1. Inte gifta sig med en aktie. Att behålla en fallande aktie i tron att den ska vända upp lönar sig i stort sett aldrig. Bättre sälja innan den ger förlust.
Jag ser alltför ofta personer som håller fast i förhoppningsbolag i tron att de ska lyckas och gå med vinst även om de gått ner 99%. Tänk på att en aktie som fallit 50% behöver stiga med 100% för att komma tillbaka.
2. Se 1.
3. Inga förhoppningsbolag mer än runt 2% av portföljen.
4. Endast bolag med en flerårig försäljnings- och vinsttillväxt på minst 10% per år.
Jag brukar börja med att sortera ut de med 15% först och sovra bland dem efter bransch och P/E och gärna de med ökande utdelning. Hittar jag inget sänker jag ribban till 10%.
5. Inte för många så det blir jobbigt att följa upp. 10-15 bolag.
Jag tittar på bolagens kvartalsrapporter och deras senaste tillväxt. Ser det ut som om tillväxten avtar överväger jag att sälja och leta efter något annat.
6. Kasta backspegeln. Inte bry sig om att man sålt en aktie som sedan fortsatt upp.
Lite samma som att inte gifta sig med aktier. Ångra inget. Hamnar aktien under luppen igen enligt regel 4 så kan man köpa tillbaka.
7. Inga bolag som trots tillväxt inte har en framtid.
Gäller bolag med produkter som blivit omoderna och ersatts med ny teknik.
8. Diversifiera genom innehav i flera sektorer och låt inte ett enskilt innehav bli för stort.
Det blir inga jätteavkastningar men 32% senaste 3 åren är inte fy skam då OMXSGI gått mindre än 2% samma tid. Reglerna ovan gör att man per automatik bara väljer ur large- och midcap. Sällan något på de mindre listorna. Räkna med käftsmällar trots reglerna. Det händer. För mig var det senast Novo Nordisk.