Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-21, 18:26
  #1
Medlem
Hej,

Det sitter några vita fläckar på min TV-skärm (en Sony bravia) som inte går att putsa bort.

https://postimg.cc/gallery/s39dcW1

Lite svårt att helt fånga problemet på bild. Kan det vara märken i skärmen som inte går bort? Har småbarn hemma som möjligen kan ha kastat något mot skärmen. Känner någon igen typen av märken/fläckar och om det går att åtgärda? Något ofarligt man kan testa för att få bort det?
Citera
2023-04-21, 19:13
  #2
Medlem
Är den ny? Har du glömt ta bort plastfilmen som sitter ovanpå?
Citera
2023-04-21, 19:16
  #3
Medlem
Inte helt ny. Ja, plastfolien har jag tyvärr avlägsnat.
Citera
2023-04-21, 20:54
  #4
Medlem
döda pixlar eller så är den defekt, ring dit du köpte..
Citera
2023-04-21, 22:18
  #5
Moderator
yz44s avatar
Kan du känna prickarna med handen?
Om så, är de högre eller lägre än skärmen?

Med andra ord är det något på skärmen eller är det något som försvunnit från den.
Citera
2023-04-21, 22:53
  #6
Medlem
Jag tror att det är ungen som har bankat med byggklossarna på TVn..
Citera
2023-04-21, 23:23
  #7
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
ser ut som att tvn har upplevt en renovering/målning utan att täckas. går det inte att få bort med ett rakblad
Citera
2023-04-26, 08:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
döda pixlar eller så är den defekt, ring dit du köpte..


Om man slår på tv:n, kan ”döda pixlar” i så fall se ut som vita prickar när tv:n är avstängd? Känns mer som att själva skärmen kan ha fått sig en omgång på vissa ställen, samtidigt är det konstigt att det bara blivit spridda små vita prickar av det i så fall.
Citera
2023-04-27, 21:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Om man slår på tv:n, kan ”döda pixlar” i så fall se ut som vita prickar när tv:n är avstängd? Känns mer som att själva skärmen kan ha fått sig en omgång på vissa ställen, samtidigt är det konstigt att det bara blivit spridda små vita prickar av det i så fall.

Nej döda pixlar visar sig inte när den är avstängd, ring dit du köpte den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback