2023-04-27, 20:45
Medlem
watcher1970s avatar
Blev hastigt och lustigt av med min gamla bil, en Audi. Letar efter en ny, eller nästan ny, bil. Gärna en mindre SUV pga bekvämlighet. Hittar ett antal Mazda CX-30 Sky, 150 hk med automat och en hel del utrustning för 279.900:-
Finns det någon här som kört eller ägt en dylik vagn? En kort provkörning gav lite mersmak och den skulle absolut funka. Vill inte ha 4-hjulsdrift eller starkare motor- ser inget behov av det.
Tycker designen är ”fulsnygg” men passar mig bra. Finns bilar för snabb leverans och priset är okay.
Någon här som har erfarenhet av modellen? Förbrukningen känns rimlig och det känns viktigt när bränslet är så sjukt dyrt.
Tacksam för åsikter!
Citera
2023-04-27, 22:37
Medlem
Kört min i tre år nu, skyactiv-x, awd. Det är en äkta japan som bara fungerar utan några som helst problem. Snittar 0,67 blandad körning vilket väl är helt okej för en bensinare på 180 snälla hästar.
Uppskattar också att de har motstått frestelsen att förvandla bilen till en surfplatta och behållt knappar och vred för de viktigaste funktionerna.
Citera
2023-04-28, 09:12
Medlem
Äger ingen men driver en verkstad och vad vi stött på är att vissa motorer dricker en hel del olja. Förutom det verkar dom vara driftsäkra.
Citera
2023-04-28, 11:09
Medlem
watcher1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlusGirot
Kört min i tre år nu, skyactiv-x, awd. Det är en äkta japan som bara fungerar utan några som helst problem. Snittar 0,67 blandad körning vilket väl är helt okej för en bensinare på 180 snälla hästar.
Uppskattar också att de har motstått frestelsen att förvandla bilen till en surfplatta och behållt knappar och vred för de viktigaste funktionerna.

Tack för svar. Hur upplever du ljudnivån? Lider av tinnitus så buller är inget jag gillar! Har sett i tester att den betraktas som skapligt tyst- kan Du som verkligen testat under lång tid, bekräfta detta?
Citera
2023-04-28, 11:10
Medlem
watcher1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Äger ingen men driver en verkstad och vad vi stött på är att vissa motorer dricker en hel del olja. Förutom det verkar dom vara driftsäkra.

Driftsäker bil är ju det man vill höra! Dricker olja- har man haft hjälp av Audi / Vw vid konstruktionen av motorn?😏
Citera
2023-04-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Driftsäker bil är ju det man vill höra! Dricker olja- har man haft hjälp av Audi / Vw vid konstruktionen av motorn?😏

Vet inte vad det beror på för det har Mazda inte berättat, vi har bytt 4 motorer på garanti iaf, 2,0 litern. Såg även nu i våra anteckningar att samma 2,0 liters har hafft sturl med kedjan runt 10 000mil. 1,8 liter motorn har vi inte sett några oljeproblem med, så kanske ett bättre alternativ.
Citera
2023-04-28, 12:25
Medlem
Ägde en CX-5 från 2018 (nya modellen) i fyra år. Sålde den i somras då vi planerade fler barn och behövde en större bil. Rekommenderar den helhjärtat. Gick som tåget, fick aldrig anmärkningar på service eller besiktning, inget pajade. Pålitlig bil med bra garantier.

Ägde en manuell, och de enda sakerna jag har att påpeka är:
- 1ans växel kör hackigt. Lite segt i Stockholmstrafiken när det är köer.
- Motorn till sidospeglarna fryser ofta på vintern. Det är dock ett vanligt problem hos alla bilar med den funktionen.
- Välj den större motorn.

Den var underbar att köra. Kändes som nästan som en rallybil trots sin storlek. Snygg också, men det är subjektivt.
Senast redigerad av Lizvet 2023-04-28 kl. 13:23.
Citera
2023-04-28, 12:28
Medlem
Citat:
Tack för svar. Hur upplever du ljudnivån? Lider av tinnitus så buller är inget jag gillar! Har sett i tester att den betraktas som skapligt tyst- kan Du som verkligen testat under lång tid, bekräfta detta?

Kapar denna fråga lite. Upplevde stor skillnad på att köra 120 och 130 km/h. Över lag okej, men inte super. Mazda lade till många kilo extra isolering mellan modellen från 2017 och 2018 i CX-5, vet ej hur det är i 30an, vilket ska ha gjort stor skillnad. Vill du ha bättre ljudisolering måste du köpa en betydligt dyrare bil. Har en Audi Q7 nu, och den låter mer först vid 150.
Senast redigerad av Lizvet 2023-04-28 kl. 13:23.
Citera
2023-04-28, 13:19
Medlem
Citat:

Den är inte bullrigare än någon annan bil, Mazda har jobbat på den biten under senare år med bra resultat. Har lättare tinnitus själv och lider inte av ljudnivån. Den är ju som du säkert redan vet, naturligt aspirerad, dvs ingen turbo, så den surrar lite mer när man axar. Personligen gillar jag det och man lär sig snabbt att trycka lite hårdare på gasen från start. På landsväg är den hur lugn som helst och känns som en större bil.
Kan dock tänka mig att byta bil om de slänger i laddhybrid-linan i CX-30´n. Vore najs!
Citera
2023-04-28, 15:34
Medlem
watcher1970s avatar
Tack för engagemang och svar!
Jag tycker CX-3 är alldeles för liten och inte så snygg. CX-30 passar mig perfekt, lagom stor och ”häftig” yttre design och väldigt snygg och lyxig insida, speciellt om man har läderinredning.

CX-5 är onödigt stor för mig och börjar- i mina ögon- se lite ”daterad” ut.

Finns några lågmilade CX-30 år -20 eller -21 hos handlare. Fördelen med en begagnad är bl.a att fordonsskatten är vettig, medans nya bilar har malusskatt på ca 25K för 3 år! Utan malus är väl skatten 12-1500:- årligen..
Motorproblemen kan låta oroande, men Mazda har 10 års garanti om man servar enl. föreskrifter, så den oron känns hanterbar.
Skall ta en rejäl koll på begagnade och fundera om det är det bästa valet. Och ta en rejäl provtur för att se om bilen motsvarar förväntningarna.
Tack som sagt för Era åsikter!
Citera
2023-04-30, 13:12
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Mazdor är väldigt stiliga speciellt de som har japanska körsbäret på sig (färgen). Interiörer är i nivå med BMW, alltså premium.
Kanske inte de roligaste att köra men definitivt en bil som man vill bara kliva in i och köra med.
Citera
2023-05-15, 11:06
Medlem
Jag har inte haft en CX men däremot en Mazda 3 som jag kört 9000 mil i på 3 år.
Den har inte haft ett enda fel, den har bara rullat och rullat.
Och det lär ju vara rätt mycket likheter mellan 3 och CX-modellerna, eller?

Som det känns nu kommer jag aldrig överge Mazda, i alla fall inte mot nåt tyskt eller så som jag brottades med förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in