Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-21, 15:20
  #1
Avstängd
Jag ramlade över en kompilator för Python kallad Codon.
Någon som använt den och noterat för och nackdelar?
Citera
2023-04-22, 20:21
  #2
Medlem
Eftersom Python är ett tolkningsbart språk så är jag lite skeptisk till nyare varianter av kompilatorer, då dessa oftast är beroende på någon AI som tolkar koden åt dig (dvs din mening med din kod, då varje variabel kan antaga hundratals datatyper). Den enda gången du kan med säkerhet använda dessa "kompilatorer" är när du strikt använder typehints. Jag skulle definitivt inte sätta mina företagshemligheter i händerna på någon obskyr felkodad AI för att köra mina program lite snabbare.

Sedan är jag allergisk mot klyschor som "Faster than the speed of C". Python kan aldrig bli snabbare än varken ljusets hastighet eller språket C. Framför allt inte när Python är ett språk som direkt bygger på C, dvs man har gjort ett högnivåspråk på C.
https://news.mit.edu/2023/codon-pyth...-speedups-0314

Man använder inte Python för program som behöver köras smidigt och snabbt, då använder man just C.
Man använder Python som verktyg till att snabbt slänga ihop lite kod för att utföra snabba enkla uppgifter, precis som man använder R eller annat högnivåspråk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback