Citat:
Ursprungligen postat av
Morgonrodnad
Är det inte ett resultat av att vi tappat alla regler för när man får börja äta och folk helt enkelt försöker skapa en ny ritual för det? För det är väl den funktion det fyller, att visa att man ska börja äta, eller gör folk det mitt i matten?
Jag tycker du säger "nej, vi rör inte maten innan värdinnan börjat" för att snabbt avbryta otyget och samtidigt informera om hur etikett faktiskt fyller denna funktionen på ett annat sätt.
Mitt under en måltid har jag aldrig sett. Det kan väl knappast hända, alltså att det går så långt? Det vore bisarrt.
Om det är ett resultat över att folk har tappat alla regler, rum och reson osv. Jag köper det och är ok med det. Men varför ska de (Vi) då likt förbannat skåla med mat? Varför förkastar de den klassiska iden med en skålning med glas? Skålning kan ju vara avslappnad med alla sorters dryck, till och med ett tomt glas är ok enligt nördarna. Men nej, det ska "skålas" med mat och som det har framgått av min trådstart så finner jag det helt absurt och cringe.
Jag är ingen naziskåls-glasare, men jag mår fysiskt dåligt av att se detta nya beteende.
Tack för svar, men frågan kvarstår för mig och det är kort och gott, Varför?!
Min stora rädsla är att detta kommer att accepteras ännu mer och växa och växa för att sedan växa lite mer igen.
Jag kan redan nu se hur jag på ålderns höst är den där gubbjäveln till rättshaverist som vägrar att trycka ihop och gegga runt med fem stora köttbitar med de andra vid bordet och ropa "SKÅÅÅL!".