Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-01-25, 00:19
  #97
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
... Fantasiprojekt i Sibirien och skitsnack i vanlig ordning från dig. Man importerat liksom sin mest basala matvara ris i volymer av ca. 5 miljoner ton varje år. Många glömmer att en ganska stor del av Kina är öken, och landet saknar nästan helt egna naturresurser. Nog för att jag inte är en fan av Zeihan, men om Kina har han tveklöst rätt. I en värld som inte är globaliserad är Kina den största förloraren, och kan inte bära sin egna, krympande befolkning.

Kina importerar ca 2 % av sin egen risproduktion per år, och exporterar ca 1,5 %.
Är inte expert på rissorter, men troligtvis handlar importen om kulinariska ris-kvalitéer man inte odlar själv.

Menar att trots Sverige exporterar en jävla massa trävirke, så importerar vi också trävirke som inte växer här.
Citera
2024-01-25, 02:46
  #98
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kina importerar ca 2 % av sin egen risproduktion per år, och exporterar ca 1,5 %.

Nu blev jag imponerad.
Citera
2024-01-25, 19:29
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det enda jag vet Kina importerar när det gäller matvaror, i någon större omfattning är nötkött.
Det ingår inte oxkött i den traditionella kinesiska dieten, så "rika" kineser kan väl äta annat som man gjort tidigare i tusentals år.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...oal_production

Kina är världens största importör av sojabönor, majs, vete, ris, nötkött, fläsk, korn och sorghum.

Ganska många livsmedel, skulle jag vilja säga.

Citat:
In recent years, the growth in China's food consumption has outpaced its domestic supply, forcing the government to import large volumes of agricultural products every week to satisfy its 1.4 billion population. China is now the leading purchaser of soybeans, corn, wheat, rice, beef, pork, barley and sorghum, and it is also one of the top buyers of poultry.

https://www.spglobal.com/commodityin...ong-drawn-saga
Citera
2024-01-25, 22:28
  #100
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
Kina är världens största importör av sojabönor, majs, vete, ris, nötkött, fläsk, korn och sorghum.

Ganska många livsmedel, skulle jag vilja säga.



https://www.spglobal.com/commodityin...ong-drawn-saga

Det är så sant att Kina de senaste 30 åren fått ett visst importberoende av jordbruksvaror, man inte hade tidigare.
Efter lite efterforskning finns det två viktiga förklaringar.
1. Den snabba tillväxten av den kinesiska industrin, har gjort att massor med kineser flyttat in till städer, och landsbygden tappat motsvarande befolkning.
2. Det kraftiga ekonomiska uppsvinget har medfört att efterfrågan på dyrare matvaror ökat mycket, då främst mejeri och köttprodukter.

Kinas regering har dock meddelat att man framöver kommer att prioritera effektivisering av jordbruket, för att minska beroendet av import.
Man har ju hittills lyckats med alla sina storskaliga projekt, och kommer säkert få framgång med jordbruket också!
Citera
2024-01-25, 22:39
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det är så sant att Kina de senaste 30 åren fått ett visst importberoende av jordbruksvaror, man inte hade tidigare.
Efter lite efterforskning finns det två viktiga förklaringar.
1. Den snabba tillväxten av den kinesiska industrin, har gjort att massor med kineser flyttat in till städer, och landsbygden tappat motsvarande befolkning.
2. Det kraftiga ekonomiska uppsvinget har medfört att efterfrågan på dyrare matvaror ökat mycket, då främst mejeri och köttprodukter.

Kinas regering har dock meddelat att man framöver kommer att prioritera effektivisering av jordbruket, för att minska beroendet av import.
Man har ju hittills lyckats med alla sina storskaliga projekt, och kommer säkert få framgång med jordbruket också!

Föreslår att vi fortsätter diskussionen i Stora tråden om Kina.

Upprepa gärna din kommentar där, så svarar jag på den.
Citera
2024-02-01, 09:36
  #102
Avstängd
Ryssmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
EU blandar sig inte i ryska angelägenheter. Däremot hjälper vi förstås Ukraina när Ryssland blandar sig i Ukrainska angelägenheter. Det är en självklarhet.

Nej det är ingen självklarhet. Den här förbannade organisationen EU säger sig vara "för fred" men krigar gärna en massa, med ombud förstås, och leker världspolis. Ja varför ska vanliga europeer uppskatta detta EU för? Jag röstade Ja till skiten men vill rösta igen och rösta för utträde ur detta satan. tyvärr tror jag inte på svenskarna, de är inte av rätta virket. De vågar inte lämna.
Citera
2024-02-01, 09:43
  #103
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Nej det är ingen självklarhet. Den här förbannade organisationen EU säger sig vara "för fred" men krigar gärna en massa, med ombud förstås, och leker världspolis. Ja varför ska vanliga europeer uppskatta detta EU för? Jag röstade Ja till skiten men vill rösta igen och rösta för utträde ur detta satan. tyvärr tror jag inte på svenskarna, de är inte av rätta virket. De vågar inte lämna.

Ångrar också medlemskapet i EU jag röstade för, men främst för att EU blivit något annat. Det jag röstade för var frihandel, fri rörlighet och fri arbetsmarknad inom EU. Men dels har det blivit en massa mer överstatliga detaljbeslut inom EU, och dels så verkar man (galet) har prioriterat fri invandring från resten av världen till EU. Det var inte det EU jag röstade ja till.

Men krigiska? Nej, det är de gamla kommunisterna i Ryssland och Kina som är krigiska.
Citera
2024-02-01, 09:47
  #104
Avstängd
Ryssmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Men krigiska? Nej, det är de gamla kommunisterna i Ryssland och Kina som är krigiska.

Nej det är USA som är det krigiska och USA leder NATO.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback