2023-04-15, 11:10
Medlem
Upplyftens avatar
Har för en månad sedan börjat med en ny rutin, och jag ville dela med mig till alla som har problem med stress,ångest och oro, vilket är lätt hänt speciellt för alla överkänsliga , de som lever i ständig stress och hittar ingen bra behandling som lindrar.

Det finns olika sätt att stimulera vagusnerven ( Och aktivera det parasympatiska nervsystemet ) Den goda nyheten är att det är enkelt att öva upp sin vaguston, kan göras var som helst vid vilket tillfälle som helst .
Jag var själv skeptisk till en början, men det gav resultat direkt. Efter en övning blir psyket klar och tillfreds, med ökad kroppskänsla och all inneboende ångest blir omedelbart tystat. En lättnadskänsla innfinner sig
Personligen anser jag detta vara en smärre revolution, och det borde bli till allmänbildning
[/b] i självbehandling av ångest och oro.

Det finns som sagt olika metoder. Men jag vill slå ett slag för den här övningen ...

https://www.youtube.com/watch?v=zUx5kLFyx-M&t=239s

Det passar perfekt för dem som inte är beredd att ta iskalla duschar eller har svårt att djupandas

Ge det 10 minuter av ditt liv, jag lovar att du kommer att bli förvånat. Var det såhär enkelt tänker man.
Pröva ! Och dela med dig till alla som behöver. Det här är för bra för att ignoreras
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-15 kl. 11:12.
Citera
2023-04-15, 17:41
Medlem
Testade precis, två omgångar. Ingen wow effekt men kanske kände mig lite mer harmonisk just vid tillfället. Lite som med allt annat, tex, wimhof breathing, meditation osv så infinner sig en skön känsla för stunden. Det jag tyvärr saknar är en långsiktig effekt, att vardagen i övrigt på något vis skulle bli lättare att hantera. Jag är tyvärr fortfarande en människa med bråkiga tankar och ångestpåslag i tid och otid. Läser man kommentarer får man ju alltid bilden av att ens liv vänds upp och ner till det bättre osv. Gör jag fel eller är det bara rena fantasier folk slänger sig med? Jag mediterar som sagt dagligen tillsammans med wimhof andning samt kalldusch. Eftersom det ger mig ett rus för stunden som sagt.
Citera
2023-04-15, 18:06
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Testade precis, två omgångar. Ingen wow effekt men kanske kände mig lite mer harmonisk just vid tillfället. Lite som med allt annat, tex, wimhof breathing, meditation osv så infinner sig en skön känsla för stunden. Det jag tyvärr saknar är en långsiktig effekt, att vardagen i övrigt på något vis skulle bli lättare att hantera. Jag är tyvärr fortfarande en människa med bråkiga tankar och ångestpåslag i tid och otid. Läser man kommentarer får man ju alltid bilden av att ens liv vänds upp och ner till det bättre osv. Gör jag fel eller är det bara rena fantasier folk slänger sig med? Jag mediterar som sagt dagligen tillsammans med wimhof andning samt kalldusch. Eftersom det ger mig ett rus för stunden som sagt.

Tack, äntligen en relevant kommentar.

Jag fann att det gav mig ett par timmars chill efter varje övning. Men då hade jag troget hållit på i 5 veckor.
Angående din önskan att det ska ge långsiktig effekt, så menar jag att den mesta långsiktigheten man kan förvänta sig är under en pågående dag.
Ångest är en ständig följeslagare för varje dag. Så vad gör man ? Man kan inte bota den. Man kan inte läka den, men man kan lugna den via div övningar. D.v.s stimuleringen av det parasympatiska nervsystemet är den perfekta naturliga antidoten
Wim Hof (med väldigt många flera ) lovar helt enkelt för mycket. Ångesten ska bearbetas varje dag , varje minut. Det finns ingen långsiktig lösning , förutom att berika Wim med sin t-shirt försäljning
Men, håll på en månad eller två. Det tar tid att väcka nya rutiner som inte kroppen är van vid. Nu 5 veckor in i det hela, så börjar effekten sitta i halva dagen, innan dess så var det en eller två timmar
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-15 kl. 18:12.
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2023-04-15, 18:40
Moderator
Ok kära flashbackare!

Jag förstår att det finns en förkärlek att diskutera stimulering av analen här på flashback. Dock är detta inte topic just i denna tråden! Läs gärna trådstarten ordentligt och håll er till dopic. Fortsättningsvis kommer eventuella utspårningar kring analstimulering att rendera varningar.

/Moderator
2023-04-15, 21:46
Medlem
Kletikopters avatar
Fungerar detta är det ju fantastiskt. Jag tänker prova som ny daglig rutin i några veckor framöver
Citera
2023-04-16, 02:15
Medlem
StudiumValors avatar
Jag kör djupandningstekniken endast vilket påverkar hjärtats rytm och jag kan häva arytmier.
Vet inte om jag har behov av det för stress och oro.
Får väl pröva detta imorgon och se.
Tack.
Citera
2023-04-16, 11:19
Medlem
Kletikopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jag kör djupandningstekniken endast vilket påverkar hjärtats rytm och jag kan häva arytmier.
Vet inte om jag har behov av det för stress och oro.
Får väl pröva detta imorgon och se.
Tack.

Spännande, är nyfiken på vad är det för aytmier du kan häva?
Typ extraslag eller återkommande förmaksflimmer?
Citera
2023-04-16, 15:48
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kletikopter
Spännande, är nyfiken på vad är det för aytmier du kan häva?
Typ extraslag eller återkommande förmaksflimmer?
Jag vet inte riktigt vad de heter, men det är inte enstaka extraslag.
Flimmer tror jag inte heller även om flimmer kan uppfattas på olika sätt.
Men det kan vara lite olika
Ofta som takykardi ca 20 slag (ca 90 slag/m) och därefter bradykardi 10 slag (ca 50 slag/m) vilket upprepas i några minuter och kan uppstå dels till synes utan anledning, dels ibland vid fysisk ansträngning (tennis, hundpromenad men inte gym!).
Sen kan det vara galopperande extraslag (börjar långsamt och ökar tills det blir (upplevs som) en paus) och därefter snabba slag som avtar i frekvens åsså börjar det om på nytt.
Jag äter metopropol depot för detta, men ibland räcker dosen inte till och jag har blivit ordinerad ytterligare 50 mg vid behov, men då använder jag andningstekniken istället plus att jag krystar genom att böja mig fram. Att jag inte blir skräckslagen numera av arytmierna under tennismatchen hjälper nog till en hel del för att det skall fungera och att gamet skall bärgas.
Citera
2025-03-29, 10:17
Medlem
Upplyftens avatar
Bumpar tråden och kollar lite hur det har gått ...

I mitt fall har jag inte hittat en bättre metod under dom här två åren. Numera utökat övningen till strax före frukost, efter lunch och innan jag går och lägger mig.
Effekten blir alltid detsamma d.v.s. övningarna ger alltid samma resultat.

Upptäckte dessutom att om man gör övningen innan t.ex. meditation så är det betydligt lättare att glida in i det tysta rummet i skallen, man behöver inte slösa tid på att försöka lindra bråkiga tankar när man börjar meditera och som tar en massa extra tid, det är redan ordnad med övningen innan.

Har ni något att förtälja ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in