Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-05-14, 22:42
  #37
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Bra. Nån måtta får det va. Är det nåt väldigt litet bolag? Det är typ de enda jag kunde tänka mig skulle föreslå en så låg lön.
Många erbjuder ingångslöner under de 30K man kanske förväntar sig, men under 25K känns orimligt.

Om de under intervjun försöker locka dig med chans till stor löneökning senare så är det inget bra argument. Även om du skulle få en svinbra ökning som 12% så skulle du fortfarande ha en skräplön på 23740kr. Riktigt stora löneökningar händer dessutom nästan aldrig.
Planer för löneökning kan även ändras hastigt. Blir det ny ekonomiska krasch, ny pandemi etc så står chefen där och säger "Nu riskerar vi att behöva säga upp folk så ni förstår säkert att vi inte kan höja lönerna särskilt mycket. Men DU kan va nöjd - du ska få hela 3%, resten får bara 2%"

Du kan ta jobbet och söka vidare, byta så fort nåt dyker upp nåt med bättre lön.
Men det kan va svårt att göra det om man inte är modig.
Om jobbet är trevligt i övrigt kan man känna sig som en svikare och brobrännare om man hoppar efter bara nån månad, samt att man blir orolig för att det ser dåligt ut på CV:n. (Tror förvisso många skulle ha förståelse för det när vi pratar 21K i lön)
Tyckler inte det är nåt man behöver fundera över.
Det är ju inte så att ansökningar glöms bort bara för att de kommer för tidigt.

Om man ändå kan söka nu ser jag ingen vits att vänta. Värsta som kan hända är att man får höra att det kommer dröja innan intervjun men då kanske man är först på listan. Annars kan det bli tvärt om - man får höra att man är för sent ute och de har redan gjort sina anställningar inför hösten.

Ja det verkar som ett litet företag. Ja jag håller med helt. Man får ha is i magen ett tag till, piffa mer på cv och portfolio.
Citera
2023-05-18, 13:05
  #38
Medlem
not_reallys avatar
Update - företaget har inte ens hört av sig. De sade att min profil var fortsatt intressant, och undrade om jag ville göra deras programmeringstest. Jag svarade ja. Jag har inte fått svar sedan förra veckan ännu en röd flagga.
Citera
2023-06-09, 19:27
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av not_really
Update - företaget har inte ens hört av sig. De sade att min profil var fortsatt intressant, och undrade om jag ville göra deras programmeringstest. Jag svarade ja. Jag har inte fått svar sedan förra veckan ännu en röd flagga.
Nyfiken. Mer updates?
Citera
2023-06-13, 23:26
  #40
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Passa på att njuta av att ingen har några förväntningar på dig. Så fort du lär dig något eller bygger något du är nöjd med, visa upp det för andra. Spelar ingen roll om de tycker att det är basic eller avancerat, de kommer bli imponerade av bara ditt driv i sig. När du visar dina saker och någon ger dig tips om hur du borde gjort istället, ta emot det och lär dig av det. Även detta kommer imponera.

En vacker dag är du senior och ansedd som expert 100% av alla gånger du ens öppnar käften. Även på det du inte är expert på egentligen, du måste vara expert på det ändå, det förväntas för du är ju expert-super-mega-geni på allt.

Så igen, passa på och njut av tiden då folk uppskattar att du inte är expert istället för att de förväntar sig att du alltid kan allt.

På 3 månader kommer man väldigt, väldigt långt så det spelar i princip ingen roll vart du börjar, det som spelar roll är hur du hanterar de 3 månaderna och inte fastnar på grund av rädsla osv.

Så sant. Saknar tiden då man kunde komma undan med "jag är ny här, så jag har inte riktigt koll på den biten... men jag ska undesöka saken" Efter några år förväntar sig folk att man vet hur allting fungerar i detalj utantill.

Funderar själv på att byta jobb för att vara "ny på jobbet" igen och slippa ha en massa höga förväntningar på sig (och också för att "corporate greed"-företaget som nyligen köpte upp min arbetsplats mest verkar gå ut på att chefer, mellanchefer, sociala-medier-kommunikatörer, HR-konsulter och diverse andra utfyllnadsanställda ska suga ut så mycket som möjligt, medans vi som faktiskt får kugghjulen att snurra varje dag, och som företaget faktiskt står och faller med, knappt ligger på marknadsmässiga löner... #rant-over)
Citera
2023-07-04, 14:05
  #41
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Nyfiken. Mer updates?

Testet var väldigt lätt, men jag avböjde sista mötet för att lönen var skräp. Kommer förmodligen börja hos ett annat företag som erbjöd 29 000. Får duga tills vidare.
Citera
2023-07-05, 11:38
  #42
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av not_really
Testet var väldigt lätt, men jag avböjde sista mötet för att lönen var skräp. Kommer förmodligen börja hos ett annat företag som erbjöd 29 000. Får duga tills vidare.

Update - fick inte det jobbet heller. Har absolut ingen aning varför, feedbacken har nästan uteslutande varit att de tycker det blir för mycket att ta in en junior när det var glasklart fram till att de ville ha 3 referenser i slutskedet av processen.
Känns som en jävla scam.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback