Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-08, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Så säkert är det ju inte. De självkörande bilarna både krockar och dödar ganska friskt. De har väl därtill lika dålig service som dagens taxichaufförer. Låt oss få svenska chaufförer igen som därtill kan öppna dörren, ta hand om väskan och hitta bästa vägen dit man ska och det lugnt och fint.
Även bilar med förare både krockar och dödar ganska friskt.
Citera
2023-05-12, 19:48
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur ska de ge service?

Service när jag tar en taxi är att någon ska ta mig från punkt A till punkt B ibland via punkt C. Eventuell väska kan jag lyfta ur/i själv.
Citera
2023-05-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Service när jag tar en taxi är att någon ska ta mig från punkt A till punkt B ibland via punkt C. Eventuell väska kan jag lyfta ur/i själv.
Det finns ju fler än du som reser, tex. färdtjänst, bud eller andra som behöver personlig service.
Citera
2023-05-12, 22:19
Medlem
Tror vi måste ha agi först. Vilket nog även Musk har insett.
Citera
2023-05-12, 22:33
Medlem
Hardstekts avatar
Självkörande bilar finns redan.

Problemen är juridiska och politiska.
Citera
2023-05-13, 17:20
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Taxiförare känns leva på lånad tid. Rimligtvis borde självkörande bilar vara det som dominerar taxibranschen. De kör säkrare, de våldtar dig inte, de lurar dig inte på pengar och de kräver ingen lön (för taxibolaget), och du slipper kallprata med någon du inte har nått gemensamt med.

När kan vi räkna med självkörande taxibilar i Sverige?

Kina har redan börjat lite smått:
https://www.theverge.com/2022/4/25/2...-license-china

Google har väl redan en som fungerar rätt så bra, det lär väl rullas ut mer och mer. Särskilt när programmera och hitta felkoder blir lättare för vanliga mänskor med ChatGPT och diverse så lär programmeringen gå snabbare och bli lättare. Bara en gissning, 5-10 år.
Citera
2023-05-13, 17:48
Medlem
Felstavarens avatar
Lagstiftningen behöver komma ifatt på området för att det skall kunna implementeras på sådan skala att det finns ordentliga pengar att spara/tjäna. AI är ju självklart väldigt konkurrenskraftigt jämfört med levande chaufförer, men det är absolut inte gratis och det medför en del andra typer av utmaningar som taxibolagen inte har hanterat förut.

När det kommer till självkörande fordon så tror jag att det finns betydligt större pengar att tjäna i logistikbranschen än i taxinäringen, så min gissning är att det är där det kommer att bredas ut på stor skala först. Samtidigt multipliceras ju förstås det juridiska problemet med varje statsgräns man passerar, så det skulle krävas att t.ex. hela EU eller samtliga delstater i USA accepterar självkörande lastbilar för att det skall vara en idé att satsa fullt ut på självkörande fordon i logistikkedjan. Samt att lagstiftningen blir otroligt stabil, för vem vill investera åtskilliga miljarder i ett koncept som kan gå i bitar så fort någon boomer i Belgien bestämmer sig för att man inte vill ha självkörande lastbilar på sin bakgård?
Citera
2023-05-15, 08:44
Medlem
Det är långt kvar i Sverige. Däremot lär det ske en enorm lönedumpning inom branschen. Jag hade en manuell bil och vissa dagar körde jag ca 3 timmar per dag, mycket på motorväg och med köer. Kör sedan några år tillbaka en Tesla med autopilot och att köra 3 timmar med den är någonting helt annorlunda, man blir inte alls lika trött och kräver inte alls samma uppmärksamhet.

Detta borde göra att jobbet blir "mindre slitigt" och att man kan jobba längre och framförallt att fler kan utföra jobbet. Det är absurt att det idag krävs en utbildning mer än körkort för att köra taxi. Borde i princip bara gå att ställa in i Google maps att man "är en taxi och får köra i bussfil" så är det i princip bara att slå på autopiloten på väldigt många körningar (tänk alla som kör mellan Arlanda och Stockholm)

I Kina tror jag att det kommer tidigare och andra länder där det växer fram helt nya städer och man kan anpassa gatumiljöer efter tekniken och inte tvärt om.
Citera
2023-05-15, 10:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Även bilar med förare både krockar och dödar ganska friskt.
Fast de stannar och ringer polis/ambulans när det sker. AIn bara smiter.
Citera
2023-05-15, 11:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Alla som skriver "inom kort" eller "max 5 år" när det gäller AI, och hur AI kommer ersätta vanliga jobb, har ingen erfarenhet utav jobben dom talar om. Har sett flera jubelidioter som tror att chaufförsyrket i den tunga sektorn (lastbil/buss) helt kommer tas över av AI inom 10-15 år.

Dessa personer, har suttit och spelat Euro Truck Simulator 2, eller något annat simulatorspel i 20 minuter, och tror att dom greppat yrket, branschen och alla utmaningar/problem och hinder. Chaufförsyrket, är inte bara att köra från A-B. Visst, partikörningar, med bil och släp på egen utformad fil utmed E4:an där det endast går AI-bilar fram och tillbaka på raksträckor går nog redan nu att ordna. Detta utgör dock typ 5% av lastbilstrafiken i Sverige. Jag har själv kört lastbil i flera år. Styckegods, parti, grusbil, krokbil, sopbil och kranbil. Jag tror att AI fånarna hade fått en kalldusch på riktigt, om dom hade följt med en arbetsdag, eller en hel arbetsvecka. Då hade dom (som är normalbegåvade) insett att AI ligger många, många, många år framåt i tiden.

Att få AI att kontrollera en lastbil, går garanterat. Men att kunna ersätta en uppmärksam, flexibel och problemlösande människa bakom ratten, kommer aldrig gå. Otaliga gånger möter man på hinder, oförutsedda ändringar och problem. Trånga utrymmen, saker som går sönder, besvärliga kunder, avstängda vägar, blockeringar, olyckor....you name it.

Sen finns det en annan sak AI-fåntrattarna inte tänker på: HELA INFRASTRUKTUREN runt transporter måste byggas om för att ens kunna ge AI en chans. Vägarna måste vara breda, enkelt åtkomliga och fria från hinder. Skicka ut en kranbil, på ett trångt bygge i Stockholm med AI bakom ratten, som ska sköta av/pålastning med kran, kundkontakt och fixa problem/saker som går sönder....säger bara lycka till!

Ni AI-fjantar har INGEN aning om vad ni talar om, sitt ni och spela era datorspel, knacka kod och drick sojalatte, för vanliga knegaryrken, har ni bevisligen noll jävla koll på. Det funkar inte som på simuleringsspelen.
Nej, de närmsta tio, tjugo åren lär det inte hända. Men mot seklets slut är vi nog där. Jag hörde en Oxfordprofessor inom AI och robotik som bedömde att inom max 50 år kommer 98% av alla jobb kunna ersättas med robotar och AI. De jobb som blir kvar är de som vi vill ska skötas av människor, som exempel tog han präster och andra självavårdande jobb.
Citera
2023-05-31, 23:05
Medlem
SmartSkalles avatar
Skulle aldrig åka en AI-styrd bil på vissa vägar jag kört och kör under vissa tider på året.
Inte de närmaste 100 åren i alla fall.
För att köra på dessa lindansarvägar så krävs det ERFARENHET, något som kräver en kopia av en mänsklig hjärna.
Har kört i 30 år under svåra förhållanden, och några gånger har jag valt att ta en omväg på någon mil för att inte riskera att landa i diket eller bli påkörd av någon.
Detta för att jag vet hur vägen ser ut de kommande kilometrarna med varje sväng och bula - varje spår i isen och varje feldosering på vägbanan.
Jag har övervägt riskerna till 50% att råka ut för någon olycka och tagit det säkra före det osäkra.

Vet AI'n om detta som aldrig varit på denna väg förut ?
Citera
2023-06-03, 10:48
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Taxiförare känns leva på lånad tid. Rimligtvis borde självkörande bilar vara det som dominerar taxibranschen. De kör säkrare, de våldtar dig inte, de lurar dig inte på pengar och de kräver ingen lön (för taxibolaget), och du slipper kallprata med någon du inte har nått gemensamt med.

När kan vi räkna med självkörande taxibilar i Sverige?

Kina har redan börjat lite smått:
https://www.theverge.com/2022/4/25/2...-license-china

Jag tror det kommer ta lång tid här hemma,Sverige är så långt efter när det kommer till AI.På grund av inkompetenta politiker så kommer vi hamna nere på botten vad gäller AI teknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in