Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-22, 10:19
Medlem
Kinas förbud att ifrågasätta incidenten som är kopplad till ett visst torg funkar ju bra för dem, så varför inte?
Citera
2023-04-22, 10:20
Medlem
Lite lustigt, nästa vecka ska det armeniska och andra kristna gruppes folkmord minnas, men det kommer inte att ske i år med deltagande från regeringen, anledningen, Turkiet och NATO. det är en förminskning av folkmord.
Citera
2023-04-22, 10:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
Jag är ingen som helst förnekare men känns sjukt om man inte ska få studera/syna en av historiens största händelser i detalj och sen dra sina egna slutsatser.

Ingen kulle jag tänker dö på men ändå.

Den kullen används effektivt för att bedriva ett folkmord på vita kristna så du borde kanske på allvar läsa på. Inte se filmer från Hollywood, läsa Bonniers propagandaalster, skolböckerna eller "dokumentärer" på TV. Sök informationen själv och förkovra dig. För mig tog det ett år innan jag på allvar fick en tanke att något kanske inte stämmer till jag började läsa på. Om DET är en lögn kan man inte lita på något längre. Gissa vad...

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Sjukt beteende att förneka detta.
Men det är fan även sjukt att lagstifta om det.
Varför ska man lagstifta om det? Folk blir nedskjutna på gator och torg men vi ska lagstifta åsikter?

Förneka, ifrågasätta eller undersöka, välj själv. Rekommenderar även dig att läsa på. Om du bara läser och ser sådant från en viss grupp som har intresse av att du ska tro på en sak kommer du aldrig vakna.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Sanning måste inte försvaras med lag. Vilket borde vara uppenbart för alla med en hjärna.

Du skulle inte äta på en restaurang där du kan hamna i fängelse om du inte gillar maten. Du skulle helt korrekt tänka "Fan det är något som inte stämmer här".

Så tänker jag också. Vilken sanning måste skyddas med hot om tio års fängelse? Att folk inte fattar det är obegripligt. Man slänger kanske in några andra folkmord för syns skull. Ungefär som man har andra minoriteter som är skyddade i lag i Sverige för att själva kunna åtnjuta särrättigheter.

Gissar att Hellstorm och Holdomor och Ryska Revolutionen inte kommer vara skyddade i lagen. Ej heller det pågående folkmordet mot vita i väst.
Citera
2023-04-22, 10:27
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utrednin...a-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
Jag är inte emot den lagen, men jag undrar om det också blir olagligt att hylla förintelsen och tycka att det var något nödvändigt.
Citera
2023-04-22, 10:30
Medlem
Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?[/quote]

För mig personligen känns det långsökt med lagstiftning, men har inga problem med en lagstiftning, då jag själv har respekt för dessa offer i förintelsens namn.
Det som bekymrar mig är vems historia som ska upprepas i decennier, vecka efter vecka ska detta vara ett ämne i det svenska samhället?
Att det är topic i varje media efter snart 70 år. Samtidigt rasar krig och förstörelse världen runt om varje år. Mellan östern och grannländer till Israel är ett hårt prövat folk, liksom afrika.
Debatten kring orsaken för dessa konflikter och förintelser borde få diskuteras.
Tror ingen vettig människa, inte förstår att det skulle vara utan offer i ett krig.
Citera
2023-04-22, 10:32
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Verkar vara lite varmluft bara. Citat från artikeln:

Citat:
– Men det räcker inte bara att man förnekar eller förringar att en sådan händelse har skett, säger ordföranden för kommittén och justitierådet Stefan Johansson.

Det krävs också att gärningen är ämnad att uttrycka hat, uppmana till våld eller missaktning mot en enskild eller en grupp för att den ska vara straffbar.

– Det är ett förtydligande av bestämmelsen om hets mot folkgrupp, det är ingen utvidgad kriminalisering, säger Stefan Johansson.
Senast redigerad av S.W.I.M 2023-04-22 kl. 10:44.
Citera
2023-04-22, 10:39
Medlem
Att lagstifta bort åsikter kan inte vara rätt väg att gå, då måste man vara väldigt rädd för någonting i åsikten.

Är ingen förnekare av att det hänt, om något i så fall skeptisk till vissa händelser och information.
Citera
2023-04-22, 10:42
Medlem
Begränsning av yttrandefriheten innebär ironiskt nog förintandet av mänsklig utveckling. Det finns ju ingen som äger sanningen. Den som tror det hindrar bara smartare människor från att komma till tals.
Citera
2023-04-22, 10:47
Avstängd
DevilsDens avatar
Om man vill veta mera om förintelsen så borde man höra vad Barry Camish har att säga om den.

Han var en kanadensisk reporter som blev mördad pga att han exponerade Shimon Peres som skaffade sig nukes åt Israel genom att byta 4500 bebisar från Jemen till USA som försökskaniner i experiment där dom tog reda på skador av strålning.

Han tar även upp att Tyskarna var bland dom första Zionisterna då dom hjälpte till att skapa Israel. Även att Ryssland restaurerade vissa saker i efterhand.

Det bevisar en hel del kan man tycka att det blir olagligt att förneka. Det kommer också att bli kontraproduktivt. Gruppen som sysslar med sådana här saker som att skrika antisemitism, hatbrott och även förintelsen, gömmer sig bakom autentisk Judaism.

Dessa som driver detta har inte ett enda religiöst ben i hela kroppen.
Citera
2023-04-22, 10:51
Medlem
Folk läser ju inte artikeln. Du får ha vilka åsikter du vill så länge du inte uppfyller detta:

Citat:
Det krävs också att gärningen är ämnad att uttrycka hat, uppmana till våld eller missaktning mot en enskild eller en grupp för att den ska vara straffbar.
Citera
2023-04-22, 11:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart.
Förintelsen är ingen åsikt. Det är en verifierad händelse i historien. Sen finns det en del olika teorier om vidden av förintelsen.

Tycker inte förnekelse ska "förbjudas". Hur ska man bevaka en sån lag? Det låter som nått som kostar massor och har liten nytta. Konspirationstomtarna slutar inte konspirera för det.
Citera
2023-04-22, 11:09
Medlem
Vilka mer händelser kommer att bli förbjudna att förneka?

Alexanders förstörelse av Thebes? Roms förintande av Kartago?

Vart kommer gränsen att dras?

Vad får man förneka och vad inte?

Lagen handlar väl främst om att slicka röv på judiska lobbyister, känns kontraproduktivt att lagstifta men det görs ju i flera andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in