eller inte. Allt kommer inifrån.
Citera
2023-03-27, 13:14
Medlem
systems avatar
Ge det bästa paket du finner lämpligt och hoppas att det bär frukt.

Nästa generations Jimi Hendrix är ju ännu inte upptäckt, och kanske är det just den personen du matar.
Citera
2023-03-27, 13:30
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Köp en squier. Går för din budget. Barn är känsliga för namn. Jag kan spela på en harley benton (thomanns fulgitarrer) men barn är osäkra vad andra tycker.

Jag har spelat sedan 1974. Du får en riktigt bra gitarr för de pengarna. Jag har haft alla dyra namn och har fortfarande dyra gitarrer. Men spelar mest på två billiga för tillfället.
Av vad jag har hört är HB ett säkrare kort kvalitetsmässigt. Squire är lite mer lotteri.
Citera
2023-03-27, 15:15
Medlem
Tusen tack för alla tips. Jag kommer att köpa även hörlurar då det låter som en väldigt bra ide.
Ungen ska fan bli rockare som hans morbror och inte rappare som hans mor. Punkt
Citera
2023-03-27, 16:30
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
Tusen tack för alla tips. Jag kommer att köpa även hörlurar då det låter som en väldigt bra ide.
Ungen ska fan bli rockare som hans morbror och inte rappare som hans mor. Punkt
Bra. Se bara hur en rappare bar sig åt vid förra oscarsgalan.
Citera
2023-03-29, 09:55
Medlem
Jag har en sån här, rekommenderar https://www.thomann.de/se/music_man_...jesty_6_eg.htm
Citera
2023-03-29, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Köp en squier. Går för din budget. Barn är känsliga för namn. Jag kan spela på en harley benton (thomanns fulgitarrer) men barn är osäkra vad andra tycker.

Jag har spelat sedan 1974. Du får en riktigt bra gitarr för de pengarna. Jag har haft alla dyra namn och har fortfarande dyra gitarrer. Men spelar mest på två billiga för tillfället.

När jag var barn köpte jag en Squier för ca 3000, den dög jättebra. Gjorde lite egna justeringar på pickups och elektronik osv. Kvaliteten är inte den bästa men OK och bättre än de märken jag prövat som är rena kopior. Går att hitta här på Thomann. Annars kan jag också rekommendera Epiphone som budgetmärke.

Begnagnade gitarrer tappar inte så mycket i värde, särskilt inte om det är ett fint märkte (precis som med bilar, klockor osv) så därför rekommenderar jag squier eller epiphone (två lågbudgetmärken som tillhör större tillverkare)
Citera
2023-03-29, 11:04
Medlem
Det är bättre att satsa på squier/epiphone, som ovan nämnt före ex. Harley benton. Om du köper andra lågprismärken så riskerar du att få en gitarr som rent ut sagt är skräp. Det kan va allt från stränghöjd som knappt går att justera, oslipade bandstavar till pickups som tar upp ljud från omgivningen.

Jag tror många billigare märken har fått bra recensioner för att dom inte har jämförts med dyrare modeller.
För en nybörjare kommer det sannolikt att hämma utvecklingen utan att hen vet om det. Vilket leder till bristande intresse.
Med det sagt, köp en julklapp.
Citera
2023-03-30, 16:42
Medlem
hroobarbs avatar
Man får mycket elgitarr med lite pengar nuförtiden, men ibland kan gitarren vara feljusterad efter att den åkt över halva världen i en pappkartong. Om den känns fel så kan det vara värt att ta in den till en musikbutik en veva och be dem att justera in allting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in