Citat:
Ursprungligen postat av
ST4L3M4T3
Tja!
Som vi alla nog är väl medvetna om så händer det inte allt för sällan att vår uppmärksamhet kapas av mobilen. För att råda bot på detta så funderar jag på att köpa mig en så kallad "dumtelefon". altså en telefon som endast har de mest grundläggande behörigheterna.
Sedan så kommer man dock på att man skulle stöta på ganska många problem med en sådan telefon, då mycket i vårat samhälle bygger på smarta telefoner.
Messenger/facebook tänker jag mig iförsig att man kan logga in på via internet som ändå finns på dessa mobiler.
Bank-id har jag inte sett någon knapptelefon som har?
Skulle även vara toppen om man kunde föra över bilder osv.
Även spotify antar jag är något som man mister med en sån telefon.
Jag tänker mig att man ändå har sin "vanliga" telefon som man kollar någon gång om dagen som komplement.
Är det någon som har testat detta? Hur har det fungerat? Har någon hittat en sådan telefon som ändå fungerar i dagens samhälle?
Det finns tre olika sätt att lösa, det som du efterfrågar.
1. Du har en surfplatta i garderoben, som du sköter alla bankärenden på. Samt en knapptelefon, som vardagstelefon.
2. Du skaffar en Unihertz Jelly Star, det är egentligen en vanlig smartphone.
Men telefonen är så otroligt liten, att du endast vill använda den till att ringa med.
3. Du skaffar en Cat S22 Flip, det är en smartphone i ett dumbphone skal.
Alla smartphone funktioner finns. Men du vill inte sitta och skrolla på den telefonen.
Jag själv har ägnat mig en hel del tid, för att hitta den optimala lösningen på en dumbphone men ändå kunna lösa det med BankID och Swish.
Här på Reddit finns en tråd, där allt detta diskuteras flitigt. Samt att folk delar med sig utav sina edc (every day care)
https://www.reddit.com/r/dumbphones/s/bfgXnkKEq2