2023-04-05, 06:51
Bannlyst
Har tyvärr sett detta nya (?) fenomen där folk i samtliga åldrar, etnicitet samt över-, under- och medelklass skålar med föda.

Olika förslag på saker folk förtär och skålar med:
En fullastad pita med massa grönt. Glasstrutar. Hamburgare från Brödernas. Sushi. Osv.

Jag har sett det i diverse program, tex: Mästarnas mästare. Farmen. Reénes brygga osv. och även i verkligheten.

Jag ryser av obehag och sekundär skäms när jag ser det. Jag har aldrig gjort det själv och har inga planer på att göra det.

Kan jag neka att delta i en forcerad matskålning med tex. grillspett eller är jag efterbliven av någon anledning då?

Får man neka en mat-skålning?
Är det en klassgrej?
Gör du det och i så fall varför?
Känner någon fler som mig, att detta ser helt absurt ut?
Har jag missat något?
Ny kultur? I så fall från vilken kultur?
Är det en innegrej som kan försvinna?
Varför gör man detta otyg?

Är det pga. någon slags känsla till sammanhållning? Varför räcker det inte med en klassisk skål med ett par glas?

Är genuint intresserad och inte ute efter att tjafs. Tvärtom. Har googlat, men kammat noll.

MOD får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Ha en trevlig dag och om du har missat detta - håll utkik!
Senast redigerad av asdman123 2023-04-05 kl. 06:54.
Citera
2023-04-05, 07:06
Medlem
Morgonrodnads avatar
Är det inte ett resultat av att vi tappat alla regler för när man får börja äta och folk helt enkelt försöker skapa en ny ritual för det? För det är väl den funktion det fyller, att visa att man ska börja äta, eller gör folk det mitt i matten?

Jag tycker du säger "nej, vi rör inte maten innan värdinnan börjat" för att snabbt avbryta otyget och samtidigt informera om hur etikett faktiskt fyller denna funktionen på ett annat sätt.
Citera
2023-04-05, 10:47
Medlem
Känns som att det är ett resultat från sociala medieråldern där allt ska dokumenteras. Ett lätt sätt att visa all mat är genom att skåla med maten. Och folk är för korkade flockdjur för att förstå att det är helt efterblivet
Citera
2023-04-05, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Är det inte ett resultat av att vi tappat alla regler för när man får börja äta och folk helt enkelt försöker skapa en ny ritual för det? För det är väl den funktion det fyller, att visa att man ska börja äta, eller gör folk det mitt i matten?

Jag tycker du säger "nej, vi rör inte maten innan värdinnan börjat" för att snabbt avbryta otyget och samtidigt informera om hur etikett faktiskt fyller denna funktionen på ett annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Känns som att det är ett resultat från sociala medieråldern där allt ska dokumenteras. Ett lätt sätt att visa all mat är genom att skåla med maten. Och folk är för korkade flockdjur för att förstå att det är helt efterblivet

Tack för eraa förklaringar och att jag nu vet att jag inte är ensam om att tycka att det är helt efterblivet! Känner mig mindre sjuk nu.
Citera
2023-04-05, 17:30
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Jag håller med dig. Jag tycker det är helt jävla hjärndött!
Citera
2023-04-05, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad

Mitt under en måltid har jag aldrig sett. Det kan väl knappast hända, alltså att det går så långt? Det vore bisarrt.

Om det är ett resultat över att folk har tappat alla regler, rum och reson osv. Jag köper det och är ok med det. Men varför ska de (Vi) då likt förbannat skåla med mat? Varför förkastar de den klassiska iden med en skålning med glas? Skålning kan ju vara avslappnad med alla sorters dryck, till och med ett tomt glas är ok enligt nördarna. Men nej, det ska "skålas" med mat och som det har framgått av min trådstart så finner jag det helt absurt och cringe.

Jag är ingen naziskåls-glasare, men jag mår fysiskt dåligt av att se detta nya beteende.

Tack för svar, men frågan kvarstår för mig och det är kort och gott, Varför?!

Min stora rädsla är att detta kommer att accepteras ännu mer och växa och växa för att sedan växa lite mer igen.

Jag kan redan nu se hur jag på ålderns höst är den där gubbjäveln till rättshaverist som vägrar att trycka ihop och gegga runt med fem stora köttbitar med de andra vid bordet och ropa "SKÅÅÅL!".
Citera
2023-04-06, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Jag håller med dig. Jag tycker det är helt jävla hjärndött!

Eller hur. Hjärndött är en mycket träffande beskrivning.

Jag kommer aldrig víka mig här. Jag hoppas att du med många andra kommer vägra grisa med sin kebabrulle tillsammans med andras dito. Bara det exemplet är direkt ofräscht. Skönt att det finns ett par normala som förkastar det här nya. Det nya som säkert bara "är så rätt".

Börjar influencers göra det här och dokumentera det så in i helvete (om det inte redan har hänt), så kommer detta helvete att explodera bland yngre generationer och då är jag rädd för att det har kommit för att stanna.
Citera
2023-04-06, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft

Ditt inlägg skrämmer mig. Har, men hänger inte på Instagram. Har detta redan nått Instagram och andra plattformar, dvs. influencernas borg och näste? Tänkte och skrev precis att om influencers börjar skåla med mat så är det game over på riktigt.

Kan man avstå en "skålning" i en social konstellation med en grupp på tex. fem personer eller sänker man hela rummet då? Sälja sin själ eller stå emot och vara den store festdräparen? Jag väljer att behålla själen i så fall. Jag skulle då trösta mig själv med att jag förhoppningsvis står på rätt sidan av historien. Men är detta sattyg här för att stanna så är man på fel sida. Aja, själ framför att sälja sig.

Förr (~1920-2021, 2022 fanns detta helvete redan) visade man mat med ett kort på ett dukat bord. Håller inte det 2023?

Trots all skit i världen så måste man få diskutera "småsaker" också. Det här är inte ens en liten sak. Det är helt förkastligt.
Citera
2024-04-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Har tyvärr sett detta nya (?) fenomen där folk i samtliga åldrar, etnicitet samt över-, under- och medelklass skålar med föda.

Olika förslag på saker folk förtär och skålar med:
En fullastad pita med massa grönt. Glasstrutar. Hamburgare från Brödernas. Sushi. Osv.

Jag har sett det i diverse program, tex: Mästarnas mästare. Farmen. Reénes brygga osv. och även i verkligheten.

Jag ryser av obehag och sekundär skäms när jag ser det. Jag har aldrig gjort det själv och har inga planer på att göra det.

Kan jag neka att delta i en forcerad matskålning med tex. grillspett eller är jag efterbliven av någon anledning då?

Får man neka en mat-skålning?
Är det en klassgrej?
Gör du det och i så fall varför?
Känner någon fler som mig, att detta ser helt absurt ut?
Har jag missat något?
Ny kultur? I så fall från vilken kultur?
Är det en innegrej som kan försvinna?
Varför gör man detta otyg?

Är det pga. någon slags känsla till sammanhållning? Varför räcker det inte med en klassisk skål med ett par glas?

Är genuint intresserad och inte ute efter att tjafs. Tvärtom. Har googlat, men kammat noll.

MOD får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Ha en trevlig dag och om du har missat detta - håll utkik!

Jag har också lagt märke till denna märkliga trend. Ser för jävla fånigt ut. Om någon vill skåla mat med mig vägrar jag blankt!
Citera
2024-05-07, 12:58
Medlem
Jag gillar det! Tycker det är harmlöst då det oftast sker med vardagsmat, så som kebabrulle, korv med bröd, pinnglass.

Eller har ni sett några "skåla" med upprullad spaghetti på gafflarna, eller med två plankstekar i high-five manér *SMACK*. Måste testa i sommar, ser kul ut i tanken.

Jag ser det som en trevlig gest för att, precis som TS är inne på, skapa extra sammanhållning i vardagen. Vi behöver fler lättsamma glädjestunder i livet!
Citera
2024-07-21, 19:59
Medlem
Skålar gör man med alkoholhaltiga drycker. Undantaget barn som kan skåla med sockerdricka, men man skålar tamefan ALDRIG med mat.
Sådeså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in