2023-04-25, 17:02
Medlem
Är lite osäker på om det är rätt forum, men jag kör på…

Jag har en MBP M1 16” 2TB

Jag fick med Telia Cloud i ett mobilabonnemang, och då det är obegränsad lagring så tänkte jag att varför inte dumpa en hel del skrymmande jox där och kunna ha tillgång på allt det från iPad, iPhone och Mac var 17 man än är.

Lyckades på nåt sätt få till en Telia Cloud synkmapp på min Mac, den ligger i listan till vänster i Finderfönstret.
Det betyder vad jag förstår att allt den Cloud-mappen innehåller tar upp utrymme på min Mac.

Jag skulle vilja behålla allt innehåll i den mappen, alltså att inget går förlorat, men att det bara finns på molnet, Telia Cloud. Så jag faktiskt frigör utrymme på min Mac men ändå kan öppna appen Telia Cloud och hitta allt där när jag behöver.
Hur 17 får jag till det….?
Användarmanualen till Telia Cloud är närmast obefintlig…. Så hur jag flyttar ut allt på molnet, Telia Cloud, och avslutar synkmappen har jag inte kunnat lista ut.

Nån som vet mer om detta och kan bidra med lite hjälp?
Citera
2023-04-25, 17:07
Medlem
Du väljer själv om du vill synka din dator mot TeliaCloud, då får du mappen i onödan.

Väljer du det andra alternativet, så är den ren.
Citera
2023-04-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du väljer själv om du vill synka din dator mot TeliaCloud, då får du mappen i onödan.

Väljer du det andra alternativet, så är den ren.

Ja, men hur får jag väck eländet då?
Jag vill inte ha Telia Cloud’s synkmapp på min MBP, utan bara ha Telia Cloud i molnet, typ. Och att allt som idag finns i synkmappen ska ligga bara på Telia Cloud i molnet.

Hur göra….?

Det står nåt i den ynkliga manualen att man kan välja vid start, och sen ändra om man vill. Men hur…
Citera
2023-04-25, 20:53
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Kanske kan hjälpsidan på Jottacloud ge mer info än Telia.
https://docs.jottacloud.com/en/?_ga=...275.1682448207

Tänk på att hastigheten sjunker om du lagrar mer än 5 TB i det "obegränsade" avtalet.
Ser ut om Telia köper tjänsten av norska Jottacloud. Där sjunker uppladdningshastigheten ju mer som lagras. (Jag köper tjänsten direkt av Jottacloud, det som begränsar hastigheten för mig är min uppkoppling.)

Under 5 TB så går det i max hastighet, vad det nu är?
5-6 TB - 20 Mbit/s
9-10 TB - 8 Mbit/s
14-15 TB - 4 Mbit/s
över 50 TB - 0,1 Mbit/s

Hela tabellen:
https://docs.jottacloud.com/en/artic...d-upload-speed
Senast redigerad av Hfuhruhurr 2023-04-25 kl. 20:55. Anledning: Tillägg i texten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in