Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-24, 17:52
  #13
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Som Nolltoleransen skrev så beror det helt på hur motorsågen ska användas och till vad.

Tyska Stihl och svenska Husqvarna ses generellt som fabrikaten av högst kvalitet.


"Stihl vs. Husqvarna Chainsaws -
Learn the differences between these top chainsaw brands.


Two of the most popular chainsaw brands are Stihl and Husqvarna, so if you are looking for a new chainsaw to buy to help manage the yard or cut down trees, then it's likely that you will settle on one of these two brands. However, deciding between a Stihl vs. Husqvarna chainsaw isn't easy because both brands have pros and cons.

Even professionals take the time to inspect and research the various product specs instead of defaulting to Stihl or Husqvarna, which should indicate the close comparison between these two companies.
Take a look at this comprehensive piece comparing Stihl vs. Husqvarna chainsaws so that you have all the information you need to make a decision for yourself."
https://www.thespruce.com/stihl-vs-h...insaws-2218119

Husqvarna:
Cuts faster than Stihl chainsaws
Easy to find and purchase online
Larger fuel tanks for less time spent refueling
Lower exhaust emissions and higher fuel-efficiency
Preferred by professionals

Stihl:
Better low-end torque for tough cutting
Reduced weight for less user fatigue
Lower price
Less routine maintenance required
Preferred by homeowners
Såvitt jag förstår finns det nu inte längre mer än just de två fabrikaten som tillverkar bensindrivna proffssågar. Även Jonsered har försvunnit, andra satsar på batteridrivna.
Citera
2023-04-24, 17:54
  #14
Medlem
TELAVIV91s avatar
Kört husq550 i tio år, men i vinter mest kört en gammal 242. Två underbara sågar för 550 öser på bra men är också lite tung vid kvistning.
Jag kör normalt alltid med 13" svärd.
Citera
2023-04-24, 18:11
  #15
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Kört husq550 i tio år, men i vinter mest kört en gammal 242. Två underbara sågar för 550 öser på bra men är också lite tung vid kvistning.
Jag kör normalt alltid med 13" svärd.

Efter tio år med enbart en lite större Stihl till all min fällning så köpte jag en Stihl MS 193 c för kvistning och mindre träd.
Hemsk skönt med en sådan liten och lätt när man håller på i många timmar med att såga.
Citera
2024-03-02, 12:00
  #16
Medlem
Soda-Streams avatar
Driftsäker och pålitlig svårt att hitta bättre såg än denna

Husqvarna 545 Mark II
Citera
2024-03-02, 12:39
  #17
Medlem
franges avatar
Husqvarna 560 XPG. Du kan fälla i princip vad som helst med den, har alltid styrkan och även de vi har som gått många tusentals timmar startar i princip alltid på första rycket, oavsett om det är 35 plusgrader eller -20 ute och den är helt täckt av snö och is. Vet av egen erfarenhet.
Minimalt underhåll och du slipper klabba med förgasarskruvar och annat mög då den sköter sådant själv. Dessutom är det motorsågarnas Ferrari när man pratar motorljud, riktigt brutalt vrålande

Givetvis är det Husqvarna du skall ha, släktingar till mig har sågar de köpte begagnade på 80-talet som fortfarande lever än idag, visserligen går de bara ibland till "trädgårdsarbete" men de är så pass gamla så det knappt går att få tag på reservdelar till dem. Likt förbannat stretar de fortfarande på.

Som jämförelse brukar de allra billigaste kinasågarna du kan få för under tusenlappen på Biltema, Jula, Byggmax osv ha en motorgaranti som sträcker sig till hela tio timmars livslängd. En lång arbetsdag och sedan är den förbrukad, med andra ord.
Citera
2024-03-04, 18:12
  #18
Medlem
Kloges avatar
"riktigt brutalt vrålande "
Tröttsamt så jag skaffade elsåg istället. Först 230v och nu en batteridriven såg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback