Citat:
Ursprungligen postat av
OutstandingMove
Är inte med i facket, hur skulle det hjälpa i detta sammanhang tänker du?
I detta sammanhanget hade det nog inte hjälpt så mycket med tanke på din korta anställningstid. Annars hade facket varit hjälpsamt i att försvara dina rättigheter, t.ex. om de kräver drogprover eller chefen tar in dig på möte med kollegan för att utreda, så hade du kunnat hävda att du blir orättvist behandlad pga din medicinska diagnos som endast kan medicineras med tjack.
Facket hade även kunnat hota/kräva att du erbjuds en rehabiliteringsplan för ditt drogbruk, vilket arbetsgivaren då är tvungen att medge innan de har rätt att diciplinera eller säga upp dig. I din situation hade detta hot troligtvis gått långt, då du ändå tar tjack dagligen och en rehabiliteringsplan blir väldigt dyrt för arbetsgivaren.
Och detta är bara ett fåtal exempel på taktiker som facket kan använda för att försvara dig. Inget av detta är aktuellt dock, för att du är varken med i facket eller har en anställning som överskrider 6 mån (du är provanställd fortfarande?)
Citat:
Ursprungligen postat av
OutstandingMove
Däremot när jag jobbar så finns det en risk att jag presterar långt under vad som förväntas eftersom det förväntas att jag ska hålla ett högt tempo samtidigt som jag ska tänka snabbt. Jag blir även väldigt slarvig utan medicin vilket som jag inte kan vara på jobbet då jag alltid måste kontrollera olika saker pga sekretess.
Råkar du ha det intensivaste kundtjänstjobbet i Sverige eller är det din chefs påhitt att du förväntas prestera upp till ouppnåeliga höjder? I din sits hade jag personligen sagt upp mig eller nöjt mig med att utföra arbetsuppgifterna så bra som möjligt i ett lagomt tempo.
Jag tycker du har helt fel inställning till att tjacka inför studier vs. jobb. Nu vet jag inte vad du pluggar, men studier överlag är en personlig utvecklingsstege där du faktiskt gynnas av att vara maximalt fokuserad och prestera de bästa studieresultaten. Jämför detta med ett arbete, där det enda gynnsamma resultatet är din månadslön, och denna är baserad på att du dyker upp varje dag och hänger kvar på arbetsplatsen i 8 timmar. Du får inte höjd timlön om du lyckas prestera tipptopp en dag, du får inte heller lägre lön bara för att du slappar på jobbet och uppnår högst en fjärdedel av dina kollegors produktivitetsgrad.
Skippa tjacket när du sitter i callcentret med hjärndöda kollegor som stirrar i dina pupiller, lägg mer krut på studierna.