Jag gillar den gamla ryska flick-duon Tatu, Julia Volkova och Lena Katina. Har upptäckt på senare tid att det finns mängder med nya låtar på YT där privatpersoner återskapat deras röster med hjälp av AI. Det kan vara låtar där originalet bara gjordes på engelska och där man nu gjort en version på ryska, eller vice versa. Eller så är det nyskrivna låtar med AI-röster. Eller ibland covers av andra artisters låtar.
Jag vet inte mycket om hur det går till, men tydligen måste en människa sjunga in låten först om den inte redan finns med sång av nån annan. Därefter manipulerar man rösten med hjälp av AI så den ska låta som nån annan, Tatu-tjejerna i detta fall. AI kan inte sjunga från scratch alltså, om jag fattat det hela rätt.
Men detta är kul om det görs bra, och man får nygamla eller helt nya låtar, (eller ibland fejk-covers).
Citat:
Throwback to 2005! For those of you who loved Ne Ver Ne Boisya reimagined in English, it's t.A.T.u's All About Us like you've never heard it before. The song has been translated in Russian for the first time and sung into reality with AI! It's been a labor of love, a dream, and a lot of elbow grease convincing the Yulia AI to scream as usual. I think I spent a whole day yelling at my computer, thankfully all alone, lol.
More about the project:
I made this video with the power of AI, my own voice, and manual translation, trying to stay as close to the original as possible.
Yulia Volkova and Lena Katina's vocals were sung in realtime through so-vits-svc in Python, with lyrics translated from English to Russian. The instrumental was pulled from the 2005 Dangerous and Moving album version run through Ultimate Vocal Remover.
t.A.T.u AI - All About Us [NEW RUSSIAN VERSION!]
Och en helt ny låt som nån gjort, med AI-röster (som nån annan sjungit först alltså).
t.A.T.u. AiDreams - МАЛЫШКА | Original Ai 2024