Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-03-21, 00:17
  #37
Medlem
HOLA SVERIGE!VI VANN IGEN!
Ingen som har orkat skriva här på hela dan trots "vinsten"imorse..tappade kaffekoppen tidigt imorse när jag läste"nyheten"
Statens propaganda maskin hade basunerat ut redan kl 4-4.30 på internet.
det är absolut ingen i min närhet som går på detta skitsnack..halva Finland är i storstrejk igen och folk köar utanför välgörenhetsorganisationer och kyrkliga anläggningar för gratis matkassar..köerna kan vara 200-300 meter långa.
regeringen fimpar av bostads-och arbetslöshetsbidragen samt några till andra bidrag.
Kollade på några videos på YouTube från Aruba direkt efter att hade läst om hur lyckliga vi är och undrade varför folk i Aruba når inte riktigt till vår nivå..perkele det snöade också igår
Citera
2024-03-21, 00:36
  #38
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekevind
Visst är det så att vi här i Finland inte kräver så mycket men jag är ytterst skeptiskt till dessa mätningar. Finland har sjunkit snabbt såväl ekonomiskt som socialt sendan början av 2010-talet och de två senaste regeringarna har bara ökat takten. Samhället är absolut inte hälsosamt..

Kan du utveckla tack? Vad är det som sjunker socialt?
Citera
2024-03-21, 00:48
  #39
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är nog många men men kanske inte alltid tydliga faktorer som spelar in. Inte bara att får röka på uteserveringarna.
Det laga skiftet i småbyarna tog aldrig riktigt fart i Finland. I Sverige så gav man sig fan på att splittra bygemensamheten och skapa storbruk. Resten skulle fösas in i fabriker och miljonprogram

Efter andra världskriget så tilldelades över en halv miljon evakuerade Karelier en ny liten jordplätt att starta om på. Sverige och andra Europeiska länder gjorde inte så, det var fabrikerna och miljonprogrammen som gällde. Ett förödande sosseexperiment.

I Finland finns mycket fler småbruk. Intakta småbyar med cykelavstånd imellan. Nästan alla har en undgdomsförening och anordnar traditionella event, byadagar och tävlingar. Som ung är med och sätter sig in i jordbruket, deltar i Brandkårsklubben och gör värnplikt. Allt det här normala engagemanget skapar trygghet och lycka islutändan. Det var bara tils alldeles nyligen som bybutiksdöden även börjat i Finland. Därimot så blomstrar gårdsförsäljning, riktig sådan med basvaror inte några hipsters som ska sälja doftljus och konstiga oljor.

Barnen verkar trivas i skolan. Finland slår Sverige i PISA rapporten på alla plan, även hos invandrare som ska lära sig språket. Finska skolan tillhör den bästa i världen.

Finland är självförsörjande på 80% av maten och har beredskapslager för flera år.
Medans sveriges beredskapslager är det som står på hyllorna på COOP.

Krigets fasor spelar naturligtvis in. Har man haft det riktigt jävligt så är det lättare att bli lycklig för det enkla. Finnarna slet hårt med ekonomi och industrierna växte i rekord från skogen till Nokia.


Vafan är det du skriver. Är alla i Finland bönder som köper gårdsägg? Det är gårdsäggen och deras jävla lager som gör att de är nöjda så in i helvete?
Citera
2024-03-21, 01:42
  #40
Medlem
Snapcounts avatar
Kanske det beror på vilka förväntningar man har i livet..

Bara att se på tv, och matas därifrån med perfekta liv.., med en fet villa som renoveras, stuga vid stranden, två semestrar utomlands årligen..etc, osv, mm..., och vilka förväntningar du ställs emot ? (det är ju människor som faktiskt lever så.., men det är förväntningarna.

Sedan så låg väl Island på tredje plats. Har läst att de knaprar mest lyckopiller i världen. Så..?

Dessa "undersökningar" är bara skit och fake news. Det säger jag som ex-pat Finländare själv !
(har det bättre i Norge, än när jag levde i Finland)

Och då bultar nog mitt hjärta "blå-vitt" !
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2024-03-21 kl. 01:48.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback