2023-04-09, 22:58
Medlem
Halloj
Jag har väldigt nyligen börjat gymma för första gången och därmed råkat ut för träningsvärk från helvetet. Såklart det är skönt att känna framsteg osv men har fått rekommendationer om allt från tens till massagepistoler som ska hjälpa till att lindra värken.

Jag har testat tens och förvisso känns det lite bättre med den, men vad säger folket om massagepistol? Är det något som faktiskt kan hjälpa? Just nu är det främst skulderblad / axlar / lår som är mest påfrestande värk för att kunna utföra vardagliga ting.

Vill gärna höra åsikter och rekommendationer om det är någon speciell modell som är bättre än nån annan osv.
Citera
2023-04-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogge
Halloj
Jag har väldigt nyligen börjat gymma för första gången och därmed råkat ut för träningsvärk från helvetet. Såklart det är skönt att känna framsteg osv men har fått rekommendationer om allt från tens till massagepistoler som ska hjälpa till att lindra värken.

Jag har testat tens och förvisso känns det lite bättre med den, men vad säger folket om massagepistol? Är det något som faktiskt kan hjälpa? Just nu är det främst skulderblad / axlar / lår som är mest påfrestande värk för att kunna utföra vardagliga ting.

Vill gärna höra åsikter och rekommendationer om det är någon speciell modell som är bättre än nån annan osv.

öh, man brukar bli hög av träningsvärk det bästa som finns. Svårt att sitta ner och bajsa efter leg day dock.

Men ta en alvedon bara om det är så hemskt? Det brukar gå över snabbt, och är inte lika påfrestande ju längre du tränar. Det är bara i början när man är ny som det kan vara påfrestande
Citera
2023-04-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
öh, man brukar bli hög av träningsvärk det bästa som finns. Svårt att sitta ner och bajsa efter leg day dock.

Men ta en alvedon bara om det är så hemskt? Det brukar gå över snabbt, och är inte lika påfrestande ju längre du tränar. Det är bara i början när man är ny som det kan vara påfrestande

Ja, det är som sagt lite roligt och skönt att känna resultat men det smärtar och begränsar mig mer än vad jag tänker är nödvändigt om det nu eventuellt finns lösningar

Alvedon är ju klart ett alternativ men inget jag vill gå och knapra hela tiden, tänkte mer om massagepistol faktiskt underlättar saker eller om det bara är ett löjligt påhitt typ.
Med största sannolikhet så kommer det ju bli enklare allt eftersom men problemet är här nu
Citera
2023-04-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ja, det är som sagt lite roligt och skönt att känna resultat men det smärtar och begränsar mig mer än vad jag tänker är nödvändigt om det nu eventuellt finns lösningar

Alvedon är ju klart ett alternativ men inget jag vill gå och knapra hela tiden, tänkte mer om massagepistol faktiskt underlättar saker eller om det bara är ett löjligt påhitt typ.
Med största sannolikhet så kommer det ju bli enklare allt eftersom men problemet är här nu

Jaha, löjligt påhitt är de inte, de kan öka blodcirkulationen och minskar muskelspänningar som minskar återhämtningstiden mellan träningspass. Dock löjligt påhitt enligt mig . .

Det är viktigare att muskelfibrerna måste reparea sig efter de har slitits sönder.

Så jag skulle säga vila, dricka mycket och bra mat är effektivare än massagepistol.
Senast redigerad av okejkonstigfraga 2023-04-09 kl. 23:24.
Citera
2023-04-09, 23:21
Medlem
Nej, sov mer. 8 timmar vardagar och 8-10 timmar på helger, det gör under för musklerna.
Citera
2023-04-10, 00:06
Medlem
Massagepistol är ju jävligt bra när du har ont nånstans, men träningsvärk är ju skön smärta.

Vill du lindra den så tycker jag att ett värmande liniment funkar bättre.

Jag förstår inte hur folk klarar sig utan foamroller och massagepistol.
Citera
2024-09-19, 00:32
Jag har en Musclepain pro som hjälper mig när jag har värk i musklerna. Jag börjar med det mjukaste gummihuvudet och masserar igenom den ömma muskeln tills det inte gör ont längre. Då byter jag till en av de hårdare huvudena och kör med den tills det inte gör ont längre. Det är smärtsamt men gud så skönt!
Sen går jag på smärtknutor med bullet huvudet och avslutar med gummihuvudet på låg hastighet som avslappnande massage. Jag masserar med händerna emellan också.

Jag har nyligen hämtat min massagepistol och har varit utan den två år. Skillnaden i min rygg och axlar är otrolig. Jag hade värk i axeln som har försvunnit.
Citera
2024-09-19, 14:32
Medlem
Citat:
Halloj

Kör gärna med foamroller. Perfekt för ben och hela ryggen. Det är jättebra och fungerar.
För rumpan rekomenderas en hård massageboll (en orange). Man sätter sig på den så den kommer åt djupt ner i vävnaden.Tennisboll är för mjuk.
Senast redigerad av JohnWicks 2024-09-19 kl. 14:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in