• 1
  • 2
2023-03-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Man ska kunna fråga en och en bland ledningen, och även samtliga i personalen om vilka regler som gäller. Så ska alla kunna sjunga ut i en samstämmig kör vad som gäller. Istället för att hålla på att dutta fram och tillbaka om vad som gäller och inte gäller.
Ja jag har förstått att regler är viktiga för er med asperger.
Citera
2023-03-30, 21:39
Medlem
vantablacks avatar
Det kommer alltid finnas personal som hittar på egna regler, egna rutiner, som inte lyssnar på vad chefen säger, som får för sig att vissa saker är okej fast det inte är okej osv. Tricket är att inte följa efter.
Man behöver inte bli en sån som anmärker på att andra gör fel. Utan man behöver bara inte göra likadant.
Och i vissa fall följa magkänslan. Om en chef säger "hälsa alla en trevlig dag" och en annan säger "nä, det måste man inte"; kommer man förlora något på att hälsa alla en trevlig dag? Nej. Det kommer man inte. Så då hälsar man alla en trevlig dag. Att du gör det, trots att du inte "måste", visar skillnaden gentemot den lata jäveln som tänker "jag MÅSTE inte, så därför skiter jag i det".

Det här lärde jag mig när jag var 20.
Citera
2023-03-31, 00:54
Medlem
killawifes avatar
Detta du beskriver är väldigt vanligt. De flesta arbetsplatser har en typ av regler som man kan läsa. det kan vara en liten folder eller en guide på intranätet. Läs den och gör som det står i den. Om folk säger nåt annat, strunta i dom.

Ang. de två exempel du gav så är det sällan tillåtet att konsumera varor som butiken säljer som datumet gått ut på eller som ska kasseras. Jag har några gånger varit med om att en chef har sagt "ni får ta av dessa" och då är det okej. men behandla det som att det INTE är tillåtet annars.

Att man hälsar alla kunder i en butik är standard. Frasen man använder är inte viktig, det viktiga är att man låter kunden veta att den är välkommen. Om nån säger att du INTE ska göra detta så skulle jag inte längre lyssna på något denna person säger.
Citera
2023-03-31, 11:56
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag känner igen mig i din berättelse ts.
Citera
2023-04-01, 00:07
Medlem
dMoniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Detta du beskriver är väldigt vanligt. De flesta arbetsplatser har en typ av regler som man kan läsa. det kan vara en liten folder eller en guide på intranätet. Läs den och gör som det står i den. Om folk säger nåt annat, strunta i dom.
På min arbetsplats har vi sjuttioelva foldrar som beskriver alla arbetsmoment på alla avdelningar och vi får höra att vi ska följa det som står. Problemet är att dessa inte uppdaterats på ett par år och säga till hjälper inte.

Samtidigt ska vi följa vad gruppledarna säger men de ger ofta olika besked om vad som gäller.

Detta handlar om en stor arbetsplats med för många "kockar". Jag förstår precis vad ts pratar om.
Citera
2023-04-01, 00:31
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMonique
På min arbetsplats har vi sjuttioelva foldrar som beskriver alla arbetsmoment på alla avdelningar och vi får höra att vi ska följa det som står. Problemet är att dessa inte uppdaterats på ett par år och säga till hjälper inte.

Samtidigt ska vi följa vad gruppledarna säger men de ger ofta olika besked om vad som gäller.

Detta handlar om en stor arbetsplats med för många "kockar". Jag förstår precis vad ts pratar om.

Jo det är som jag sa ett jättevanligt problem. I princip på varenda arbetsplats jag jobbat på har det funnits olika bud om hur nånting ska göras. Och frågar man en chef blir man inte klokare för de har sällan nån aning alls. Men det brukar finnas riktlinjer. Ibland kan de motsäga varandra bara.
Citera
2023-04-01, 06:40
Medlem
dMoniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jo det är som jag sa ett jättevanligt problem. I princip på varenda arbetsplats jag jobbat på har det funnits olika bud om hur nånting ska göras. Och frågar man en chef blir man inte klokare för de har sällan nån aning alls. Men det brukar finnas riktlinjer. Ibland kan de motsäga varandra bara.
Jag citerade dig då du nämnde foldrarna, jag visste inte hur vanliga de är då jag bara har erfarenhet av en enda arbetsplats.

Det låter inte bra att allt för många företag inte klarar av att vara organiserade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in