Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-15, 09:35
  #121
Avstängd
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Gränsen för lätt MC går vid cylindervolym om 124cc eller lägre.

Från 125cc och uppåt klassas som tung MC.

Inte stulen, men troligen skenregistrerad.








Missat det också?

En enda sida tillbaka i tråden.
Du har själv postat direkt under ett av inläggen.


Läs mer.
Skriv mindre.
Det framkommer ju inte om det är pappan som är ägare till hojen? Det står bara att det är en gubbjävel som äger hojen? Behöver ju inte betyda att han är pappa till den förolyckade eller hur? Eller hur tänkte du? Eller du kanske bara var på humör att vara spydig denna ära till morgon? Sen varför alla radbrytningar? Korta ner inlägget istället.
Citera
2023-05-15, 11:20
  #122
Avstängd
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det var hans pappa som stod som ägare till MCn.
Skriven på samma adress som sonen eller? Kul att förlora både sonen och inte få ut ett skit för hojen på försäkringen...
Citera
2023-05-15, 12:30
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Skriven på samma adress som sonen eller? Kul att förlora både sonen och inte få ut ett skit för hojen på försäkringen...
Ja de var skrivna på samma adress.
Citera
2023-05-15, 12:32
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Källa?
Ratsit
Citera
2023-05-19, 08:14
  #125
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MongoTorsten
Ehh, nej.
Så här står det på Aftonbladet:
"Polisen meddelade strax innan klockan 21 att en mc-föraren, man i 20-årsåldern, hade dött. Mannens anhöriga är underrättade.

Det ska ha varit passagerare ombord på bussen när olyckan inträffade. Ingen av dem ska dock ha skadats."

Det är en jävla skillnad på De och Det.
Hade det stått "De" så hade det syftat på de anhöriga.
Nu står det "Det" och det enda som sägs är att bussen hade passagerare.
Hur är det med läsförståelsen och kunskapen i det svenska språket?

DE har nog rättat artikeln, när jag läste DEN så stod DET DE…
Citera
2023-05-19, 17:43
  #126
Medlem
E-sparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
60% av alla mc-olyckor orsakas av en bilist (annan förare)
Alltså är det mer sannolikt att bussen har kört in i motorcykeln, rent statistiskt.

NU läser jag inte expressen så har inte sett några bilder.
Hur ligger motorcykeln i förhållande till bussen?

Hallå Att bussföraren har kört vårdlöst? NEJ
Citera
2023-06-02, 00:05
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingdomofheaven
Känns ju inte alls omöjligt att han sett bussen och lyckats "lägga" hojen ned i det desperat försök att få stopp/väja under. Därmed har han glidit in i själva kollisionstillfället och inte kört in.

Kollar man en bild från Aftonbladet ser man att kollisionen tagit långt ned på bussen och att hojen ser fastkilad ut, vilket innebär att hojen kommit glidandes in.

Som jag förstår det nöp han handbromsen ganska tidigt och motorcykeln gled omkull, ca 20-30 meter. Motorcykeln gled in under bussen han flög in i bussens bakhjul.
Det talas om att inte hjälmen var säkrad, satt på huvudet osv. Av en sådan våldsam krash kan nog både det ena och andra hända. Jag vill inte nämna exakt vad jag fick veta men kort beskrivet så krossades han mot bussen. När jag tänker en SL buss hjulparti så visualiserar jag ingen deformationszon direkt, det är väl bara en massa kilo stål?
Citera
2023-06-02, 06:10
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-sparre
Hallå Att bussföraren har kört vårdlöst? NEJ


Det är faktiskt bussföraren som korsat vägen för motorcykeln - och därmed vållande till dennes död.

Att killen på hojen var en körkortslös idiot som inte kunde hantera sitt fordon och inte ens visste hur man gjorde för att bromsa lär påverka utgången av en eventuell rättssak - men busschauffören har felat, tro inget annat.
Citera
2023-06-04, 21:34
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det är faktiskt bussföraren som korsat vägen för motorcykeln - och därmed vållande till dennes död.

Att killen på hojen var en körkortslös idiot som inte kunde hantera sitt fordon och inte ens visste hur man gjorde för att bromsa lär påverka utgången av en eventuell rättssak - men busschauffören har felat, tro inget annat.
Om mc hade hög hastighet då? Bussföraren antog kanske att mc körde i laglig hastighet och då skulle hunnit svänga?
Eller menar du att man aldrig får svänga om någon, oavsett avstånd, finns i mötande körfält?
Citera
2023-06-04, 23:21
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Om mc hade hög hastighet då? Bussföraren antog kanske att mc körde i laglig hastighet och då skulle hunnit svänga?
Eller menar du att man aldrig får svänga om någon, oavsett avstånd, finns i mötande körfält?


Det är ditt "antog" som sätter ljuset på det svåra i situationen.

Man får inte anta något i en korsningssituation. Man måste förvissa sig.
Lagen är tydlig.



Citat:
Trafikförordning (1998:1276)

2:a kap

24 §***En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-1998-1276#K2


Det är inget som jag hittar på - sådan är lagen helt enkelt.
Kan det sedan bevisas att motparten kom körandes i en alldeles orimlig hastighet så kan påföljden komma att mildras - men du är fortfarande vållande till olyckan.

Tyvärr är denna delen av Trafikförordningen lite bortglömd, och man behöver påminna folk om dess lydelse.
Det märkliga är folks brist på känsla för självbevarelse: man korsar vägar med bilens vekaste punkt blottad mot korsande trafik efter att ha kikat lite halvhjärtat några billängder bort och "antagit " att alla andra spelar efter regelboken.

Att bussar bär sig så hänsynslöst åt vet vi sedan länge - Pastor Janne i Uppsala är väl det senaste kända fallet, men helt vanliga bilister chansar lika hårt med sitt och andras liv i korsningar.

Med detta sagt vill jag inte ta en körkortslös vettvilling i försvar, bara peka på det oerhört stora ansvar som ligger på den som skall köra ut på en större väg eller korsa annans körbana.
"Förvissa sig". Varken mer eller mindre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback