Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-04-30, 22:24
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Nu kommer ju folk inte rätta sig efter vad du anser dock. Faktum är ju att väldigt många gått över till TS och de flesta som kommit in i det vill inte tillbaka till JS. Dessutom handlar det inte bara om buggar, typer funkar ju på sätt och vis som dokumentation också. Anonyma typer och objekt är ganska efterblivet.
Vad är detta för något? Jaha det var "any" också såklart!
Det är kanske dags att börja läsa det jag skriver innan du svarar på saker jag aldrig sagt. Börja där om du vill ha ett seriöst svar.
Citera
2023-04-30, 22:54
  #26
Medlem
carminaburanas avatar
vore javascript bra om jag vill kunna programmera appar för ios och android?
Citera
2023-04-30, 23:18
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
vore javascript bra om jag vill kunna programmera appar för ios och android?
Det mest nybörjarvänliga skulle nog vara att skapa en PWA (med hjälp av JavaScript). Nästa steg skulle vara typ react-native. Allt utanför det är nog för komplicerat om du är nybörjare. Finns också low-code lösningar där du visuellt bygga ihop en mobil-app. Så vill du egentligen inte lära dig programmera och enbart vill ha något snabbt så är ett tips att kolla på det.

Kom ihåg dock att app-marknaden är extrem. Väldigt svårt att få användare o.s.v. Finns ofta betydligt lägre hängande frukter om man säger så.
Citera
2023-05-01, 19:27
  #28
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Det mest nybörjarvänliga skulle nog vara att skapa en PWA (med hjälp av JavaScript). Nästa steg skulle vara typ react-native. Allt utanför det är nog för komplicerat om du är nybörjare. Finns också low-code lösningar där du visuellt bygga ihop en mobil-app. Så vill du egentligen inte lära dig programmera och enbart vill ha något snabbt så är ett tips att kolla på det.

Kom ihåg dock att app-marknaden är extrem. Väldigt svårt att få användare o.s.v. Finns ofta betydligt lägre hängande frukter om man säger så.

Jag funderade på att lära mig dart och sen köra Flutter?
Citera
2023-05-01, 20:38
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzypalheden
Jag har gått en IT utbildning där vi fick lära oss basic Javascript men jag har inte använt det sen dess så har glömt bort det mesta. Blev intresserad utav att lära mig det igen. Har använt W3schools tidigare i utbildningen och undrar om det är en bra hemsida att lära sig eller om det finns något som är bättre och som är gratis!

använd inte ett ramverk - lär dig hur vanilla javascript, html och css samspelar och fungerar från grunden bli inte en framework andy. du kan ju peta i typ react för att öka chanserna att få jobb, men förstå teknologin från grunden!
javascript / web ekosystemet är extremt bloated med verktyg och ramverk som ska göra livet lättare för utveklare, och det gör det, men det är som att flyga på autopilot hela tiden. du måste kunna landa manuellt när det skiter sig!
Citera
2023-05-02, 22:38
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Angular kräver att utvecklaren kan betydligt mer koncept än react. Dessutom är TypeScript mer komplext och svårare att lära sig än JavaScript. Och något som starkt avrådes för nybörjare. Vill man desdutom ha typat språk så kör man med wasm-varant. Typ rust eller c++ kompilerat till webassembly.då är det typat och "säkert". TypeScript är för 95% av alla projekt helt onödigt och erbjuder ingen teknisk fördel.det skapar t.o.m mer buggar än vanlig JavaScrupt p.g.a all onödig bloat (störta studien, jämförde 600 st projekt).

Nu förstår jag att du inte tycker detta, men i så fall ber jag dig att ta 2 veckor och göra lite research. Alla oberoende personer inom ECMAScript comitten instämmer med detta som jag känner till. T.o.m personerna som Gil och Daniel(?) som ligger bakom ECMAScript type-annotations förslaget har sagt det.

Och ja, jag följer många ECMAScript proposals diskussioner och läser diverse mötesanteckningar. Är mer insatt än 99.99% av alla utvecklare inom ämnet. Men är inte Gud så kanske har glömt något såhär sent på natten.

Ja jag kan ha fel, jag ser inte det som ett problem men kodat i 30 år så.
Citera
2023-05-03, 03:18
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Ja jag kan ha fel, jag ser inte det som ett problem men kodat i 30 år så.
Du har inte 30 års professionell ackumulerad erfarenhet som utvecklare i alla fall. Du kanske har jobbat med det i 30 år, men om du på allvar menar att du inte ser det som ett problem att överkomplicera saker, speciellt för nybörjare så kan jag tyvärr meddela dig att du har glömt bort det mest fundamentala i programmering och därmed inte längre har 30 års erfarenhet. Det är dags att gå tillbaka till skolbänken.
__________________
Senast redigerad av trellen 2023-05-03 kl. 03:25.
Citera
2023-05-18, 17:30
  #32
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Youtube. Söker du så hittar du mängder med bra heltäckande och välstrukturerade kurser.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback