Citat:
Ursprungligen postat av
Man-At-Arms
Demens är ett återkommande självbiografiskt tema som även "Polar Vortex: A Family Memoir" av Denise Dorrance kretsar kring.
Denise reser tillbaka till USA för att besöka sin mor som blivit inlagd på sjukhus. Boken tar upp åldrande och brustna relationer med humoristisk självdistans.
Vetefan om självbiografin är för alla, men kanske det passar andra som upplevt anhörigas åldrande på liknande sätt.
På temat åldrande kan jag rekommendera Paco Rocas utmärkta
Emilio och glömskan, som handlar om när den pensionerade bankdirektören Emilio drabbas av alzheimer och måste flytta in på ett äldreboende. Berättelsen är inspirerad av Rocas egna föräldrars åldrande och av en god väns far, som drabbades av just alzheimer. Kanske inte så självbiografisk, men väl värd att nämna som ett exempel på ett album om människors åldrande. Kan låta som ett rätt trist tema, men albumet ger både en ömsint och underhållande skildring av någon som drabbas av demens. Sorgligt är det förstås också.
Finns tydligen även som film. För en s.k. trailer, se
https://youtu.be/mZUea1yIWKQ?si=EsPwFc9qkZT2Nzqt.
För att hålla mig till trådens ämne kan jag passa på att nämna Rocas delvis självbiografiska album
Memoirs of a Man in Pajamas, som kom ut på engelska ifjol. Har den på min att läsa-lista.