Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-08, 02:33
  #1
Medlem
SwedenIsSafes avatar
Jag är förtjust i Visby. Nära till havet, frisk luft och en fin stad som dessutom är ett svenskt kulturarv. Jag älskar Gottland.

Jag är gammal nog att minnas tiden när mellersta och sydligaste Sverige var beboerligt. Man kunde bo och semestra där och låta barnen röra sig fritt i trygghet.

Jag längar tillbaka till den tiden och funderar på att ta ut mina sista 20 år i livet i Visby. Jag har säkert bara max 20 år kvar att leva. De sista 10 lär väl vara misär och demens eller något. Då vill jag så klart också bli omhändertagen av medmänniskor med skam och moral i kroppen.

Är Visby mer av en turistort eller funkar det att bo där?

Hur länge är Visby beboerligt, är det värt att flytta dit? Det är väl knappt några blattar där? (således mycket tryggare)

Visby är väl ganska förskonad från blattar?

Finns det några varningstecken som tyder på att Visby är påväg att gå samma öde som övriga Sverige till mötes inom de närmsta 20 åren?
Citera
2023-04-08, 13:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenIsSafe
Jag är förtjust i Visby. Nära till havet, frisk luft och en fin stad som dessutom är ett svenskt kulturarv. Jag älskar Gottland.

Jag är gammal nog att minnas tiden när mellersta och sydligaste Sverige var beboerligt. Man kunde bo och semestra där och låta barnen röra sig fritt i trygghet.

Jag längar tillbaka till den tiden och funderar på att ta ut mina sista 20 år i livet i Visby. Jag har säkert bara max 20 år kvar att leva. De sista 10 lär väl vara misär och demens eller något. Då vill jag så klart också bli omhändertagen av medmänniskor med skam och moral i kroppen.

Är Visby mer av en turistort eller funkar det att bo där?

Hur länge är Visby beboerligt, är det värt att flytta dit? Det är väl knappt några blattar där? (således mycket tryggare)

Visby är väl ganska förskonad från blattar?

Finns det några varningstecken som tyder på att Visby är påväg att gå samma öde som övriga Sverige till mötes inom de närmsta 20 åren?

Visby är som andra orter i samma storlek. Inga skjutningar dock, än
Citera
2023-04-09, 12:14
  #3
Medlem
Min fru o jag åkte till Gotland i jobbet ett antal ggr 2020 och blev positivt överraskade så vi sålde allt vi ägde i Dalarna och flyttade hit. Själv skulle jag inte flytta till Visby eller norra delen av ön, allt är bättre från mitten och söderut. Det är ganska stor skillnad på klimatet, på norra delen av ön är det blåsigare och kallare, på vintern är det ofta snö i Fårösundstrakten men sällan på södra delen av ön. Sommaren är varmast mitt på ön. Blattar finns knappt, möjligen att det jobbar ett par stycken på McDonalds i Visby men inte ute på landet. Inte ens taxichaufförerna och det säger ju allt.

Välkommen till ön!
Citera
2023-04-09, 12:47
  #4
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasiga.kondomen
Min fru o jag åkte till Gotland i jobbet ett antal ggr 2020 och blev positivt överraskade så vi sålde allt vi ägde i Dalarna och flyttade hit. Själv skulle jag inte flytta till Visby eller norra delen av ön, allt är bättre från mitten och söderut. Det är ganska stor skillnad på klimatet, på norra delen av ön är det blåsigare och kallare, på vintern är det ofta snö i Fårösundstrakten men sällan på södra delen av ön. Sommaren är varmast mitt på ön. Blattar finns knappt, möjligen att det jobbar ett par stycken på McDonalds i Visby men inte ute på landet. Inte ens taxichaufförerna och det säger ju allt.

Välkommen till ön!

Är det lätt få kontakt med Visbybona ?.
Citera
2023-04-09, 22:49
  #5
Medlem
Kan hålla med om att det är blatte och ziggisfritt.
Så ziggisfritt att de kan ha ett litet hus där folk lämnar kläder de inte behöver som fattiga och behövande kan ta. Utan att huset blir helt plundrat.

Angående att bo mitt på ön istället för i Visby.
Min uppfattning att det är relativt "dött". Har du tur finns det en liten mataffär men inte mycket mer. Kollektivtrafik lämnar mycket att önska.
Så du kommer bli beroende av bilen om du inte kan arbeta hemifrån.
Har du barn blir det ett pusslade och körande kors och tvärs.

Om jag hade flyttat till Gotland hade jag satsat på att bo i Visby eller dess förorter.

Angående om visby/gotlandsfolket är sociala.
Mitt inttyck är att de i alla fall inte mer sociala än andra människor. I princip så är ön stängd mellan 1 sep till 31 maj.
De flesta butiker och cafe stänger 18:00 på vardagar. Och restaurangerna är ganska tomma.
__________________
Senast redigerad av dazzy 2023-04-09 kl. 22:55.
Citera
2023-04-10, 11:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasiga.kondomen
Min fru o jag åkte till Gotland i jobbet ett antal ggr 2020 och blev positivt överraskade så vi sålde allt vi ägde i Dalarna och flyttade hit. Själv skulle jag inte flytta till Visby eller norra delen av ön, allt är bättre från mitten och söderut. Det är ganska stor skillnad på klimatet, på norra delen av ön är det blåsigare och kallare, på vintern är det ofta snö i Fårösundstrakten men sällan på södra delen av ön. Sommaren är varmast mitt på ön. Blattar finns knappt, möjligen att det jobbar ett par stycken på McDonalds i Visby men inte ute på landet. Inte ens taxichaufförerna och det säger ju allt.

Välkommen till ön!

Har du skygglappar på när du åker runt på ön. Invandrare finns överallt. Eventuellt på Fårö är det än så länge ganska fritt
Citera
2023-04-10, 11:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Har du skygglappar på när du åker runt på ön. Invandrare finns överallt. Eventuellt på Fårö är det än så länge ganska fritt




Det är klart att det finns babbar på Gotland men om du jämför med fastlandet så är det enorm skillnad. Jag rör mig över stora delar av ön mer eller mindre dagligen och det kan gå flera dagar utan att jag ser en enda. Var du än rör dig i övriga Sverige ser du 10-100 st i timmen!
Citera
2023-04-10, 11:55
  #8
Medlem
Visby är som alla andra sommarstäder, dötrist på vintern. Dock att ha ett sommarhus innanför ringmuren är inte fel
Citera
2023-04-10, 13:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Visby är som alla andra sommarstäder, dötrist på vintern. Dock att ha ett sommarhus innanför ringmuren är inte fel

Det är väldigt få gotlänningar som skulle välkomna dig, om du har dem planerna
Citera
2023-04-10, 13:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Det är väldigt få gotlänningar som skulle välkomna dig, om du har dem planerna

Jag har inte DE planerna. Men gotlänningar har inte råd med hus innanför murarna ändå så de störs inte nämnvärt
Citera
2023-04-10, 17:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag har inte DE planerna. Men gotlänningar har inte råd med hus innanför murarna ändå så de störs inte nämnvärt

Det finns gotlänningar som har råd, men varför skall man bosätta sig mitt i partyt. Hög musik massor med folk och grisar som pissar överallt
Citera
2023-05-02, 13:03
  #12
Medlem
laughingducks avatar
En ytligt bekant skulle ”hem till ön” efter som det var 3 dagar ledigt .

Så slog följe blev en trevlig weekend la ut lite krigar så vi får väl se om det ger något.

Upplevde det betydligt mindre med icke svenskar än i likvärdigt stad som Visby på fastlandet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in