Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-04-28, 20:06
  #25
Medlem
EltonToilets avatar
Så hur lång tid tar det innan tvjäveln är hackad ?

Jag menar nätverkskabeln rätt in funkade direkt utan lösenord

Eller ännu värre åt andra hållet kommmer nån skit åt routern nu?
Citera
2023-04-28, 20:09
  #26
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Har du tur så räcker det med vanlig antennkabel till tv:n. Det beror på vart du bor för dom har stängt ner mycket. I andra hand kan du skaffa en digitalbox utan abonnemang. Det är bara för att du ska kunna ta emot de digitala sändningarna. Då borde du kunna ta emot typ 11kanaler. Men det där med internet känns som överkurs.
Men om du måste, prova koppla in mobilen på tv:n via usb. 🤷

Hehe det vågar jag inte, mobilen uppkopplad som det är mot Wi-Fi med lösenord känns säkert men tvn som jag gav nätverkskabeln bara tog emot o inget lösen krävdes så det känns ärligt talas rätt konstigt. Jag kan inte sånt här skit hah
Citera
2023-04-28, 20:47
  #27
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Jag koppla nätverkskabel rätt in i tvn från routern och det funka direkt

Men du menar att jag ska kunna hitta ett gäng kanaler nu då?? Mitt basutbud ???

Jag vet inte var ditt basutbud ligger, om det ligger via internet eller via väggen. Testa att göra en kanalsökning med internet i.

Skaffa en tv antenn imorgon och koppla in. Gör sedan en kanalsökning. Se sen om basutbudet ligger där eller bara markutbudet.

Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Ok tror jag börjar fatta 😅 grundutbutbudet får jag i nuläget om jag laddar ner tele2 ’s playapp

Och vill jag ha det i tvn så äre antennkabel från väggdosan in i tvn som gäller ? Känns ju bara som att det kommer se ut som att man ser på VHSkassett …. Ska jag ha hd så krävs vad? Digitalbox eller nån liten grej man stoppar i det där facket som finns på tvn, där sitter nu en liten tja plastatrapp med lite mumbojumbo sifferkoder och på tvn vid detta uttag är det bara en hieroglyfisk symbol ?!?

Du lär ha grundutbudet mer än via en app.

Bilden är inte dålig men vill du ha bättre bild så är det en box ja, men kolla först.

Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Så hur lång tid tar det innan tvjäveln är hackad ?

Jag menar nätverkskabeln rätt in funkade direkt utan lösenord

Eller ännu värre åt andra hållet kommmer nån skit åt routern nu?

Nej du kan vara lugn.
Citera
2023-04-28, 20:48
  #28
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Hehe det vågar jag inte, mobilen uppkopplad som det är mot Wi-Fi med lösenord känns säkert men tvn som jag gav nätverkskabeln bara tog emot o inget lösen krävdes så det känns ärligt talas rätt konstigt. Jag kan inte sånt här skit hah

Nej sluta oroa dej. Allt är som det ska vara. Med sladd från rotern direkt krävs inget lösenord.
Citera
2023-04-28, 21:04
  #29
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag vet inte var ditt basutbud ligger, om det ligger via internet eller via väggen. Testa att göra en kanalsökning med internet i.

Skaffa en tv antenn imorgon och koppla in. Gör sedan en kanalsökning. Se sen om basutbudet ligger där eller bara markutbudet.



Du lär ha grundutbudet mer än via en app.

Bilden är inte dålig men vill du ha bättre bild så är det en box ja, men kolla först.



Nej du kan vara lugn.

Okej jag skaffar antennkabel imorrn och testar.

Ska testa kanalsökning nu med nätverkskabeln i.
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nej sluta oroa dej. Allt är som det ska vara. Med sladd från rotern direkt krävs inget lösenord.

Okidoki jag chillar då 😎
Citera
2023-04-28, 23:47
  #30
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet

…klipp…

Nä men det känns lite lurigt, för jag koppla ju upp med en nätverkskabel rakt in och allt bara börja funka automagiskt , varför krävs inget lösenord tex????? Wi-Fi kräver det ju?

WiFi är trådlöst och kan avlyssnas av alla inom ett visst avstånd. Då krävs det lösenord så att bara de behöriga (dvs du) kan använda tjänsten.

En nätverkskabel är inte så lätt att avlyssna så där behövs inget lösenord.

Vänligen Nöckrosen
Citera
2023-04-29, 07:41
  #31
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
WiFi är trådlöst och kan avlyssnas av alla inom ett visst avstånd. Då krävs det lösenord så att bara de behöriga (dvs du) kan använda tjänsten.

En nätverkskabel är inte så lätt att avlyssna så där behövs inget lösenord.

Vänligen Nöckrosen

Ja ok jag är med på vad du menar.
Citera
2023-04-29, 07:47
  #32
Medlem
Folketstempels avatar
Android-sticka, mobiltelefon dela nätverk.

https://www.amazon.se/mi-tv-stick/s?k=mi+tv+stick
Citera
2023-05-01, 19:30
  #33
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Chromecast är bra om man har en äldre tv, nyare tv-apparater har inbyggt smarta funktioner med appar precis som Chromecast vilket gör den obsolete så köp inte i onödan.

Du har i princip rätt.

Men i min Android smart-TV är många av apparna bristfälliga. Många saknar t ex 5.1-ljud. De appar som jag har provat i min smart-TV (Sony Bravia XR-65A95K) och som saknar 5.1-ljud är:

Fastcast (fungerar som Chromecast)
Youtube
Teliaplay
TV4Play

Tidigare så saknade SVTPlay 5.1-ljud men appen har blivit uppdaterad och har nu 5.1-ljud.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-05-01, 23:15
  #34
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Du har i princip rätt.

Men i min Android smart-TV är många av apparna bristfälliga. Många saknar t ex 5.1-ljud. De appar som jag har provat i min smart-TV (Sony Bravia XR-65A95K) och som saknar 5.1-ljud är:

Fastcast (fungerar som Chromecast)
Youtube
Teliaplay
TV4Play

Tidigare så saknade SVTPlay 5.1-ljud men appen har blivit uppdaterad och har nu 5.1-ljud.

Vänligen Näckrosen
Trist att är det så men då förstår jag. Har alltid gillat Sonys produkter men sen typ 8år tillbaka så har dom halkat efter. Samsung kör jag på, mjukvara och hårdvara funkar alltid. Alla appar jag behöver fungerar, dock är den relativt ny ~3år

Innan smat tv fanns så byggde jag ett linuxbaserat system Kodi i en minidator. Men struligt och jag vill inte ha sånt längre då dessa inbyggda smartfunktioner fungerar såpass bra.

Mvh// Vitman-33
Citera
2023-05-04, 14:17
  #35
Medlem
Limma skinkbits avatar
Förvirringen är som vanligt total...

Lägenhet: Hör med hyresvärden eller BRF:en vilket utbud som finns och vilken teknik som ska användas. SVT:s kanaler ska erbjudas utan kostnad. Dock får en "skälig avgift för service- och underhåll av nätet" tas ut. ( https://mprt.se/sanda-och-publicera-...andningsplikt/ )
Hemma hos mig har föreningen tecknat avtal med Telia och deras "Lagom"-paket ingår i hyran. En digitalbox (Arris, en rund liten sak) ingick i avtalet och denna kopplas mellan nätverksuttag i väggen och HDMI-uttag på TV:n.

Eget hus: Koppla in en vanlig TV-antenn, gör en (digital) kanalsökning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback