Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-03, 18:55
  #13
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Men det förklarar inte alla gånger man läst om folk som suttit hemma hela dagen och ändå har dom missat att lämna ut hela systemet är konstigt med förare som har pressade scheman med massa paket som varje dag ska lämnas och hämtas så klart det blir som det blir dom går inte att lita på oftast dessa budfirmor.

Troligtvis är körschemat så späckat att chauffören omöjligtvis kan hinna med att leverera om någon adressat ligger lite off.

Citat:
Jag försöker undvika allt jag kan om jag beställer nåt ser jag att det ska skickas med ups/fedex osv så skiter jag i det. Bästa är paketskåpen så hämtar man dom när man vill före eller efter jobbet utan strul.

Jag föredrar DHL i och med att det nuförtiden finns massor av ombud i närheten. Så var det inte förut och om adressaten missade en avlämning så fick denne själv åka ut till deras terminal som ofta befann sig långt bort i ett industriområde. Helt hopplöst om man inte har en egen bil.

Citat:
Några gånger har ups försökt lämna paket när man inte varit hemma eller att man stog i duschen på morgonen vafan liksom man kan inte sitta en halv dag med tummen i röven och vänta in dom bara..

Jag satt på tomten och fikade från 07:00 på morgonen och kunde följa budet. Runt 08:00 så stod det att försändelsen hade lastats av UPS. Klockan 13:00 så fick jag ett meddelande att budet hade gjort ett leveransförsök, vilket var en enda stor lögn i och med att jag aldrig hade lämnat min post på gården. Jag ringde genast deras support och frågade varför budet inte hade åkt förbi mig med försändelsen. Budet hävdade att han inte hade någon portkod, vilket var ytterligare en lögn på grund av att jag bodde i ett villaområde.
Citera
2024-05-26, 07:23
  #14
Medlem
Danlos avatar
Ett stort problem (som kanske nämnts tidigare i tråden) är att alla i fraktkedjan har exremt specifika uppgifter och har inte betalt för eller ens får ett "tack" om de går utanför sina specifika arbetsuppgifter och ger mottagaren (kunden) ett mervärde.
Jobbar själv inom e-handel och logistik och är ofta på lagret, har frågat flera nyanställda DHL-chaufförer om de får någon utbildning - men NEJ, de kör ju bara lastbil

Om chaufförerna visste mer om hur hela fraktkedjan fungerar, och säg tex hur DHLs eget fraktsystem fungerar med de olika frakttjänsterna och hur /när /för vad dessa olika tjänster ska användas så skulle allting flyta EXTREMT mycket mer effektivt. Problem skulle kunna förebyggas långt innan de ens uppstått.

Men men, alltihop är snart ett minne blott, chaufförer ska vara glad om de kan jobba 10 år till innan de blir ersatta av självkörande bilar /robotar - likadant med de flesta yrken tyvärr.
Citera
2024-06-05, 07:08
  #15
Medlem
Danlos avatar
Förtydligande och tillägg:

Det de flesta inte förstår: Chaufförerna har ingen utbildning och får ingen utbildning i "paketutkörning och hantering". De "kör bara lastbil".

Om chauffören skulle sitta o ringa till alla och meddela "nu är jag påväg och är framme med ditt paket om ca 10min" - så skulle en hel lastbil hinna med att kanske leverera 20-30 paket istället för en full lastbil med paket under en dag = kostnaden för det skulle bli ASTRONOMISK och samtidigt en miljömässig katastrof!.
DESSUTOM - folk svarar inte i telefonen nuförtiden om de inte har just den chaufförens nummer inlagt i mobilen så det står vem som ringer (vilket såklart aldrig kan hända i stort sett), eller sitter i möte /orkar inte svara /har mobilen på ljudlöst osv osv. - Tänk om chauffören inte får ställa av paketet utan att ha kunnat meddela kunden? - Då ska 80% av paketen i bilen gå tillbaka till terminalen för utkörning nästa dag - Ni fattar - det skulle rinna paket i strömmar ur alla dörrar och fönster på terminalen inom loppet av några dagar
Folk spårar aldrig heller sina paket och leveranser, utan mailar kundservice och frågar "var är mitt paket?" - vilket är helt jävla efterblivet (Ja, jag jobbar bland annat med kundservice ) - skulle de själva spåra sina paket, så skulle de snabbt lära sig att när det står "anlänt till terminal i Hägersten 00.30" - att då kommer deras paket troligtvis köras ut samma förmiddag om man bor i närheten. De skulle också snabbt inse vilken som är deras närmaste terminal eller "hem-terminal".

Det kunden måste förstå är att man MÅSTE tänka själv - annars går det självklart väldigt lätt åt skogen.
Citera
2024-06-05, 13:39
  #16
Medlem
Folk är generellt efterblivna när det gäller hemleveranser.

" - Jag var hemma hela dagen i går ! "

Ja va fan hjälper det om ingen öppnar dörren ? Ringer på 2-3 ggr och inget händer.

eller folk som har porttelefon, och den tutar UPPTAGET ! ( kopplad till telefonen )
hur skall chaufören komma in om ingen öppnar.

om man ringer då ? Nej folk svarar inte på okända nummer
eller man ringer på , ingen öppnar, lägger lapp i brevlådan: Vi var här kl 13.20 för att leverera
ring vår kundtjänst ....
Tar 5 minuter efter man lämnat adressen och kundtjänst ringer och säger att dom är hemma
men inte visste vem du var......
Citera
2024-06-11, 04:28
  #17
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Folk är generellt efterblivna när det gäller hemleveranser.

" - Jag var hemma hela dagen i går ! "

Ja va fan hjälper det om ingen öppnar dörren ? Ringer på 2-3 ggr och inget händer.

eller folk som har porttelefon, och den tutar UPPTAGET ! ( kopplad till telefonen )
hur skall chaufören komma in om ingen öppnar.

om man ringer då ? Nej folk svarar inte på okända nummer
eller man ringer på , ingen öppnar, lägger lapp i brevlådan: Vi var här kl 13.20 för att leverera
ring vår kundtjänst ....
Tar 5 minuter efter man lämnat adressen och kundtjänst ringer och säger att dom är hemma
men inte visste vem du var......

Exakt!
Citera
2024-06-11, 05:54
  #18
Medlem
boll-svantes avatar
Hemleveranser med budfirma i sig är rätt efterblivna, finns ju ingen vettig person som skulle välja det alternativet frivilligt förutom i vissa undantagsfall.

Orka gå hemma och fundera på när/om de behagar dyka upp när det är mycket smidigare att bara svänga förbi någon butik med utlämningsställe när man själv har tid.

Tog UPS med hemleverans för ett tag sedan eftersom det var butikens enda val. Blev förvånad att det faktiskt dök upp en underleverantör med paketet, med tanke på alla skräckhistorier man hört. Hemleverans med PostNord är det dock bara att glömma, de skiter i att ens försöka leverera till privatpersoner. Lyckligtvis kan man numera i appen byta till utlämningsställe även om butiken bokat hemleverans.
Citera
2024-08-28, 16:28
  #19
Medlem
Danlos avatar
Jag jobbar inom e-handel och bokar transporter varje dag, både till utlämningsställen och hemleveranser osv. När något går fel är det i 9999 fall av 10000 kundens fel. De har fyllt i fel postnummer, fel mobilnummer, fel mailadress, skrivit någon annans namn på ordern så de inte får hämta ut paketet, har åkt på semester samma dag som de beställde så paketet går i automatisk retur efter en vecka från utlämningsstället och blir sen sura för straffavgiften för outlöst paket, de har bytt mobilnummer dagen efter de beställde, de har använt en "gammal mail" när de beställde osv osv osv i all oändligthet.

Frakt kostar pengar. Det är aldrig billigt att skicka något, oavsett om det är frakt till ett utlämningsställe, eller den automatiska returen från utlämningsstället till avsändaren när kunden inte hämtar ut det, kostar åt båda hållen.

Hemleverans - NEJ, chaufförerna eller någon anställd på tex fraktbolagets kundservice kan inte sitta och ringa till varje person som ska få ett paket levererat när de flesta inte ens svarar, trycker bort samtalet, eller har angivit felaktigt mobilnummer när de beställde. Om tex chaufförerna skulle sitta o försöka ringa /kontakta varje person när de kör ut paketet så skulle kanske hinna leverera 20 paket på en dag, istället för hundratals - en kalkyl som självklart inte går ihop ekonomiskt.

OM DU BOR I LÄGENHET MÅSTE DU FÖRMEDLA DIN PORTKOD TILL FÖRETAGET DU HANDLAT AV! NEJ - Paketavdelningen tar inte del av de portkoder brevbärarna använder. NEJ - chauffören kan inte stå utanför och ringa på en porttelefon när du troligtvis är på jobbet. NEJ - det ingår inte i chaufförens arbetsuppgifter att stå och ringa manuellt knappra in ett mobiltelefonnummer för att du ska kunna öppna porten på distans - risken är hög att personen missar samtalet, trycker bort, eller som vanligt angivit felaktigt mobilnummer när de beställde och då har chauffören slösat 2-5 värdefulla minuter på sin redan tids-tighta runda. NEJ - han har inte bara ditt paket i bilen utan kanske hundratals.

Hemleverans fungerar inte om man bor i lägenhet, det är ALLTID mycket bättre att välja leverans till sitt närmaste utlämningsställe - 100ggr effektivare. Hemleverans är för dom som jobbar hemifrån och bor i villa eller radhus.

Tips - om ni absolut vill kunna få hemleverans bosätt er i en villa /radhus med egen ytterdörr eller lägenhet där det finns portkod till trappuppgången - då kan företaget ni beställt av skriva portkoden på fraktetiketten och skicka hemleveransen som "ej kvittens" vilket innebär att fraktbolaget har fått godkänt att ställa av paketet inne i trapphuset utanför lägenhetsdörren om ingen är hemma - då fungerar hemleverans 9.5ggr av 10 - OBS - Du som mottagare är ALLTID ägare av paketet efter att det har levererat - det går inte säga "jag har inte fått nåt paket" om fraktbolaget har fått godkänt att ställa av det utanför dörren. Sorry alla bedrägerister.

Klassikern (på tiden innan vi visste att vi som företag har rätt att fakturera kunder för extra tillkommande kostnader om detta står skrivet i användarvillkoren) - kunden har beställt med hemleverans till en lägenhet utan att uppge portkod. Vi mailar för att få veta om det finns portkod eller annan info kring leveransen så den kan gå så snabbt och problemfritt som möjligt. Inget svar.
Vi testar att skicka ett sms till kundens mobilnummer.. inget svar, kunden har antagligen angivit felaktigt mobilnummer.
Efter 2 veckor mailar kunden från den mail vi skickade vårt första mail till och skriver "Var i helvete är mina varor?!"
Vi svarar att vi behöver portkod och att kunden gärna får bekräfta sitt mobilnummer så vi har rätt uppgifter på ordern - kunden uppger självklart ett felaktigt mobilnummer även denna gång.

Efter 3 dagar har vi fått all info från kunden och kan skicka ordern.

Efter några dagar hör kunden av sig och undrar var paketet är - då visar det sig att kunden har angivit en felaktig adress på sin order, och paketet har gått tillbaka till terminal ("Leveranshinder" - fraktboalget faktureras oss 150kr). Fraktbolaget har sms:at kunden om bokning av utkörningsdag (något vi som avsändare får betala 200-300kr till för trots att ingen bett om tjänsten) men eftersom kunden angivit fel mobilnummer har de aldrig fått sms:et. Vi får då "ändra transportuppdrag" som det så fint heter när man vill ändra mobilnumret i efterhand hos fraktbolaget vilket kostar 2-300kr till. Vi inser efter ännu ett misslyckat leveransförsök (150kr till på fakturan från fraktbolaget) snart efter att det aldrig kommer fungera med hemleverans till denna kund - kund godkänner att vi ändrar transporten ( 200-300kr till på fakturan från fraktbolaget för "ändrat transportuppdrag) så paketet skickas till utlämningsstället.
Kunden hämtar aldrig ut paketet och det går i automatisk retur (300kr till på fakturan från fraktbolaget).

Nu har alltså vårt företag förlorat över 1200kr på denna efterblivna kund + plus packamaterial, kartong, lön för någon som packat ett paket i onödan + de timmar vi lagt på mail, sms kontakt med fraktbolaget OCH kunden pga att paket inte gick att leverera osv osv.. Kunden handlade dessutom bara produkter för omkring 200kr - pengar som vi då var tvungna att återbetala eftersom kunden aldrig fått några varor enligt konsumentlagstiftningen.

Vi läste på och ändrade våra användarvillkor ORDENTLIGT efter det. Kunder som som gör enstaka misstag - javisst kan vi vara snälla och stå för en extra kostnaden EN gång - eller i vissa fall, tex en hemleverans med "ej kvittens" som kunden missat då fraktbolaget ställt av paketet på ett ställe de inte förväntade sig och produkterna har blivit totalförstörda i regn under flera dagar - då kan vi dela på kostnaderna med kunden - vi är trots allt ett seriöst företag.

Konsumenter alltså.. Har de ens gått ut grundskolan? Hur fan klarar de av att sköta ett arbete när de inte ens kan sin egen hemadress, sitt mobilnummer eller sin mailadress?

Jag blir 🤯 varje dag på jobbet när man får stå ut med all denna efterblivenhet.. Om man som kund har noll koll badboll, varför inte bara maila och fråga FÖRE man beställer? Eller är även det en alldeles för avarancerad uppgift?

Ååååh gud..
__________________
Senast redigerad av Danlo 2024-08-28 kl. 17:07.
Citera
Igår, 08:24
  #20
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GareDuNord
Från början när man ringde från ett nummer som syns så skratta kollegor typ och fråga om man inte var riktigt riktig, fattade ingenting.
Men sen..

Använde ni era privata mobiler?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in