• 2
  • 3
2023-04-07, 13:41
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Har en Mac "27 sen 2015. Fortfarande grymmt bra dator tills något helt plötsligt händer och badbollen dykter upp så fort jag försöker göra något. Det kan komma helt plötsligt efter en timma eller längre. Lämnar jag datorn ett tag så kan det vara så när jag kommer tillbaks. Vi pratar om badboll bara av att få datorn att visa dold dock och menyrad, högerklicka med musen på skrivbordet visar menyn efter 30 sekunder etc. etc. Det är inte heller något som försvinner om jag väntar. Jag måste starta om datorn vilket bara det tar 5 minuter.

Syns inget i aktivitetshanteraren, inga processer som kör högt cpu eller minne
Hårddisken används bara till 25%
Allt är uppdaterat
Jag har rensat bort allt skräp med CCleaner
Skannat med EtreCheckPro och åtgärdat det mesta
Använder Firefox istället för Chrome

Vad mer kan göras? Startar jag om datorn så fungerar den som den ska tills det händer igen. Uppstarten tar lång tid dock men när den startar så flyter allt på bra.

Vänder mig till expertisen på Flashback :-)

Låter som att något av dina RAM-minnen är defekt, alternativt att hårddisk/SSD är på väg att rasa... Kör Apple Hardware Test och kolla RAM:et, som steg nummer ett! Lycka till!
Citera
2023-04-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Problemet med den där imacen du har, du måste öppna skärmen.. Minsta lilla misstag du gör, så kommer du har sönder skärmen. Anlita någon som har gjort det där förr. Annars kommer du bara få skrot.

Tack för varningen. Har bra erfarenhet från mobilservice så tror det ska gå bra :-)

Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
En annan test skulle kunna vara att starta från en extern disk och se vad som händer.
Håller med om att det inte är en kul dator att öppna. Annars är den riktigt bra.

Det ifall man misstänker hårddisken, annars startar den väl bara upp med precis samma från extern hårddisk? Men det lutar åt en ominstallation/formatering om jag inte kan hitta felet.

Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Ominstallera operativsystemet
Spara bara allt du vill ha kvar nån annan stans innan.

Byta från den disken som sitter i till en SSD hade nog gjort väldigt gott också.
https://www.youtube.com/watch?v=YZv6hR3VgyY
Men det ser inte helt lätt ut att göra själv + du behöver sånt verktyg för ta bort skärmen.

Japp, såg detta på Ebay https://www.ebay.co.uk/itm/115761119...m=115761119585

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Låter som att något av dina RAM-minnen är defekt, alternativt att hårddisk/SSD är på väg att rasa... Kör Apple Hardware Test och kolla RAM:et, som steg nummer ett! Lycka till!

Gjorde en Apple Diagnostic test, antar att det är samma som du menar. Inga fel hittades men jag är inte säker på om den ens diagnosticerar minnen från 3:e part.

Tack för alla förslag!
Citera
2023-07-01, 22:00
Medlem
För den som kan bli behjälpt med samma symtom så var det hårddisken som var problemet. Köpte ett set från OWC som på länken och klonade min gamla hårddisk. Vilken boost det blev. Inget som hänger, allt går blixsnabbt och booten gick ner från 90 till 20 sekunder. Kan verkligen rekommenderas till alla med en trött hårddisk att uppdatera till en SSD. Apple har en kloningsfunktion som gör att du startar upp exakt likadant på en ny hårddisk, utan ominstallationer.
Citera
2023-07-02, 08:44
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
För den som kan bli behjälpt med samma symtom så var det hårddisken som var problemet. Köpte ett set från OWC som på länken och klonade min gamla hårddisk. Vilken boost det blev. Inget som hänger, allt går blixsnabbt och booten gick ner från 90 till 20 sekunder. Kan verkligen rekommenderas till alla med en trött hårddisk att uppdatera till en SSD. Apple har en kloningsfunktion som gör att du startar upp exakt likadant på en ny hårddisk, utan ominstallationer.

Annars har du flyttassitenten, då kan man passa på och upgradera Mac OS samtidigt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in