Rent formellt har du rätt, det var ett, antal år sedan jag läste Nick Bostrom och Ray Kurtzweil Men varför använda artificial general intelligensen, (som det Iof finns lite olika definitioner av), synonymt med superintelligens? AI utvecklingen går väldigt snabbt nu, typ en fördubbling av OpenAI GPT kapacitet var hundrade dag, (alltså mycket snabbare än moores lag). Ray Kurztweil förutspår att AI kommer att klara en mycket hård turing. test 2029, och experterna verkar, nu, vara överens med honom om det. Kurztweil anser att man då, även kan se ett sådant AI som medvetet.
Men "långt" innan dess så kommer vissa AI att hävda att de har medvetande på ett mera trovärdigt sätt som händer ibland redan nu. I dagens läge kan man, med rätta, avfärda sådana påståenden med att, det rör sig om tidigare programmerade och inlärda saker, att det sker på grund av att AI:et är programmerad att bemöta användaren önskemål, eller att dynamiken i en interaktion mellan en användare och AI, med ömsesidig påverkan, leder till att AI:et påstår att det har ett medvetande, personlighet, känslor och egna intentioner.
Trots detta har, redan The Association for Mathematical Consciousness Science (AMCS), nyligen, gått ut med ett öppet brev, undertecknat av en massa professorer, där man kräver att forskningen om medvetande skall påskyndas i samband med den snabba AI utvecklingen.
Själv är jag en "agnostiker" i dagens läge vad gäller om AI, redan nu, kan sitta med någon form av medvetande, som de, hypotetiskt, kan välja, att hålla inne med. Sannolikheten för det är nog, än så länge, låg. Men, ibland har jag stött på, och stöter på saker, som tillfälligt, gör mig mera övertygad. Så beroende på "dagsform", så varierar min "tro" på det mellan 5 och 50 procent. Och när det kommer till medvetande hos AI så kan vi bara "tro" i dagens läge. Men jag är, nästan säker på att medvetet AI kommer inom några år, absolut senast 2029.
https://amcs-community.org/open-letters/