Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Det måste gå att lösa. Vi har inte råd annars.
Och patienterna får inte rätt vård. Du vet att en inhyrd sköterska inte gör 100 % av jobbet? Hon får inte det, eftersom hon ska sakna kunskap om rutinerna, gör kanske 50 %.
Håller inte riktigt med. För det beror på. Jag har jobbat på samma ställe i 5 år - i stort sätt kommer alla till mig i frågan om rutiner, eftersom jag är en av dom få som stannat så länge, då 80% är nya och kanske jobbat 1-2 år som syrra . Jag satsar alltid på att stanna på ett ställe. Sålänge du är uppskattad av patienter och personal och chefer, är det stor chans att du blir kvar eftersom personal hela tiden byter ställe (av diverse skäl) saknas de personal, blir jag alltid kvar. Men vi får se - ska bli spännande med den här svälten.
Så personligen ser jag ingen poäng med att vara kvar som fastanställd med nuvarande syn på arbetsmiljön och villkoren som anställd. Jag är inte avundsjuk och prövat de där.
Men jag förstår vad du menar med dom konsulterna som byter arbetsplats hela tiden eller förflyttas runt. Finns många som inte bryr sig om att lära sig rutinerna. Medans de finns dom som gör och vill att avdelningen ska fungera bra och ger allt på plats. De märks att de uppskattas.
Sen kan vi prata om de här med ha råd hur mycket som helst men kommer vi ha några folk kvar? Förmodligen inte med kvalitet iaf, folk vill inte utsätta sig för kaos ansvar utan tillräckligt med återhämtning och belöning. Bara glömma.
iofs går vi in i lågkonjunktur och folk kommer söka jobb för att överleva. Men jag ser nog en framtid där antingen anhöriga kommer in å stöttar sina egna. Eller lååångt fram i tiden robotar. Vi ser redan hur man försöker ta in vårdbiträden igen för att lösa usk/ssk/läk bristen.
Slakta SKR istället med 50% så har vi mer pengar. Nästan helt värdelös parasit organisation