• 4
  • 5
2024-01-23, 18:00
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Han är mycket aktiv på Instagram och upprätthåller där bilden av sig själv som "Sveriges enda icke-radikala serietecknare", bl.a. med skissartade satirteckningar. Så sent som 2022 utkom den senaste (sista?) delen i den utmärkta SH3-sviten, Vår enda utväg är avstängd, hoppas och tror att han fortfarande håller igång som serietecknare.

När du skriver detta med "sveriges enda icke-radikala serietecknare", vad handlar det om?

I nån av de sista intervjuer jag läste med honom fick jag vibben att han inte direkt trivdes i serieklimatet som rådde då (det var väl typ peak "feministiska serietecknare från Malmö" då Johannes Klenell rumtrerade runt på Galago).
Är han lite sådär härligt avig i stil med Joe Matt, typ?

Isåfall kanske han inte talas om så mycket för att han inte är "salongsfähig"? Det tenderar ju bli lite tyst sin såna personer som säger nåt som kan tolkas som antifeministiskt och så. De som har överlevnadsinstinkt brukar ha vett att knipa igen, men Ahlgren upplever jag som lite för aspig för det.
Citera
2024-01-23, 18:07
Medlem
swimp78s avatar
För att svara på tråden så hade jag en bra läsupplevelse då jag läste Ulli Lusts "Idag är sista dagen på resten av ditt liv". Tysk serietecknare. Tror den fanns på svenska förut. men den finns på tryck på engelska.

Det är lite som en mer nutida version av Birgitta Stenbergs "kärlek i europa". Bra berättad, frisk. Den är inte pekpinnemoralisk utan visar upp en del gråzoner, precis som Stenberg. Typ hur huvudpersonen blir ihop med den som våldtog henne . Feministisk i den mån den skildrar en kvinnlig erfarenhet och kvinnlig utsatthet, men utan nån sorts feministiskt pekpinne-narrativ
Citera
2024-01-24, 03:49
Medlem
swimp78s avatar
Kollade just in Ahlgrens instagram.. jeesus.¨Ahlgren har gått full blown jonas Inde och förvandlats till nån sorts Kalle Strokirk. Bara massa facebookgubbe formulär 1A med lama skämt om kränkta feminister osv.

Det var värre än jag trodde.
Citera
2024-08-15, 08:12
Medlem
Man-At-Armss avatar
Demens är ett återkommande självbiografiskt tema som även "Polar Vortex: A Family Memoir" av Denise Dorrance kretsar kring.
Denise reser tillbaka till USA för att besöka sin mor som blivit inlagd på sjukhus. Boken tar upp åldrande och brustna relationer med humoristisk självdistans.
Vetefan om självbiografin är för alla, men kanske det passar andra som upplevt anhörigas åldrande på liknande sätt.
Citera
2024-08-15, 09:43
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Demens är ett återkommande självbiografiskt tema som även "Polar Vortex: A Family Memoir" av Denise Dorrance kretsar kring.
Denise reser tillbaka till USA för att besöka sin mor som blivit inlagd på sjukhus. Boken tar upp åldrande och brustna relationer med humoristisk självdistans.
Vetefan om självbiografin är för alla, men kanske det passar andra som upplevt anhörigas åldrande på liknande sätt.
På temat åldrande kan jag rekommendera Paco Rocas utmärkta Emilio och glömskan, som handlar om när den pensionerade bankdirektören Emilio drabbas av alzheimer och måste flytta in på ett äldreboende. Berättelsen är inspirerad av Rocas egna föräldrars åldrande och av en god väns far, som drabbades av just alzheimer. Kanske inte så självbiografisk, men väl värd att nämna som ett exempel på ett album om människors åldrande. Kan låta som ett rätt trist tema, men albumet ger både en ömsint och underhållande skildring av någon som drabbas av demens. Sorgligt är det förstås också.

Finns tydligen även som film. För en s.k. trailer, se https://youtu.be/mZUea1yIWKQ?si=EsPwFc9qkZT2Nzqt.

För att hålla mig till trådens ämne kan jag passa på att nämna Rocas delvis självbiografiska album Memoirs of a Man in Pajamas, som kom ut på engelska ifjol. Har den på min att läsa-lista.
Senast redigerad av schizophrenia 2024-08-15 kl. 10:18.
Citera
2024-08-26, 22:31
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
På temat åldrande kan jag rekommendera Paco Rocas utmärkta Emilio och glömskan, som handlar om när den pensionerade bankdirektören Emilio drabbas av alzheimer och måste flytta in på ett äldreboende. Berättelsen är inspirerad av Rocas egna föräldrars åldrande och av en god väns far, som drabbades av just alzheimer. Kanske inte så självbiografisk, men väl värd att nämna som ett exempel på ett album om människors åldrande. Kan låta som ett rätt trist tema, men albumet ger både en ömsint och underhållande skildring av någon som drabbas av demens. Sorgligt är det förstås också.

Finns tydligen även som film. För en s.k. trailer, se https://youtu.be/mZUea1yIWKQ?si=EsPwFc9qkZT2Nzqt.

För att hålla mig till trådens ämne kan jag passa på att nämna Rocas delvis självbiografiska album Memoirs of a Man in Pajamas, som kom ut på engelska ifjol. Har den på min att läsa-lista.
Nu har jag även läst Paco Rocas Memoirs of a Man in Pajamas. I en pratbubbla beskriver han själv vad för slags historier man kan hitta i albumet:
They're everyday stories. There are interesting things in everyday life too.
Albumet består i huvudsak av en- eller tvåsidesepisoder, samt några något längre sådana. Förutom saker som händer i hans egen vardag kan han även ta upp korta betraktelser om t.ex. världsläget. På det stora hela inget som direkt fastnar i minnet, men albumet ger ok underhållning för stunden.
Citera
2024-09-28, 18:30
Medlem
Man-At-Armss avatar
Julie Doucets bok "My New York Diary" är en fängslande självbiografi fylld med miserabla och intressanta personer.
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Lust har även publicerat den självbiografiska serien Wie ich versuchte, ein guter Mensch zu sein som tydligen kommer på svenska senare i år. Kanske kontroversiell i sin skildring av den starkt erotiska huvudpersonens relation med en nigeriansk man som med tiden blir alltmer kontrollerande och våldsam. När han arresterats för misshandel tar Lust dock – till polisens förtvivlan – tillbaka sin anmälan, därför att hon fruktar att han annars kommer att utvisas ur landet, och då tar hon hellre själv stryk. En minnesvärd och kanske lite kuslig inblick i en kvinnlig konstnärs världsbild – eller åtminstone offentliga självbild – anno 2017.
Jag läste boken nyligen i engelsk översättning "How I Tried to be a Good Person". Väldigt bra och självutlämnande bok. Den andre pojkvännen i fyrtioårsåldern är mest sympatisk av trion. Ulli själv är ganska osympatisk och den yngre nigerianska mannen blir mer och mer obehaglig.
Citera
2024-10-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Vilka självbiografiska serier gillar ni?

Jag gillar bland annat Riad Sattoufs Framtidens Arabsvit

Citat:
Ursprungligen postat av Krokodilt
Lägger till Wage Slaves av Daria Bogdanska. Nog den självbioserien jag gillat mest på senare år.
Det var de två jag också gillade, Av Framtidens Arab har jag bara läst 1:an, fick ett väldigt positivt intryck.
Wage Slaves var ordentligt ritad, inget slarv, fina miljöer. Spännande handling. Googlade för att se om Daria Bogdanska gett ut något mer, men nej.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in