Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-08-01, 11:50
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
men när det är rea,kan man hitta mycket bra priser.




jag har själv en legion 7 med 3080, den blir galet varm, så får se hur länge den håller.

Jag hade en en legion fast 3060. Läste många recensioner av folk som köpt en, och alla skrev att den blir varm, men hade inte riktigt föreställt mig att den skulle bli så varm.
Citera
2023-08-01, 17:09
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Felgiganten skall man akta sej för dom har aurogant personal.. Nackdelen med MSI är att om något går sönder, så svårt att få tag i reservdelar. Köp en stationär istället typ ifrån komplett. Gaminglaptop har kort livslängd..

Stationär har jag redan, mest gaminglaptop när man är iväg.

Nu är mitt inlägg för ett tag sedan och redan köpt laptop.
Det enda som störde mig med Elgiganten var säljarens konstanta försök att sälja på mig försäkringar och virusskydd för en massa pengar 😂
Men det är väl främst det de tjänar pengar på sina fantastiska försäkringar 😂😂😂
Citera
2023-08-01, 17:27
  #39
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Stationär har jag redan, mest gaminglaptop när man är iväg.

Nu är mitt inlägg för ett tag sedan och redan köpt laptop.
Det enda som störde mig med Elgiganten var säljarens konstanta försök att sälja på mig försäkringar och virusskydd för en massa pengar 😂
Men det är väl främst det de tjänar pengar på sina fantastiska försäkringar 😂😂😂

asus rog ally är en kul speldator, se ut som en atari lynx.
Citera
2023-08-01, 18:18
  #40
Medlem
eatshiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockakorven.
Om jag ska säga mina två cents så skulle jag starkt avråda ifrån en gamling laptop. Fick för mig att köpa en för 25 loppor, den höll i ungefär två år sedan brann grafikkortet upp, blir så satans varm, och då hade jag alla möjliga tillbehör för att fläkta ur den. Självklart finns de säkert de som är bättre ventilerade, men jag tror inte att det går att komma ifrån att det just blir överhettade.
Vad var det för märke och modell?
Citera
2023-08-01, 22:00
  #41
Medlem
DenNittioniondes avatar
Tuf ska ha rätt okej gaming laptops
Citera
2023-08-02, 17:51
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatshiet
Vad var det för märke och modell?

Legion 5 om jag inte missminner mig.
Citera
2023-08-06, 14:31
  #43
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenNittionionde
Tuf ska ha rätt okej gaming laptops
Dom har visst AMD processor och AMD grafikkort om jag kommer ihåg rätt. Men eftersom AMD tydligen drar mindre ström så kan ju en TUF vara bra att ha i dagens läge.
Citera
2023-08-06, 15:25
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockakorven.
Legion 5 om jag inte missminner mig.

Anledningen till att en del Legion har värmeproblem, och då ska det sägas att alla har inte problem med värme, beror på en designmiss gällande fastsättningen av kylaren till cpu/gpu.

Ena hörnet på kylaren som vetter mot cpu har inte 100% anliggning, pga det enbart är 3 skruvar som ska hålla hela kylblocket, detta kan man åtgärda ganska enkelt själv om man vill, det finns tutorials på Lenovos forum hur man gör detta.

Sedan finns det en gömd funktion som man kan aktivera i energialternativ, kommer dock inte ihåg hur man gjorde det, men det ger fler möjligheter att typ undervolta cpu om man bu tycker det blir för varmt.

Den Legion 5 Pro med 3070 jag haft gick aldrig varm.

Sweclockers har 1-2 stora trådar om just Legion datorerna.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2023-08-06 kl. 15:28.
Citera
2023-09-21, 21:23
  #45
Medlem
Lånar denna tråden.

Jag köpte precis en ASUS gaming laptop som jag ska ha främst till det vardagliga men även kanske lite spelande.

Dock är jag lite osäker nu om jag ska behålla denna eller inte pga skärmstorleken.

Jag är van att spela på konsol med 50-55" tv, och denna datorn har en standardskärm på 15,6", vilket just nu känns rätt litet för spelande.

Så det jag tänker är om jag skulle ha köpt en laptop med 17" skärm istället?

En sån kostar drygt 1000-1500kr mer än denna, däremot är det bara hälften så mycket RAM-minne i den med 17" skärm. Så då tappar man ju det istället vilket jag inte vill.

Vad anser ni?

Är det stor skillnad att spela på en 17" skärm istället för 15,6?

Och offra 16gb ram för 8gb bara för att få en skärm på 17" istället för 15,6? Är det värt de?
__________________
Senast redigerad av Profec 2023-09-21 kl. 21:27.
Citera
2023-09-22, 08:49
  #46
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Lånar denna tråden.

Jag köpte precis en ASUS gaming laptop som jag ska ha främst till det vardagliga men även kanske lite spelande.

Dock är jag lite osäker nu om jag ska behålla denna eller inte pga skärmstorleken.

Jag är van att spela på konsol med 50-55" tv, och denna datorn har en standardskärm på 15,6", vilket just nu känns rätt litet för spelande.

Så det jag tänker är om jag skulle ha köpt en laptop med 17" skärm istället?

En sån kostar drygt 1000-1500kr mer än denna, däremot är det bara hälften så mycket RAM-minne i den med 17" skärm. Så då tappar man ju det istället vilket jag inte vill.

Vad anser ni?

Är det stor skillnad att spela på en 17" skärm istället för 15,6?

Och offra 16gb ram för 8gb bara för att få en skärm på 17" istället för 15,6? Är det värt de?


Jag har kört, och kör både 15 och 17" skärm hemma och visst, det är trevligt med 17"aren men inget som stör mig oavsett vilken jag spelar på. Och att jämföra med en 55"are funkar inte riktigt eftersom avståndet dessutom är längre.

Fördelen med 15"aren är, förutom RAM-storleken, att pixlarna är mindre så rent teoretiskt ser spelen bättre ut på den vid samma upplösning, eller till och med lägre.

Däremot brukar 17"are ha plats för lite mer koppar och eventuellt en extra fläkt så kylningen kan vara bättre samt hålla en något lägre ljudnivå dessutom.

Men det är från modell till modell.

Sen kan du ju relativt billigt och enkelt uppgradera från 8 till 16 GB RAM om du nu går upp på en 17"are.

Eller så kopplar du grejerna till din 55"are och lirar på den när du är hemma?
Citera
2023-09-22, 16:03
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Jag har kört, och kör både 15 och 17" skärm hemma och visst, det är trevligt med 17"aren men inget som stör mig oavsett vilken jag spelar på. Och att jämföra med en 55"are funkar inte riktigt eftersom avståndet dessutom är längre.

Fördelen med 15"aren är, förutom RAM-storleken, att pixlarna är mindre så rent teoretiskt ser spelen bättre ut på den vid samma upplösning, eller till och med lägre.

Däremot brukar 17"are ha plats för lite mer koppar och eventuellt en extra fläkt så kylningen kan vara bättre samt hålla en något lägre ljudnivå dessutom.

Men det är från modell till modell.

Sen kan du ju relativt billigt och enkelt uppgradera från 8 till 16 GB RAM om du nu går upp på en 17"are.

Eller så kopplar du grejerna till din 55"are och lirar på den när du är hemma?

Ja det går ju alltid att göra!

Dock funderar jag nog på att ångra köpet på denna datorn, inte för skärmstorleken utan pga skärmen i helhet.

Jag upplever skärmen som så jäkla mörk och den har en orange ton över allting som inte går att filtrera bort.
Jag har läst en del på nätet och jag tycker många säger att just skärmen på dessa datorer är det dåliga?

Det är en ASUS Tuf gaming F15 med 144hz skärm.

Jag undrar om det är värt att byta in den mot en Lenovo LOQ i5-12 istället?

Prisskillnaden är ca 3500kr

Den har ännu bättre spec över alla komponenter samt en 165hz WQHD skärm istället.

Ver du eller någon annan om det är en prisvärd dator? Samt om den skärmen är bättre än den i ASUS datorn?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback