• 1
  • 2
2023-04-03, 19:05
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimp-guy
låter bra, vill va så försiktig som möjligt så börjar med de!
Förja med hula sidan på svampen, sedan gröna, byertspenna funkar som steg 3
Citera
2023-04-03, 19:14
Medlem
Shrimp-guys avatar
svamp funkar till viss del, ketchupen ligger på, väntar typ en timme och ska putsa med svampen sen
Citera
2023-04-03, 19:31
Medlem
om du skall köpa stålull så köp den med tre nollor på...000 finns fyra med men den är för fin...
Citera
2023-04-03, 19:42
Medlem
En effektiv metod för rostborttagning är att använda salt och citronsaft eller vinäger. Det som kännetecknas av dessa ämnen är att de är alkaliska, sura lösningar som tilsammans med lite salt kommer reagera mot rost och lösa upp den från metallen.
Detta kom upp på mobilen
Citera
2023-04-03, 19:47
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En effektiv metod för rostborttagning är att använda salt och citronsaft eller vinäger. Det som kännetecknas av dessa ämnen är att de är alkaliska, sura lösningar som tilsammans med lite salt kommer reagera mot rost och lösa upp den från metallen.
Detta kom upp på mobilen

Sjukt dålig idé om TS är rädd om kniven.Citronsaften är sur och innehåller en väldans massa vatten. Det kommer att rosta så hitta helvete

Autosol eller nåt polermedel på en lumptrissa kommer att funka bra
Citera
2023-04-03, 19:51
Medlem
Elektrolys är i mitt tycke det bästa och mest skonsamma tillvägagångsättet för att avinstallera rost från gammalt mög.
Batteri, minus på artefakten och plus på offeranoden, elektrolyt förslagsvis vatten och kaustiksoda. Om det är för mycket fräs i batteriet, koppla in en glöknopp i kretsen (i serie).

(ventilerat rum... bildas vätgas om än i liten mängd.)
Citera
2023-04-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimp-guy
hej jag klanta mig förra veckan när jag använde en ny kniv och glömde torka av den ordentligt innan jag stoppa ner den i slidan, nu har den rost fläckar jag behöver bli av med. har inte super mycket pengar och vill ta tag i det här ikväll. vad kan man använda som alltid finns hemma, har hört att ketchup funkar, kan nån vildmarks nisse bekräfta. klart slut/Räkan

Vanligt citronsyra från livsmedelsbutiken, kostar bara några kronor för en påse.
Rör ut en tesked eller två i ett glas med vatten och lägg i kniven så kommer rosten lösas upp av sig själv, torka av med ett papper. Har själv gjort detta vid flera tillfällen, bland annat med en rostig motorsågskedja som blev som ny efter denna metod, dock fick jag putsa med en ihoprullad boll av aluminiumfolie då den var rejält rostig och hade legat i många år. Men bara små rostfläckar som sitter ytligt löses lätt upp av syran i sig självt. Är du rädd för rost framöver så är det bara att lägga ett tunt lager av valfri olja efteråt.
Senast redigerad av b1619d 2023-04-03 kl. 20:08.
Citera
2023-04-03, 20:08
Medlem
Tandcreme då ? det kanske funkar. eller Vim...det river ju lite.
Citera
2023-04-03, 21:05
Medlem
vadsadusadus avatar
Coca Cola är en klassisk rostlösare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto